صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۲۱ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران مطرح کرد:

اسکان بیش از 285 هزار نفر در مددسرا و گرمخانه‌های پایتخت طی 10 ماه گذشته / مراکز بهاران کار خود را مجددا آغاز کردند

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه طی 10 ماه گذشته 285 هزار و 65 نفر در گرمخانه‌ها و مددسراهای پایتخت اسکان داده شده‌اند، گفت: همچنین پس از یک وقفه کوتاه مراکز بهاران پایتخت با پذیرش 2100 نفر مجددا آغاز به کار کردند.  
کد خبر : 257370

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، رضا قدیمی، مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه طی هفته‌های گذشته در گشت‌های شبانه پذیرای تعداد زیادی از افراد بی‌خانمان در سطح شهر تهران بوده‌ایم، اظهار کرد: در پایتخت 16 گرمخانه و مددسرا فعالیت می‌کند. گرمخانه‌ها درواقع فضاهایی هستند که افراد بی‌خانمان و بی‌سرپناه و یا کارتن‌خواب‌ها شب خود را در آنجا می‌گذرانند. در واقع گرمخانه‌ها از عصر فعالیت خود را آغاز می‌کنند.


وی با اشاره به تعداد افرادی که طی 10 ماه گذشته در گرمخانه‌های پایتخت اسکان داده‌ شده‌اند، تصریح کرد: 285 هزار و 65 نفر طی 10 ماه گذشته در گرمخانه‌ها اسکان داده شده‌اند و به طور متوسط شبی 1000 نفر مهمان سازمان خدمات اجتماعی بوده‌اند؛ بعضا مثل هفته گذشته که شاهد بارش برف شدید و کاهش دما بوده‌ایم 3500 تا 4000 نفر هم در گرمخانه‌ها مستقر شدند. در این مددسراها ابتدا افراد ثبت‌نام می‌شوند، آن هم بدون اینکه هیچ‌گونه محدودیتی وجود داشته باشد و سپس به آنها خدماتی از جمله استحمام و درمان ارائه می‌شود.


قدیمی ادامه داد: در مددسراها پزشکان مستقر هستند اگر درمان‌ها سرپایی باشد که همان‌جا درمان می‌شوند در غیر این صورت به بیمارستان‌های طرف قرارداد سازمان خدمات اجتماعی منتقل شده و هزینه‌های آنها به صورت آزاد محسوب و برعهده شهرداری تهران است. شهرداری با وزارت بهداشت تفاهمنامه‌ای را داشته که براساس آن این افراد به بیمارستان‌های لقمان و امام‌حسین‌(ع) منتقل شوند البته بیشتر پذیرش‌ها از سوی بیمارستان امام‌حسین‌(ع) صورت می‌گیرد. به همراه هر مددجو یک مددیار هم به بیمارستان فرستاده می‌شود، اما به دلایل مختلف از قبول آنها امتناع می‌شود و یا تلاش می‌کنند هرچه سریع‌تر آنها را مرخص کنند. در واقع در شهر تهران و یا کل کشور مرکز درمانی خاصی وجود ندارد که مختص این افراد باشد.


نگهداری 3هزار و 862 نفر در سامان‌سراهای پایتخت


مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه دو مجموعه سامان‌سرا در پایتخت محل نگهداری متکدیان حرفه‌ای است، تصریح کرد: محل نگهداری خانم‌ها در منطقه لویزان و آقایان در منطقه اسلامشهر است. در واقع افراد بالای 18 سال توسط مددکارها در سامان‌سراها جذب و نگهداری می‌شوند. این افراد اسما متکدیان حرفه‌ای هستند، اما در واقع مخلوطی از تمام آسیب‌ها هم هستند. می‌توانم بگویم سامان‌سراها تلفیقی از زندان، تیمارستان و بیمارستان هستند. موردهای اعصاب و روانی در آنجا نگهداری می‌شوند که پس از گذراندن دوران احکام قضایی‌شان هم خانواده‌ها حاضر به قبول مجدد آنها نیستند.


به گفته قدیمی، طی 10 ماه گذشته 3862 نفر در سامان‌سراها مورد پذیرایی قرار گرفتند.


آغاز به کار دوباره مراکز بهاران


مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به فعالیت مراکز بهاران که محل نگهداری 9 ماهه معتادان پس از ترک است، گفت: ایرادی که در چرخه ترک معتادان وجود دارد این است که تمام نگاه‌ها به سمت کمپ‌هاست در حالی که مراقبت‌های پس از ترک اهمیت دارد. در دوره گذشته 1600 نفر در مراکز بهاران پذیرفته شده‌اند که از این تعداد 462 نفر درمان پیدا کرده و به اعتیاد برنگشتند. در یک دوره به عنوان آسیب‌شناسی جذب در مراکز بهاران متوقف شد، اما مجددا پس از آسیب‌شناسی انجام شده و با مصوبه شورای اجتماعی استان و با دستور استاندار تهران 2100 نفر در مراکز بهاران پذیرش شده و نزدیک به 90 درصد این مراکز مجددا آغاز به کار کردند.


قدیمی تاکید کرد: وزارت بهداشت برای استقرار پزشکان و سازمان بهزیستی برای ارائه مجوزهای لازم اعلام آمادگی کردند. همچنین NGOهایی هم به شکل خودگردان مراکز بهاران را اداره می‌کنند که قابل تایید هستند. تیم تخصصی وجود دارد که براساس پروتکل بهاران NGOها را شناسایی و مورد ارزیابی قرار می‌دهند و هرکسی بالاترین نمره را بیاورد می‌تواند به شکل خودگردان مرکز بهاران را اداره کند و خبر خوب اینجاست که تهرانی‌ها پس از 3 ماه دوباره معتادان متجاهر را رها شده در خیابان نمی‌بینند.


اسکان بیش از 18هزار نفر در همرا‌ه‌سراها


مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه در کنار بیمارستان‌های مهم پایتخت از جمله بیمارستان امام‌خمینی‌(ره)، بیمارستان قلب و کودکان مفید و... همراه‌سراهایی وجود دارد که زیرنظر سازمان خدمات‌اجتماعی فعالیت می‌کنند، گفت: با معرفی مددکاران طی 10 ماه گذشته 18هزار و 234 نفر از خدمات همراه‌سراها استفاده کردند که اگر این مکان‌ها وجود نداشتند، همراهان بیمار مجبور بودند به شکل نامطلوبی در خیابان چادر بزنند.


شناسایی 116 دختر و پسر فراری از سوی پایگاه‌های خدمات اجتماعی


قدیمی با اشاره به فعالیت پایگاه‌های خدمات اجتماعی که در آن مشاوره‌های اجتماعی به افراد داده می‌شود و عمدتا در حوزه پیشگیری فعالیت می‌کنند، عنوان کرد: 8هزار و 116 نفر با موارد مختلف در 10 پایگاه خدمات اجتماعی شهر تهران خدماتی را دریافت کردند که ارزنده‌ترین خدمات در حوزه کودکان فراری بوده است. هم‌اکنون برخی از این پایگاه‌ها در ایستگاه راه‌آهن، پایانه‌های شرق و غرب و جنوب فعالیت کرده و توانسته‌اند 116 دختر و پسر فراری (متشکل از 54 دختر و 62 پسر) را شناسایی کنند؛ آن هم قبل از اینکه دچار آسیب‌های اجتماعی شوند. در واقع مشکلات این افراد تا پایان پیگیری شده و تنها به خانواده‌هایشان تحویل داده نشده‌اند، بلکه این افراد را به مراکز مشاوره در استان‌ها نیز معرفی کردیم.


وی ادامه داد: در این پایگاه‌ها مددکاران اجتماعی خانم و آقا با تجربه بالا و دارای مدرک کارشناسی ارشد حضور دارند که می‌توانند از حالات و رفتار افراد فراری بودن آنها را شناسایی کنند. آن‌طور که در پرونده‌های معتادان متجاهر مشاهده می‌کنیم اکثر این افراد روزی دختر و پسر فراری بوده‌اند.


کارگران فصلی ساماندهی شده‌اند


قدیمی با بیان اینکه وضعیت ساماندهی کارگران فصلی را سازمان‌های مختلف سال‌های متوالی به یکدیگر پاس می‌دادند چون نسخه شفابخشی برای آن وجود نداشت، افزود: هم‌اکنون 5 سامانه کارگران فصلی در تهران افتتاح شده و 10هزار و 83 نفر در آن ثبت‌نام کردند که انشاء‌الله تا پایان سال 98 در هر 22 منطقه تهران یک سامانه خواهیم داشت.


مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران تصریح کرد: این افراد فاقد کمترین خدمات بوده‌اند و رقابت بین آنها ناسالم بود، در این صورت هم شهروندان از کار آنها ناراضی بودند و هم خود این افراد رضایتی نداشتند، اما سامانه کارگران فصلی هم‌اکنون این مشکل را حل کرده است. در واقع با همکاری وزارت کار و تعاون و سازمان فنی و حرفه‌ای، خدمات متفاوتی به این افراد ارائه می‌شود و اطلاعات آنها به صورت واقعی ثبت خواهد شد. سازمان فنی و حرفه‌ای نیز این افراد را مورد ارزیابی قرار داده و به آنها گواهی درجه یک تا 3 می‌دهد. همچنین اپلیکیشنی طراحی شده که کارگران فصلی با مراجعه به آن می‌توانند درخواست کار کنند. هم‌اکنون برای 10 هزار نفر پرونده تشکیل شده و قرار است برای آنها گواهی صادر شود.


قدیمی با بیان اینکه هم‌اکنون در 5 منطقه 11، 5، 7، 21 و 19 این سامانه فعالیت می‌کند، گفت: سامانه کارگری از 7 صبح تا 7 شب فعالیت کرده و تابعیت هم در آن اهمیت ندارد و تا سال بعد بنا بر آن است که 10 نقطه دیگر نیز به آن اضافه شود. همچنین 2 سامانه در مناطق 1 و 8 تا هفته آینده افتتاح می‌شود.


وی با اشاره به اینکه نام این سامانه «خدمات کارگران ساختمانی» است،‌ به وضعیت بیمه این افراد اشاره و اضافه کرد: وزارت تعاون هم پای کار آمده و براساس تفاهمنامه بنا بر آن است که اگر این افراد 10 الی 12 روز کار کنند، برای آنها بیمه رد می‌شود و می‌توانند از خدمات تامین‌اجتماعی هم استفاده کنند.


مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با اشاره به فعالیت 28 هزار و 800 کارگاه پیشگیری و کاهش از آسیب‌های اجتماعی در سطح پایتخت، افزود: این کارگاه‌ها در 123 ناحیه و 354 محله برگزار شده و همچنین در همین خصوص 2300 دوره کارآفرینی هم برای علاقه‌مندان برگزار شده است.


ادعای مدینه فاضله نداریم


قدیمی با بیان اینکه در بحث جمع‌آوری معتادان متجاهر شهرداری تهران و نیروی انتظامی با یکدیگر فعالیت می‌کنند، گفت: در طرح‌های مختلف معتادان جمع‌آوری و تحویل بهزیستی می‌شوند که برای آنها یک پروتکل درمانی نیاز است. به عنوان مثال، افراد زیر 18 سال نباید به کمپ‌ها بروند. ما در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی ادعای مدینه فاضله نداریم؛ اینکه انتظار داشته باشیم ظرف یکسال معتادان متجاهر از سطح پایتخت جمع‌آوری شوند، یک انتظار غلط است. ما باید مدارا و مداومت کنیم.


هیچ کارتن‌خوابی فوت نشده است


مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران درباره شایعه فوت تعدادی کارتن‌خواب در شب‌های سرد پایتخت، توضیح داد: این یک شایعه بیش نیست. هیچ کارتن‌خوابی فوت نشده است؛ شاید کسی فیلم سینمایی دیده و درباره‌اش صحبت کرده است. زیرا من در خیابان بودم، حتی در محله شوش هم که همیشه تعداد زیادی افراد وجود دارند کسی دیده نمی‌شد، مگر در محله اعدام که از آنها خواستیم با ما به مددسرا بیایند، ولی آنها پاسخ دادند ما محل زندگی داریم، فقط آمده‌ایم مواد بکشیم و برویم.


قدیمی ادامه داد: 100 ماشین در شب‌های سرد پایتخت گشت‌زنی می‌کردند که ممکن است از تعداد این خودروها به مرور کاسته شود.


وی در پاسخ به برخی از انتقادات مبنی‌بر اینکه محلی برای نگهداری زنان وجود ندارد، گفت: اتفاقا زیرساخت‌های لازم برای نگهداری زنان وجود دارد، اما ما مددجو نداریم و غالبا در مددسراهای ما که متعلق به زنان است،‌ شبی 30 الی 35 نفر بیشتر مراجعه نمی‌کنند. هم‌اکنون در سامان‌سرای لویزان 200 نفر با احکام قضایی نگهداری می‌شوند، همچنین در منطقه 21 و 22 دو مرکز بهاران را به بانوان اختصاص داده‌ایم و برای اولین‌بار در منطقه 15 یک مرکز بهاران تحت عنوان مادر و کودک مختص زنان باردار افتتاح شده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر