صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سیمان کالای صادراتی نیست/ از بین رفتن بازارهای صادراتی بخاطر رقابت داخلی

عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت سیمان کشور گفت: صادرات و واردات سیمان در بین کشورهای دنیا نهایتا کمتر از 200 هزارتن است که این مقدار کمتر از پنج درصد مجموع تولید سیمان دنیا بوده که روی ریل تجارت قرار می‌گیرد.
کد خبر : 257300

محمدرضا احسان‌فر عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت سیمان کشور در گفت‌وگو با خبرنگار آنا درباره بازار مصرفی و صادراتی حوزه سیمان گفت:‌ سیمان همواره به‌عنوان یک کالای لوکال در جهان تولید و مصرف شده و به‌دلیل هزینه‌های تولیدی و حمل‌ونقل، در لیست کالایی صادراتی نیز نمی‌آید.


وی ادامه داد: صادرات و واردات سیمان در بین کشورهای دنیا نهایتا کمتر از 200 هزارتن بوده که این مقدار کمتر از پنج درصد مجموع تولید سیمان دنیا بوده که روی ریل تجارت قرار می‌گیرد.


وی همچنین درخصوص آخرین آمار صادراتی سیمان در سال 93 تاکید کرد: طی این سال، مجموع صادرات سیمان ایران به 20 هزار تن رسید و اگر رویکرد صادراتی در این صنعت وجود داشته باشد،‌ می‌توان سهم بالاتری را در منطقه به خود اختصاص داد؛ حمایتی که دولت از ابتدای سال 90 تاکنون انجام داده میزان تولید سیمان با هدف صادرات در مملکت افزایش یافته است.


این عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت سیمان کشور گفت:‌ سالانه 4.4 میلیارد تن سیمان در دنیا تولید می‌شود و برای کسب سهم بازار بیشتر،‌ ایران نیز درصدد ایجاد واحدهای صادراتی در اقصی نقاط حاشیه مرزهای کشور با هدف صادرات باشد.


احسان فر با انتقاد از نبود برنامه‌ریزی صادراتی در کشور افزود: متاسفانه به جهت نبود برنامه‌های مشخص در طول دوره ساخت و همینطور پس از بهره‌برداری واحدهای تولید سیمان، با افزایش تولید و همچنین کاهش مصرف داخلی به سبب رکود اقتصادی مواجه شدیم که در نتیجه رقابت منفی در بازارهای صادراتی فی‌مابین تولیدکنندگان ایرانی شکل گرفت.


وی در پایان خاطرنشان کرد: این مسئله موجب از دست دادن مهمترین بازار صادراتی سیمان کشور یعنی عراق شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر