صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۵۸ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۶

لزوم ایجاد ارتباط سه جانبه میان دانشگاه، دانش‌آموختگان و صاحبان مشاغل

جلسه 77 کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع بررسی­‌های وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی برگزار شد.
کد خبر : 258026

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، در این جلسه و در ادامه بررسی­‌های وضعیت اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، گزارش تهیه شده توسط موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی تحت عنوان «روند اجرای پیمایش وضعیت اشتغال دانش ­آموختگان آموزش عالی» ارائه شد.


در این گزارش عوامل ارتباط دانشگاه با دانش‌آموختگان و نمونه­‌هایی از خدمات شغلی دانشگاه‌های خارج از کشور در موفقیت‌های شغلی فارغ‌التحصیلان ارائه و فرآیندهای اقدام توسط موسسه به منظور پیمایش وضعیت اشتغال دانش آموختگان مورد دسته‌بندی و تشریح قرارگرفت.


در ادامه این گزارش و در تبیین فرآیندهای پیمایش وضعیت اشتغال دانش آموختگان با اشاره به سه مدل که شامل پیمایش توسط دانشگاه، پیمایش توسط موسسه و پیمایش با استفاده از اطلاعات ثبتی و سازمانی از قبیل اطلاعات بیمه‌ای و اطلاعات شغلی مندرج در پایگاه آماری وزارت کار است، مزایا و محدودیت‌‎های این سه روش تبیین شد.


در بخش دیگری از این گزارش، ضعف در داده‌های آماری و اطلاعات سازماندهی شده تفصیلی از دانش آموختگان، عدم اطلاع دانشگاه‌ها از سرنوشت شغلی دانش آموختگان خود، ضعف ارتباط دانشگاه با دانش آموختگان و لزوم ایجاد ارتباط سه جانبه میان دانشگاه، دانش آموختگان و صاحبان مشاغل کسب و کار از جمله موارد بود که جهت برنامه‌ریزی در زمینه اشتغال دانش آموختگان باید مورد توجه قرار گیرد.


پس از ارائه این گزارش، اعضای کمیسیون به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند؛ که اهم آن به شرح ذیل است: سنجش کارآمدی نظام آموزش عالی کشور در تربیت نیروی انسانی، بازتعریف هویت سیستم دانشگاهی کشور مبتنی بر نیازهای جامعه، تغییر در رویکردهای اجتماعی خانواده‌ها در مورد لزوم تحصیل فرزندان در چند رشته خاص، سیاستگذاری در اعتباربخشی به دانشگاه‌های متولی جذب فارغ التحصیلان در بازار کار، پالایش رشته‌های ایجاد شده در کشور براساس نیازهای شغلی موجود و شغل‌های آینده، ترسیم نگاه یکپارچه از عملکرد مدارس و دانشگاه‌ها با هم افزایی میان وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تقویت رشته­های مهارت محور در دوره متوسطه و دانشگاه و ایجاد فضای رقابتی میان دانشگاه‌ها در زمینه اشتغال فارغ التحصیلان.


انتهای پیام/

ارسال نظر