صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۴۴ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
وزیر دفاع قطر:

حریم هوایی ایران تنها حریم هوایی است که ما در اختیار داریم

وزیر دفاع قطر در مصاحبه با یک رسانه آمریکایی گفت:«حریم هوایی ایران تنها حریم هوایی است که ما در اختیار داریم. ایران به ما یک خط دریایی هم داده است که بتوانیم به مواد غذایی‌مان که برخی از آن‌ها از آذربایجان، ترکیه یا اروپا وارد می‌شود، دسترسی داشته باشیم.»
کد خبر : 257441

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از وب‌سایت شبکه العالم، خالد بن محمد عطیه که در آمریکا به‌سر می‌برد، در مصاحبه با واشنگتن‌پست درباره اختلاف اخیر میان قطر با عربستان و امارات گفت: «آغاز جریان، یک دام و کمین بود اما به نظر من آن‌ها محاسبه درستی نکردند. آن‌ها فکر می‌کردند که می‌توانند ضربه سختی بزنند و مردم قطر را به زانو در بیاورند اما ما روابط دوجانبه‌مان را در سراسر جهان گسترش دادیم. در نتیجه شما می‌توانید بگویید که طرح آن‌ها شکست خورد و همه 13 درخواستشان ناکام ماند.»


وی با بیان اینکه امروزه دوحه دوشادوش آمریکایی‌ها در حال عملیات هوایی برای مقابله با تروریسم است، افزود: «عملیات‌های ما در عراق و افغانستان انجام می‌شود. (ائتلاف به رهبری آمریکا و ناتو) در حال استفاده از حمل و نقل هوایی ما هستند اما ما به‌دلیل موضوعاتی که همسایگانمان ایجاد کرده‌اند، با مشکلاتی مواجه هستیم. راه‌های هوایی (ما) مسدود هستند.


عطیه تصریح کرد: «حریم هوایی امارات و عربستان به روی قطر بسته است. آن‌ها اعضای ائتلاف (به رهبری آمریکا) هستند اما با محاصره‌شان علیه قطر برای عملیات ما در سوریه اختلال ایجاد می‌کنند.»


وزیر دفاع قطر در پاسخ به این سوال که «چگونه می‌شود به اختلاف در منطقه پایان داد؟» گفت: «تنها راه برای این کار، مذاکره و گفت‌و‌گو است و ما از آغاز بحران خواستار آن بوده‌ایم اما آن‌ها پیش‌شرط‌ها می‌گذارند و ما این موضوع را رد می‌کنیم.»


وی درباره میانجی‌گری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در بحران قطر گفت: «او در حال تلاش است و شنیدم که او به‌زودی اعضای شورای همکاری خلیج (فارس) را به واشنگتن دعوت خواهد کرد.»


خالد بن محمد عطیه گفت:‌ «اگر شما می‌خواهید که یک گفت‌و‌گوی واقعی با ایران داشته باشید که در آن هر دو طرف نگرانی‌هایش را ابراز و برای فهم منطقه تلاش کند، بهترین راه آن است که بنشینید و صحبت کنید. قطعا دولت آمریکا نگران فعالیت‌های نظامی ایران در خارج از مرزهایش است، اما ما چطور باید به آن بپردازیم؟ یک راه سخت وجود دارد که راهکاری فاجعه‌بار خواهد بود و در مقابل آن، یک راه تعامل و گفت‌و‌گو وجود دارد که البته ما همیشه این راه را تشویق می‌کنیم.»


وزیر دفاع قطر درباره اینکه «کشور شما یک میدان گازی مشترک با ایران دارد. آیا شما مجبور به داشتن روابط دوستانه با تهران هستید؟» گفت: «ما با همگان روابط دوستانه داریم. ما در موضوع تامین انرژی جهان مسئولیت داریم. ما باید یک جریان بدون اشکال و آرام انرژی داشته باشیم و این بدان معنا است که ما باید دشمن نداشته باشیم.»


وی درباره سوءقصد امارات و عربستان برای کودتا در قطر تصریح کرد: «آن‌ها عبدالله علی آل ثانی عروسک خیمه شب‌بازی خودشان را به تلویزیون آوردند و او را اعلی حضرت امیر خواندند اما بعد از آنکه طرحشان شکست خورد این مرد را ربودند و او تلاش کرد که از ابوظبی خارج شود. آن‌ها تلاش کردند که او را بفریبند. او برای مدتی از آن‌ها تبعیت کرد اما پس از مدتی آن‌ها برایش جایگزین پیدا کردند برای همین خواستند که از دستش خلاص شوند. آن‌ها الان یک فرد جدیدی دارند.»


عطیه در پاسخ به این سوال که «به خاطر محاصره قطر، شما مجبورید از حریم هوایی ایران بسیاری از مواد غذایی خودتان را از دیگر کشورها وارد کنید. درست است؟» گفت: «بله حریم هوایی ایران تنها حریم هوایی است که ما در اختیار داریم. ایران به ما یک خط دریایی هم داده است که بتوانیم به مواد غذایی‌مان که برخی از آن‌ها از آذربایجان، ترکیه یا اروپا وارد می‌شود، دسترسی داشته باشیم.»


وی درباره مضمون رایزنی‌هایش با جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا گفت: «موضوع اصلی این بود که ما طرح‌هایی برای بالا بردن سطح همکاری‌های نظامی‌مان داریم. ما درصدد گسترش دادن پایگاه العدید و افزایش ظرفیت آن هستیم. طبعا قطر هزینه این موضوع را می‌‍پردازد. ما همچنین قصد داریم که مانورها و فعالیت‌های آموزشی‌مان را افزایش دهیم. اغلب تجهیزات ما از آمریکا است. ظرف چند سال آینده ما جنگنده‌های اف 15 آمریکایی خواهیم داشت. ما همین الان هواپیماهای سی 17 و سی 130 داریم.»


وزیر دفاع قطر درباره موضع دوحه نسبت به حضور روسیه در خاورمیانه به‌ویژه در سوریه تصریح کرد: «روسیه در 40 سال اخیر در سوریه حضور داشته است و فکر می‌کنم آن‌ها منافعی در منطقه دارند. ما هر چه قدر بی‌ثباتی بیشتری در منطقه داشته باشیم، از بازیگران خارجی برای آمدن به منطقه دعوت بیشتری انجام می‌دهیم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر