صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۱۹ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۶

افشای ارتباط سفیر سابق فرانسه در دمشق با پرونده «لافارژ»

معاون رئیس سابق شرکت فرانسوی لافارژ فاش کرد سفیر سابق فرانسه در دمشق حلقه ارتباطی میان این شرکت با گروه تروریستی داعش بود.
کد خبر : 257617

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از خبرگزاری فرانسه، کریستین ارو گفت: «سفیر وقت فرانسه از موضوع ارتباطات ما آگاه و حلقه ارتباطی ما با داعش برای تامین مالی این گروه تروریستی و باز ماندن درهای این شرکت در شمال سوریه تا سال 2014 بود.»


روزنامه لوموند چاپ فرانسه در سال 2016 فاش کرده بود به اسنادی درباره شرکت لافارژ دست یافته است که نشان می‌دهد این شرکت ارتباطاتی با داعش دارد و با این گروه تروریستی توافقاتی امضاء کرده است.


تعدادی از مسئولان این شرکت ازجمله هیرو به ارتباط با داعش اعتراف کردند ولی ارتباط این موضوع با دولت فرانسه مبهم بود.


یک منبع نزدیک به پرونده گفت: «ارتباطاتی میان هیرو با اریک شوالیه، سفیر وقت فرانسه در دمشق در سال 2009 وجود داشت.»


ارو در دادگاه اعتراف کرد که شوالیه از ارتباط این شرکت با داعش باخبر بود و آن‌ها (دولت فرانسه) بودند که باعث سر پا ماندن شرکت شدند.


در همین راستا تحقیقات بر روی پرونده شرکت لافارژ فاش کرد که جان کلود فیار، مدیر بخش حراست شرکت لافارژ اطلاعاتی را از وضع منطقه به دستگاه اطلاعاتی فرانسه منتقل می‌کرد.


به گزارش آنا، در اکتبر 2010 (مهر 1389) شرکت فرانسوی-سوئیسی لافارژ شروع به ساخت یک کارخانه سیمان در شهر جلابیه واقع در شمال سوریه کرد و در این زمینه 680 میلیون دلار هزینه کرد، ولی بعد از گذشت شش ماه ناآرامی و تنش این کشور را در برگرفت.


طبق گزارش روزنامه لوموند، در سال 2014 یکی از مقام‌های کارخانه لافارژ در شمال سوریه با هدف حفظ امنیت تاسیسات این شرکت، با مقام‌های گروه داعش وارد مذاکره می‌شود و با ارسال ایمیلی مقام‌های مافوق خود را در جریان قرار می‌دهد.


از سال 2013 تولید سیمان رکود پیدا و گروه داعش تسلط خود را در منطقه تثبیت کرد، ولی خلاف شرکت توتال و برخی دیگر از شرکت‌های چند تابعیتی که سرمایه خود را از سوریه خارج کردند، لافارژ تصمیم گرفت به هر قیمتی در سوریه باقی بماند و در این راستا، کارخانه لافارژ برای ادامه حیات خود در جلابیه به‌صورت غیرمستقیم به گروه داعش مبالغ هنگفتی پرداخت کرد.


روزنامه لوموند در گزارش خود از این پرونده می‌گوید: «مسئولان لافارژ با مقام‌های وزارت امور خارجه فرانسه و اعضای دولت در ارتباط مستمر بوده‌اند. لافارژ برای ادامه فعالیت خود در سوریه چراغ سبز مقام‌های فرانسوی را داشته است.»


شرکت لافارژ در سال 1833 تاسیس شد و در 61 کشور جهان فعالیت دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر