صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۱۹ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۶

مراجعان در کلانتری‌ها چه حقوقی دارند؟

تمامی افرادی که به دلایل مختلف به کلانتری‌ها و مراجع انتظامی مراجعه می‌کنند دارای حق و حقوقی هستند که لازم است با آن آشنا شوند.
کد خبر : 257948

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، کلانتری‌ها مکانی هستند که ممکن است شما به هر دلیل پایتان به‌ آنجا کشیده شود، حتی اگر جرمی هم مرتکب نشده باشید احتمال دارد به خاطر شکایت از فرد دیگری گذرتان به مراجع انتظامی بیفتد.


از آنجا که بخشی از مراجعان کلانتری‌ها افرادی هستند که برای طرح شکایت حضور می‌یابند هم از لحاظ قانونی و هم دستورالعمل‌های سازمانی پلیس، دارای حقوقی هستند که ماموران موظف به رعایت آن هستند.


حسب قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ قانونگذار تکالیفی را برعهده ضابطان خود گذاشته است که عدم توجه به برخی از آن براساس ماده ۶۳ این قانون مستوجب محکومیت به سه ماه تا یک سال انفصال از خدمات دولتی است. ضمن آنکه ضمانت اجراهای سازمانی نیز در تمامی موارد نقض حقوق شکات اجرا می‌شود.


از مهم‌ترین حقوق شکات می‌توان به طرح شکایت کتبی و شفاهی در تمامی ساعات شبانه روز در کلانتری‌ها، عدم افشا مربوط به هویت و محل اقامت به جز در موارد قانونی، عدم تحمیل هزینه‌های ناشی از انجام وظایف، طرح شکایت از سوی وکیل، ذکر کردن اظهارات شاکی در مورد ضرر و زیان وارده در گزارش تنظیمی و ارائه رسید ثبت پرونده اشاره کرد.


ماموران کلانتری تحت نظارت و تعلیمات مقامات قضایی به انجام وظایف می‌پردازند و شکات در صورت مشاهده نقض حقوقشان علاوه بر دادخواهی نزد آنان می‌توانند مراتب را به سامانه‌های ۱۹۷ (بازرسی پلیس) و ۱۱۶ (حفاظت اطلاعات نیروی انتظامی) اطلاع دهند.



انتهای پیام/

ارسال نظر