یک برف و این همه بحران؟
به گزارش گروه رسانههای دیگر آنا، حیدر نوروزی جانشین سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور در گفتگوی ویژه خبری با اعلام اینکه 275 کیلومتر محور شریانی و 489 کیلومتر محور غیرشریانی درگیر برف اخیر بود، افزود: محورهای حساس ارتباطی به تهران که در پیک ترافیکی قرار داشتند همزمان با بارش برف شاهد بوران شدید بودند و این مسئله کار را برای راهداران سخت تر کرد.
وی گفت: راهداران از ابتدای بارش برف در محورهای برفگیر با تمام توان و امکانات سعی در باز نگه داشتن راهها داشتند.
نائب رئیس کمیسیون عمران مجلس هم در این برنامه گفت: اگر به هشدارهای سازمان هواشناسی توجه بیشتری میشد و آمادگی بالاتری داشتیم مردم مشکلات کمتری را در برف چند روز گذشته داشتند.
مجید کیانپور افزود: باید سازمان راهداری از همه ظرفیتها بویژه ظرفیت دیگر دستگاههای دولتی و بخش خصوصی استفاده میکرد.
وی گفت: حدود 20 میلیون نفر در حاشیه جنوبی البرز ساکن هستند به همین خاطر باز نگه داشتن شریانهای ارتباطی آنها با پایتخت با استفاده از تجهیزات و ماشین آلات به روز ضروری است.
کیانپور افزود: وقتی روزانه شاهد تردد 150 هزار خودرو در آزادراه کرج ــ تهران و 50 هزار خودرو در آزادراه قم ــ تهران هستیم باید تجهیزات راهداریمان را نوسازی کنیم تا به این محورها اهمیت بیشتری بدهیم.
وی با اشاره به بروز مشکلاتی برای مسافران پروازها در دو فرودگاه مهرآباد تهران و امام خمینی (ره) گفت: مشکلات فراوانی که مسافران در فرودگاه حضرت امام داشتند نشان میدهد که هیچ نظارتی نه بر شرکتهای هواپیمایی، نه بر تاکسیهای فرودگاه و نه در واحدهای ارائه خدمات در فرودگاه صورت نگرفته است.
مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در این باره گفت: بروز چنین مشکلاتی در شرایط مشابه برف و بوران در فرودگاه کشورهای پیشرفته هم دور از ذهن نیست.
محمدسعید شرفی افزود: یکی از علتهای مشکلاتی که برای پروازها در فرودگاه امام ایجاد شد به خاطر نرسیدن یا دیر رسیدن کادر پرواز هواپیماها به این فرودگاه بود.
مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشور گفت: برف روبی سطح باند فرودگاه امام (ره) تحت پروتکلهای جهانی صورت گرفته است.
محمدسعید شرفی افزود: عملکرد مسئولین فرودگاه امام (ره) با رویداد بارش برف در مقایسه با نمونههای خارجی بسیار خوب بوده است زیرا هیچ فرودگاهی را سراغ نداریم که بتواند 1500 غذا در یک شبانه روز در اختیار مسافرین قرار دهد این در حالی است که در پروتکلهای جهانی قید شده در شرایط جوی نامناسب یا حوادث این چنین، حداقل امکانات باید در اختیار مسافرین قرار گیرد.
او در خصوص فروش دوباره بلیتهای کنسلی و چارتری به مسافران جدید ادامه داد: در مورد فرودگاه امام (ره) این مطلب صحت ندارد، درباره فرودگاه مهرآباد هم چنین موردی گزارش نشده و تا این لحظه هیچ پروازی کنسل نشده استو ما در تلاش برقراری پروازهای جبرانی هستیم.
محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: به رغم تلاشها و خدمت رسانیهای مسئولیت و پرسنل سازمان هواپیمایی کشور، مسافران رضایت چندانی از این عملکرد ندارند. انتظار مردم از سازمانهای اجرایی، راهداری کشور و شرکت فرودگاههای کشور بیش از آنچه به چشم میخورد بود.
او ادامه داد: سازمان هواشناسی کشور پیش از بارش برف، این پدیده را پیش بینی و اعلام کرده بود پس راهداری کشور میباید آمادگی بیشتری میداشت ما نباید در جادههای کشور حجم وسیع و سنگینی از برف را شاهد باشیم ضمن اینکه در بحث فرودگاهها هم دوستان ضعیف عمل کردند.
رضایی در خصوص عملکرد فرودگاه امام (ره) گفت: این فرودگاه بین المللی پنجره نگاه مسافران خارجی به کشورمان است وقتی این فرودگاه با 30 سانتی متر برف قفل میشود خیلی برازنده و در شأن نظام نیست.
نوروزی جانشین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: با توجه به اقدامات صورت گرفته در اتوبان تهران ــ قم متوجه خواهیم شد که اقدامات ما مکانیزه بوده است.این در حالی است که میزان بودجه مورد نیاز برای نگهداری جادههای کشور در مجلس مصوب نشده و در بودجه لحاظ نمی شود.
کیان پور نماینده مجلس گفت: مجلس بودجه ای را که دولت تعیین میکند کاهش نمی دهد. در حال حاضر سازمان راهداری به پنج هزار وسیله خدماتی در بحث نگهداری راهها نیاز دارد زیرا این سازمان از تجهیزات به روز و مکانیزه تهی است.
شرفی هم گفت: بی انصافی است که 80 پرواز انجام گرفتۀ دیروز در فرودگاه امام (ره) را نادیده بگیریم.
او ادامه داد: از آنجا که بخش مهمی از مشکلات ما به تأمین قطعات و ماشین آلات خارجی بر میگردد دوستان باید بدانند که اگر تجهیزاتی در کشور نداریم یا کم داریم به دلیل مشکلات واردات قطعات است.
میرحسن موسوی معاون مسافری شرکت راه آهن در دیگر ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: بطور معمول روزانه حدود 550 هزار خودرو وارد تهران میشوند و اتوبانهای کرج و قم محورهای اصلی این جابجایی محسوب میشود این حجم خودرو ایجاد ترافیک سنگینی میکند و تنها راه چاره، توجه به حمل و نقل ریلی درون و برون شهری است.
وی ادامه داد: در 48 ساعت بارش بی وقفه برف، خطوط ریلی منتهی به تهران دایر بوده و فعالیت میکردند، حدود 440 رام قطار حامل 148 هزار مسافر جابجا کردیم و البته ترافیک مسافرین به دلیل کاهش سرعت قطارها ناشی از بارش برف بوده است.
موسوی افزود: مطابق آیین نامه اجرایی حمل و نقل ریلی الزامی نیست که همه قطارهای مسافری دارای پزشک باشند، در دنیا هم این مرسوم نیست اما داروهای ضروری در همه قطارها و ایستگاهها موجود است.
منبع: تسنیم
انتهای پیام/