صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۱۸ - ۱۷ بهمن ۱۳۹۶
گلایه‌های رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از مجلس:

تعدد قوانین و سهمیه‌ها سازمان سنجش را اذیت می‌کند/ آمارهای جالب معاون وزیر علوم درباره دانشگاه امیرکبیر

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: موضوعی که سازمان سنجش آموزش کشور را اذیت می‌کند، تعدد قوانین و سهمیه‌هایی است که در کشور وجود دارد، در هیچ‌یک از کشورهای دنیا جایی را نمی‌توان مثال زد که مجلس آن کشور این همه قوانین درباره دانشگاه داشته باشد.
کد خبر : 258176

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر ابراهیم خدایی‌ در مراسم تقدیر از دانشجویان ممتاز المپیادی و نمونه دانشگاه صنعتی امیرکبیر با گرامیداشت دهه مبارک فجر اظهار داشت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر جزو اولین دانشگاه‌های صنعتی جمهوری اسلامی ایران است و این دانشگاه در حوزه علوم فنی و مهندسی یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌هایی است که نقش موثری در این حوزه داشته است.


رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: در سال 57، 175 هزار دانشجو داشتیم، اما اکنون بیش از 4 میلیون و 300هزار دانشجو در دانشگاه‌های کشور مشغول به تحصیل هستند. ما طی دهه گذشته بیشترین رشد را در حوزه علوم فنی و مهندسی داشته‌ایم و حتی این رشد بیشتر از کشورهایی مانند چین و هند بوده است.


وی اضافه کرد: شاید بگویند ایران بعد از 40 سال که از انقلاب می‌گذرد جایگاهش کجاست، اما به راحتی می‌توان در موضوع علم و فناوری جایگاه جمهوری اسلامی ایران را به جهانیان نشان داد. سهم تولید مدارک علمی ایران در جهان 1.9 درصد است، در حالی که سهم درصد جمعیتی ما ‌یک‌درصد می‌باشد.


معاون وزیر علوم با اشاره به ویژگی‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در نظام آموزش‌عالی کشور، دانشگاه صنعتی امیرکبیر میزان پذیرش دانشجویانش در مقطع کارشناسی ارشد بیشتر از کارشناسی است. من اعتقاد دارم که کارشناسی پایه و اساس دانش ما است و نباید از یکی کم کنیم و به دوره دیگری اضافه کنیم. در سال 96 در مجموع دانشجویان پولی و غیرپولی 1573 نفر در مقطع کارشناسی دانشگاه صنعتی امیرکبیر پذیرش شدند که در همین سال این دانشگاه در مقطع کارشناسی‌ارشد 1753 دانشجو پذیرش کرده است.


وی در ادامه افزود: مجموع پذیرش دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیشتر از 6.7درصد نمی‌شود؛ هرچند که این دانشگاه یک دانشگاه تخصصی علوم و مهندسی است. خوشبختانه استقبال دانشجویان از این دانشگاه زیاد است به طوری که متوسط انتخاب دانشجویان در اولویت‌های خود برای آمدن به این دانشگاه در مقطع کارشناسی زیر 10 و در مقطع کارشناسی ارشد زیر 8 است.


خدایی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی امیرکبیر جزو 5 دانشگاه کشور است که بیشترین درصد قبولی فارغ‌التحصیلان دکتری را داراست، گفت: دانشگاه صنعتی امیرکبیر همچنین به لحاظ معدل موثر جزو 3 دانشگاه سخت‌گیر ایران است و توانسته تاکنون بیشترین طرح‌های کلان ملی را اجرا کند.


رئیس سازمان سنجش آموزش کشور عنوان کرد: دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در دنیا مثل MIT معمولا حدود بین 30 تا 35 درصد بودجه‌شان از شهریه است،‌ در حالی که 30 درصد پذیرش دانشجویان‌شان از میان دانشجویان خارجی است و باید دانشگاه‌های ما هم به این مهم زیاد توجه کنند.


معاون وزیر علوم با اشاره به سیاست‌های سازمان سنجش آموزش کشور در بحث پذیرش دانشجو تاکید کرد: آنچه که ما دنبال آن هستیم این است که آزمون‌های استاندارد را انجام دهیم ولی وارد پذیرش دانشجو نشویم. کاری که در تمام دنیا انجام می‌شود و دانشگاه‌ها براساس ارزیابی و شرط‌های خاص خودشان دانشجو پذیرش می‌کند، اما موضوعی که سازمان سنجش آموزش کشور را اذیت می‌کند، تعدد قوانین و سهمیه‌هایی است که در کشور وجود دارد. در هیچ‌یک از کشورهای دنیا جایی را نمی‌توان مثال زد که مجلس آن کشور این همه قوانین درباره دانشگاه داشته باشد و به موازات آن قوانین دیگری هم وجود داشته باشد. ما امیدواریم به اهداف‌مان برسیم. در دوره دکتری می‌خواستیم اهداف‌مان را اجرا کنیم اما مجلس اجازه نداد و ما کما‌کان امیدواریم تا مجلس و دولت کمک کنند چون این قوانین دانشگاه‌ها و به ویژه دانشگاه‌‌های برتر کشور را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.


وی با بیان اینکه تعداد بالای دانشجو در کشور را باید قدر بدانیم، اضافه کرد: هیچ کشوری وجود ندارد که مردم آن به این میزان برای آموزش عالی استقبال داشته باشند و هزینه کنند و همین امر وظیفه دانشگاه‌ها را بیشتر و مهم‌تر می‌کند. ما در تولیدات کمی بسیار خوب پیش رفته‌ایم اما باید فرزندان این آب و خاک را به سمت کاربردی کردن برای حل مسائل کشور هدایت کنیم تا به امید خدا ما هم سهمی در اصلاح این وضعیت کشور داشته باشیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر