صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۱۷ - ۱۶ بهمن ۱۳۹۶
وزیر علوم:

حذف کنکور باید از آموزش و پرورش آغاز شود / ایران در رتبه 16 علمی جهان

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: حذف کنکور بحثی است که باید طرح آن بین وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و ستاد اجرای نقشه جامع علمی کشور تدوین شود و در حال حاضر هم در وزارت علوم  و هم در وزارت آموزش و پرورش این موضوع در دست بررسی است.
کد خبر : 257930

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، منصور غلامی در برنامه وزرات علوم در تطبیق عملکرد این نهاد با اهداف نقشه جامع علمی کشور اظهار داشت: ما بسیاری از اهداف این سند را در شاخص‌های علمی به خوبی محقق کرده‌ایم، جایگاه ایران در دنیا از نظر علمی در رتبه 16 قرار دارد، از نظر رشد علمی کشورمان رتبه 2 دنیا را دارد، اینها از اهداف این سند بوده است که محقق شده است. در بین دانشگاه‌های دنیا تعدادی از دانشگاه‌های کشورمان توانسته‌اند در رتبه‌های بین 500 دانشگاه برتر دنیا قرار بگیرند. لذا ما بخشی از اهداف برنامه را محقق کرده‌ایم و با برنامه‌هایی که در دست اقدام است امیدواریم بقیه اهداف را تا پایان برنامه ششم توسعه محقق کنیم.


وی خاطرنشان کرد: بررسی تطابق برنامه‌های وزارت علوم با سند نقشه جامع علمی کشور یکی از وظایف قانونی ما است. با توجه به اینکه همیشه باید عملکردها را با وظایفمان تطبیق دهیم و پایش مستمر داشته باشیم این کار را برای اینکه بتوانیم در اجرا دقیق‌تر پیش برویم انجام داده‌ایم و من به همین خاطر به همکاران وزارت علوم گفتم که این تطبیق را انجام دهند.


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره ارتباط صنعت و دانشگاه نیز گفت: در این زمینه ما باید بتوانیم دستاوردهای پژوهشی دانشگاه‌ها را در اختیار صنعت برای تولید و رونق بیشتر قرار دهیم. اما این یک انتظار دو طرفه است و انتظار داریم حتما بخش‌های صنعتی هم به سمت مراکز دانشگاهی بیایند و این ارتباط تقویت شود. از طرف دیگر عملکردهای علمی و پژوهشی نشان می‌دهد که از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها توانسته‌ایم بخشی از دستاوردهای علمی را در اختیار صنعت قرار دهیم.


وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 3 هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور داریم که از این مقدار بیش از هزار شرکت دانش‌بنیان فقط از طریق پارک‌های علم و فناوری شکل گرفته‌اند. ما 42 پارک علم و فناوری در کشور داریم که اینها شرکت‌های متعددی را در درون خود دارند. 186 مرکز رشد نیز داریم که در کنار این فعالیت‌‌ها توانسته‌اند مواردی را از قبیل تولید ایده به فناوری و تولید فناوری به ثروت انجام دهند و در مجموع بیش از 5 میلیادرد تومان از سال گذشته تا الان فروش فناوری داشته‌ایم. به اعتقاد من این ارتباط بین دانشگاه و صنعت در حال حاضر بسیار خوب انجام می‌شود و‌لی مطمئنا نیاز به حمایت بیشتر دارد.


غلامی کیفی‌سازی را یکی از مهمترین برنامه‌های وزارت علوم عنوان کرد و درباره نحوه تجقق این مهم توضیح داد: توسعه کیفی آموزش عالی به دو صورت انجام می‌شود، کیفی‌سازی آموزش‌ها و تقویت زیرساخت‌های پژوهشی؛ باید برون‌دادهای علمی در دانش‌آموختگان ما خود را نشان دهد و این مهم از طریق بازنگری در سرفصل‌ها، ماموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها انجام می‌شود.


وی افزود: طرحی را در دستور کار داریم با عنوان ساماندهی مراکز آموزش عالی تا از پراکندگی اساتید و مراکز علمی کم کنیم و بیشتر به سمت قطب‌های علمی و مراکز علمی هدابت کنیم که طبعا از این طریق دانش‌آموختگان با‌کیفیت بیشتری تربیت می‌شوند. البته یک بخش هم تقویت زیرساخت‌های پژوهشی است، تقویت آزمایشگاه‌ها، تشکیل آزمایشگاه‌های مرکزی در مناطق دانشگاهی و در دانشگاه‌ها که این هم در حال انجام است و نهایتا دستاوردهای فناورانه‌ای از این مراکز خود به خود خارج و به سمت صنعت و رونق آن می‌رود.


وزیر علوم در پایان به مساله حذف کنکور هم اشاره کرد و گفت: حذف کنکور بحثی است که باید طرح آن بین وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و ستاد اجرای نقشه جامع علمی کشور تدوین شود. ما هر زمان بخواهیم در کنکور تغییری ایجاد کنیم از باب تغییر در سنجش و پذیرش این تغییر باید از ابتدا از آموزش و پرورش آغاز شود. در حال حاضر هم در وزارت علوم و هم در وزارت آموزش و پرورش این موضوع در دست بررسی است.


انتهای پیام/

ارسال نظر