صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۵۸ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۶

آیا مخالفان سعودی عامل نزدیکی روابط ایران و عربستان می‌شوند؟

یک روزنامه لبنانی در گزارشی نوشت: مخالفان سعودی در داخل و خارج تلاش می‌کنند از مرحله انتقالی خاندان حاکم برای مطرح کردن خود به‌عنوان یک عامل موثر در تغییرات جامعه عربستان استفاده کنند.
کد خبر : 257236

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، روزنامه الاخبار چاپ لبنان در گزارشی درباره وضعیت مخالفان سعودی و رویکردشان به اوضاع منطقه، نوشت: «در میان هرج و مرجی که گروه‌های مخالف و احزاب مختلف در عربستان از آن رنج می‌برند، جنبشی با عنوان «کرامت» سر بر آورده است که شامل طرحی برای اتحاد مخالفان برای دستیابی به اهدافی مشخص، صرف‌نظر از اختلاف‌های مذهبی و فکری است.»


این روزنامه می‌نویسد: «محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان از فراهم کردن فضاهایی برای اتحاد مخالفان سعودی خودداری نمی‌کند، اما نیروها و شخصیت‌های مخالف سعودی دیدگاه یا هدف واحدی ندارند، جز آنکه همگی قلع و قمع و به حاشیه رانده شده‌اند و از سوی نظام پادشاهی سعودی تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.»


طبق این گزارش، امروز عربستان در مرحله‌ای استثنایی در تاریخ خود قرار دارد. تحولات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی موجود از زمان ولیعهدی بن‌سلمان، عوامل انفجار بسیاری را به‌دنبال داشته است که احتمالا شراره نخستین سناریوهای دراماتیک در داخل مملکت سعودی خواهد بود. در این اوضاع، موانع متعددی در مقابل امکان استفاده از اوضاع مذکور وجود دارد که مهمترین آن، پراکندگی نیروهای مخالفی است که از برنامه‌های ولیعهد و گذشتگان وی متضرر شده‌اند. علاوه بر اینکه مذاهب و فرقه‌های مختلفی هستند که اهداف متفاوتی دارند، از اصلاح نظام گرفته تا براندازی و تغییر آن.
الاخبار می‌نویسد: «در همین راستا، معن بن علی الدویش جربا برای آغاز جنبش سعودی کرامت آماده می‌شود تا یک جریان ملی عربی طبق تفکر دموکرات شکل گیرد که خلاف تشکل‌های مخالفی که بر پایه‌های مذهبی و ایدئولوژیک تشکیل شده‌اند، این جنبش شامل صفوف اجتماعی قبیله‌ای بدوی، شهری، اعیان و اشراف و افراد عادی می‌شود بی آنکه به وابستگی‌های دینی، فکری و عقیدتی آن توجه داشته باشد.»


جربا در این‌باره در مصاحبه با الاخبار می‌گوید: «جنبش او از همراهی زیادی از سوی مردم عربستان چه در میان و قبایل و چه در میان مردم شهر نشین و فرهنگیان و رجال دینی، بهره‌مند خواهد شد، چرا که این جنبش میراث جزیره‌العرب را حفظ کرده است و ریشه‌های دینی و فرهنگی منسجم در میان قبایل را بر نمی‌تابد، علاوه بر اینکه عبای دین و اخلاق را بر نمی‌کشد، درست خلاف کاری که محمد بن‌سلمان در حال انجام آن است. جنبش کرامت داعیه اتحاد میان مسلمانان، همزیستی، مساوات و عدالت را دارد، بدون تمرکز بر مذهب، نژاد یا منطقه.»


الاخبار می‌افزاید: «واقعیت آن است که دولت سعودی با جغرافیای کنونی‌اش احساس درونی ملی‌گرایی را در نزد مردم عربستان محقق نکرده است. جربا که با ملک عبدالله رابطه خویشاوندی دارد می‌گوید؛ عقل جمعی مردم جزیره‌العرب هنوز احساس می‌کند از سوی خاندانی مورد حمایت بریتانیا، تانک‌ها و هواپیماهای آن اشغال شده و دولت‌هایی که متکی به خود بودند را از میان برده است.»
این روزنامه لبنانی می‌نویسد: «نظر این جنبش در رابطه با دولت‌های بزرگ منطقه، یکی از تفاوت‌های اساسی آن با دیگر جنبش‌های مخالف است؛ کرامت ایران را دروازه جهان عرب به سوی آسیا، ترکیه را دروازه جهان عرب به سوی اروپا و مصر را دروازه جهان عرب به سمت قاره آفریقا می‌داند و این دولت‌ها را به بازگشت به نقش اصلی‌شان فرا می‌خواند.»


به‌نوشته الاخبار، نقاط اجماع جنبش کرامت به‌عنوان یک جبهه واحد برای نیروهای مخالف سعودی، بر مبادی عامی استوار است که در خدمت منافع ملت سعودی است؛ از جمله آزادی بیان و عقیده، آزادی تشکیل احزاب سیاسی، تشکیل مجلس منتخب مردمی با برگزاری انتخابات ملی، مراقبت از اموال عمومی و تحقق عدالت، کرامت و مساوات، برگزاری همه‌پرسی برای تعیین پیکره و شکل دولت و نظام حاکم.
الاخبار نوشت: «طرحی که جربا از آن صحبت می‌کند، محدود به ارتباط با شخصیت‌های مخالف در داخل و خارج، به‌ویژه در لندن، آلمان، ژنو و کانادا نیست، بلکه تا ارتباط با برخی دولتهای حامی حقوق بشر و برخی سازمان‌هایی که در این زمینه فعال هستند نیز امتداد می‌یابد. اما مهمترین نکته برای جنبش کرامت، گشودن کانال‌های ارتباطی با برخی شاهزادگان خاندان حاکم است، کسانی که از سوی حاکمان سعودی به آن‌ها ظلم و ستم شده است.»


به‌گفته جربا، بن‌سلمان می‌خواهد آل‌سعود را تبدیل به آل‌سلمان کند. بر همین اساس می‌کوشد با زندانی کردن شاهزاده‌های سعودی هیبت آن‌ها را از میان ببرد و حتی القاب شاهزاده‌ها را منحصر به خاندان سلمان و فرزندان او می‌کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر