گزارش بررسی مدیریت شهری در بحران برف را به مردم ارائه خواهیم کرد
به گزارش گروه رسانههای دیگر آنا، با وجود پیش بینیهای سازمان هواشناسی درباره بارش برف شدید و یخبندان در تهران، اما متاسفانه کاری برای مقابله با بحران برفی از سوی مدیریت شهری این شهر انجام نشد؛ بنابراین با مدیریت ضعیف شهرداری تهران و به دنبال آن مشکلاتی که برای شهروندان پیش آمد، موجی از انتقادات به راه افتاد. از سوی دیگر نبود کیسههای شن و نمک در خیابانها و کوچههای شهر باعث شد تا معابر اصلی و فرعی و پیاده روهای تهران دچار یخ زدگی شود و تردد را برای پایتخت نشینان دشوار کند. به همین منظور خبرنگار ما با الهام فخاری عضو شورای شهر تهران گفتگو کرده که در ادامه میخوانید:
یک سری نارضایتیها و گلایهها از سوی شهروندان تهرانی از کم کاریهای شهردار تهران در بحران برفی مطرح شده، ارزیابی شما از عملکرد شهرداری تهران چیست؟
الان اصلیترین متولی برای شهر تهران شهرداری است. ولی وزارت راه و استانداری و فرمانداریها هم مسئولیتهایی دارند. بنابریان فکر میکنم یک مسئولیت مشترک البته با سهم بیشتر برای شهرداری در نظر گرفته شود. در عین حال که به هر حال در چنین شرایط، برف بر اقلیم شهر مستقر شده و من فکر میکنم ان شالله برای آینده این درس را بگیریم که در آینده منسجمتر عمل کنیم. وقتی وضعیت آب و هوایی بارندگی است از قبل بتوانیم برنامه ریزی کنیم، فراخوان بدهیم، کمک از سازمانهای مردم نهاد بگیریم و شورایاریها و مدیریت محلات را از طریق دعوت به همکاری و آماده باش مشارکتی هماهنگ کنیم. به هر حال از الگوی همکاری مردم و مدیریت شهری بتوانیم بهترین را رقم بزنیم.
باید بررسی و ارزیابی دقیقی از وضعیت خدمات که شرکتهای پیمانکاری برف روب و پاکیزه سازی شهری در شرایط بارش داشتند، صورت بگیرد. این شرکتهای پیمانکاری بودجهای اختصاص دارند که باید بازخواست و گزارش عملکرد دقیق تری از آن حوزه تهیه شود. دلایل کم و کاستیها را در این زمینه بررسی کنیم.
بحثی که مطرح است، راجع به پیش بینی هوا شناسی است که میدانستیم با چنین شرایطی مواجه خواهیم شد، اما پیشگیریهای لازم انجام نشده است. در این رابطه چطور؟
دچار اشتباهاتی در پیشگیری بحران هستیم و این یک مساله ایرانی است. البته که باید تغییر کنیم و رفتارهایمان را تغییر دهیم. تا برای بحرانهای بعدی بهتر از این عمل کنیم. همچنین هر چقدر شورایاریها و نهادهای محلی تقویت شوند چه در تصمیم گیری و چه مسائلی از این دست، به خوبی میتوانند کمک کارمندان شهرداری برای بهبود زندگی شهری خود باشند.
مردم از نبود یا کمبود کیسههای شن و نمک انتقادات زیادی داشته اند، زیرا که کوچهها و برخی از راههای اصلی دچار یخ زدگی شده بود و امکان تردد وجود نداشت. علت این موضوع چیست؟
باید پیمانکاران را بازخواست کرد و در آن حوزه نظارت و بررسی جدی انجام دهیم. از پیمانکاری که سالیانه بابت این خدمات، پول میگیرد، بپرسیم که چرا مسئولیتش را درست عمل نکرده و با چه مکانیسمی شهرداری اینها را نظارت میکند؟ به علاوه اینکه میشود الگوهای بهتری برای زدودن یخ استفاده کرد.
چرا در مورد تعطیلی برخی از ایستگاههای بی آر تی اقدامی انجام نشد؟ یا قطعی برق خط 5 متروی تهران که مسافران را سردرگم کرده بود.
باید اقدامات در بحران برفی در نظام سیستماتیکتر و سازمان یافته تری انجام میشد و این را هم در نظر بگیریم در شرایط بارش غیر عادی، خارج از پیش بینیهای ما مساله ساز میشود و همه اینها را باید از بعد نظارتی به آن بپردازیم و همین جا از مردم به خاطر کاستیهایی که به وجود آمده عذرخواهی کنیم در عین حال باید درس بگیریم تا چنین مسائلی تکرار نشود.
مساله دیگر، شکستن درختان است که به دلیل هرس نشدن و بارش برف، شکسته شده بودند. این سهل انگاری در هرس درختان چرا اتفاق افتاد؟
لازم است در همه این حوزه ها، بررسی و بازرسی جدی صورت بگیرد. در بحث معاونت خدماتی حوزههای مختلف را بررسی کنیم، میتوانسته شهر بهتر از این با این پدیده طبیعی روبرو شود به اضافه اینکه همه ما از بارش این برکت الهی خوشحال هستیم. بعضی واحدها بهتر عمل کردند، در بعضی واحدها کم و کاستیهایی بوده، که باید به صورت گزارش نظارت بر عملکرد انجام میدهیم در کمیسیونهای مرتبط و هم اینکه این گزارش را با توجه به شعار شفافیت به مردم هم اعلام کنیم؛ و از این گزارشها برای آینده وضعیت بهتری را رقم بزنیم.
منبع: فردا
انتهای پیام/