صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۱۳ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۶
معاون آموزشی وزیر علوم:

شیوه‌های آموزشی امروز ایران مشابه 50 سال پیش است/ ورود تکنولوژی آموزشی بدون تغییر روش‌ها

معاون آوزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری پارامترهای ارتقای کیفیت در دانشگاه‌های کشور و مجموعه آموزش عالی را تشریح کرد.
کد خبر : 257701

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مجتبی شریعتی نیاسر در بیست و ششمین آیین نکوداشت اساتید نمونه کشور در دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به سیاست‌گذاری‌های حوزه آموزش عالی گفت: امیدواریم در سال آینده شاهد سال پرافتخاری برای آموزش عالی باشیم. به لحاظ بحث‌هایی که در آموزش عالی دنبال می‌کنیم و مهم‌ترین آن ارتقاء کیفیت است. ما در سال‌های گذشته به اندازه کافی رشد کمی داشته‌ایم و باید گام‌هایی را در جهت ارتقاء کیفی برداریم.


وی پارامترهای ارتقاء کیفی را به چند بخش تقسیم کرد و گفت: یکی از این پارامترها مهارت‌افزایی است و برنامه‌هایی در دست اقدام است تا با شناسایی راهکارهای مناسب توانمندی و مهارت دانش‌آموختگان را ارتقاء دهیم.


معاون آوزشی وزیر علوم ادامه داد: توانمندسازی بدنه هیات علمی یکی دیگر از این برنامه‌ها است سالیانه دو هزار تا دو هزار و 500 استاد در کشور جذب شده‌اند و این نشان می‌دهد که استادان ما از یک سو توانمندی علمی لازم را دارند ولی شاید از سوی دیگر تجربه تعامل با دانشجو را کمتر داشته باشند. مراکز توانمندسازی دانشگاه‌های ما باید تدارک دیده شود تا بدنه علمی ما بتواند با الگو گرفتن از دنیا تعامل با دانشجو را به نحو احسن انجام دهد.


ورود تکنولوژی آموزشی بدون تغییر روش‌ها


شریعتی نیاسر خاطر نشان کرد: شیوه‌های آموزشی امروز ایران متاسفانه هنوز مشابه 50 سال پیش است صرفا تکنولوژی آموزشی وارد شده اما روش‌ها تغییری نکردند و ما باید راهکارهایی را برای پویایی بیشتر پیدا کنیم و از این طریق دانش لازم از اساتید به دانشجویان منتقل شود.


معاون آوزشی وزیر علوم با بیان اینکه یکی دیگر از پارامترهای ارتقاء کیفیت تدوین و توسعه آزمون‌های تخصصی حرفه‌ای است، اظهار داشت: این ماجرا محدود به آموزش عالی نیست بلکه باید با نهادهای دیگر هم هماهنگ شود تا این آزمون را به رسمیت بشناسند اما نکته مهم‌تر از اینها ماموریت‌گرایی است اگر دانشگاه‌های ما ماموریت‌گرا نباشد ممکن است یک دانشگاه همه کار بکند دانشگاه پیام‌نور ما یک دانشگاه ماموریت‌گرا در حوزه آموزش‌های مجازی است اخیرا شبهه دکتری در پیام‌نور پیش آمده که باید بگویم این دانشگاه بر اساس زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های خود می‌تواند به همه دوره‌ها ورود پیدا کند.


لزوم افزایش مسئولیت‌پذیری دانشگاه‌ها


شریعتی نیاسر اضافه کرد: تفویض اختیار هم با هدف تمرکززدایی از دو سال پیش آغاز شده است امیدواریم تا اسفند امسال بخش زیادی از آیین‌نامه‌ها در مقاطع ارشد و دکتری به دانشگاه‌ها واگذار شود. به موازات تفویض اختیار اما باید مسئولیت‌پذیری دانشگاه‌ها نیز افزایش پیدا کند.


وی در ادامه به بحث سطح‌بندی دانشگاه‌ها هم اشاره کرد و گفت: سطح‌بندی نیز گام دیگری است که با هدف یک رقابت سالم بین دانشگاه‌ها دنبال می‌شود یکی از مولفه‌های تاثیرگذار در مقوله سطح‌بندی ایجاد رقابت سالم است.


رئیس کمیته انتخاب اعضای هیات علمی نمونه کشور با اشاره به جزئیات انتخاب هر سال اساتید افزود: دستورالعمل انتخاب اساتید نمونه در خرداد 96 بازنگری شده و بر اساس این دستورالعمل اساتید نمونه از بین اساتید قطعی رسمی با 5 سال سابقه کار انتخاب می‌شوند.


معاون آوزشی وزیر علوم در پایان گفت: در طول برگزاری بیست و شش دوره این نکوداشت 384 نفر از 47 دانشگاه و موسسه پژوهشی انتخاب شدند که 5 دانشگاه برتر در این زمینه دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، صنعتی شریف، اصفهان و فردوسی مشهد رتبه‌های برتر را به خود اختصاص داده‌اند.


انتهای پیام/

ارسال نظر