صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۵۸ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۶

آیا می‌دانی تفسیر واژه «فاطمه» را؟

معاون فرهنگی دانشجویی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی به مناسبت سالروز شهادت بانوی دوعالم حضرت فاطمه الزهرا (س) یادداشتی منتشر کرد.
کد خبر : 256545

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، متن یادداشت حجت الاسلام حجت الله ذاکر به شرح زیر است:


اَلسَّلام علیکِ یا سیِّدَهَ نِساءِ العالمینَ مِنَ الاولین و الآخرینَ


«سرورِ بانوانِ دو عالَم» سلام الله علیها علاوه بر دارا بودنِ اَسماءِ حُسنایِ فراوان، «فاطمه» نامیده شد. حضرت امام جعفر بن محمدٍالصادق علیه‌الاسلام از یکی از اصحابش پرسید: آیا میدانی تفسیر واژه «فاطمه» را؟! پاسخ شنید: با خبرم ساز از معنای آن، ای سیّد و سرور من! حضرت فرمود: «سُمِّیَتْ فاطمهُ فاطمهَ لِاَنَّها فُطِمَتْ مِنَ الشَّرِّ». فاطمه، فاطمه نامیده شد چون خداوند وجود مبارکش را از جمیع بدیها به دور نگاه داشته است.


همچنین، به نقل از احادیث متواتره از تمامی پیروان دین مُبینِ اسلام از شیعه و سنّی، روایت است آن حضرت را برای این «فاطمه» نامیده‌اند که حق‌تعالی او و شیعیانش را از آتش جهنّم دور نگاه داشته است.


چنین است که واژگان، آنگاه که در مقام تعریف و توصیف حضرتشان به استخدام در می آیند، کم می‌آورند، به‌گونه‌ای که دردمندان را ناگزیر می‌سازد تا به حمل اوّلی ذاتی نه به حمل شایع صَناعی، ایشان را فقط با نام و عنوان خدادادیشان بشناسانند و با افتخار هرچه تمامتر، اقرار نمایند و اعلان بدارند: فاطمه را فقط می‌توان فاطمه خواند و فاطمه معنا کرد...


قبر مطهر و منوّرشان، خواه در خانه شان باشد، خواه در روضهُ النبی، یعنی بین قبر پیامبرصلی الله علیه و آله و منبر آن حضرت، یا در کنار قبور ائمه بقیع علیهم صلوات الله و یا در جای دیگر باشد، قطعاً روزی، با حضور مَوْفورُ السُّرورِ فرزند نازنینشان حضرت بقیّه الله الاعظم ارواحنا لِتُراب مقدمِهِ الْفِداء، آشکار خواهد شد. امّا تا آن زمان تقدیر چنان است که مدفن مطهرشان همواره نامعلوم بماند تا آنچه را که او می خواستند، محقق شود وایشان میخواستند که قبرشان مخفی بماند، تا همیشه، همه کس بپرسند: چرا؟!» …



انتهای پیام/

ارسال نظر