بازار خوراکیهایی که با برف سکه شد!
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، باوجوداینکه امسال زمستان خیلی سردی سپری نشد و باگذشت یک ماه از فصل سرما و سه ماه از پاییز، شهری مثل تهران چندان رنگ بارش را ندیده بود، در روزهای گذشته بارش برف شدید زمین را سفیدپوش کرد و بسیاری از مردم را به وجد آورد که همین موضوع باعث شد باوجود سرما خانوادهها یا گروه دوستان به سمت پارکها و مراکز تفریحی بروند و از این هوا استفاده کنند.
تفریحات خیابانی مردم فقط محدود به گشتوگذار و برفبازی نشد و مثل همیشه بازارهایی در این شرایط داغ شد؛ در این میان واحدهای غذا فروشی و خوراکیهای گرم نیز بازار داغی پیدا کردند؛ بهطوریکه در ظهر روز اول بارشها خیلی از آش فروشیها توان پاسخگویی به این حجم از تقاضا را نداشتند و صفهای طولانی مقابل مغازهها شکل گرفت و زمان انتظار برای دریافت این غذاها حتی تا یک ساعت هم طول کشید.
در این میان حسین محمدی- رئیس اتحادیه کبابی، حلیم و آشپزندگان- درباره بازار این روزهای گفت: ایران کشوری است که در آن غذاهای سنتی بیشتر از فرنگی مصرف میشود و دراینبین برخی از این غذاها هم به شکل فصلی طرفدار بیشتری دارند، برای همین از قدیمالایام در هوای سرد و برفی انواع آش و حلیم بیشتر مورد استقبال است.
به گفته وی، بااینکه امسال پاییز و زمستان خیلی سردی نداشتیم اما بارشهای این چند روز حسابی واحدهای عرضهکننده آش و حلیم را شلوغ کرد ولی بااینحال نمیتوان گفت که روزهای گرم امسال جبران شده است.
کلهپاچه گران شده، مشتریانش کم
در روزهای برفی در کنار حلیم، کلهپاچه و سیرابی نیز از صبحانه یا وعدههای غذایی پرطرفدار دیگری به شمار میرود که بهطور سنتی از قدیمالایام مورداستفاده مردم ایران بوده است. غذای سنگینی که گرچه استفاده آن در سفرههای ایرانی به شکل هفتگی و ماهانه رواج داشته اما امروز به قیمتی رسیده است که شاید هرکسی سراغش نرود.
حسین رواسی - رئیس اتحادیه طباخان و فروشندگان کلهپاچه و سیرابی - درباره وضعیت بازار کلهپاچه نگاهی به چهل سال پیش انداخت و معتقد است که سال ۱۳۵۶ شاید حداقل ۳۰ درصد از جامعه ایرانی، بهخصوص در تهران بهصورت منظم کله و پاچه را در وعدههای غذایی خود استفاده میکردند و این محصول هم در بازار فراوان بود.
وی اظهار کرد: اکنون کشتار دام کاهشیافته و محصول در بازار گران شده است، همین موضوع در کنار چند عامل دیگر ازجمله تغییر برخی الگوهای سلیقهای استفاده از کله و پاچه را کاهش داده است.
رواسی ادامه داد: برای تأمین کمبود کله و پاچه در بازار رایزنیهای زیادی انجام دادیم و ازجمله پیشنهادهایی که ارائه شد این بود که در کنار واردات گوشت، کلهپاچه دام کشتار شده نیز با آن وارد شود تا بتوانیم باعرضه آنها به بازار قیمتها را به تعادل برسانیم.
این فعال اتحادیه طباخان گفت: تا شهریورماه امسال ما برای کلهپاچه نرخ تعیین میکردیم ولی سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان از ما خواست تا اجازه دهیم قیمتها توسط خودواحدهای صنفی تعیین شود تا جنبه رقابتی به خود بگیرد. این تصمیم باعث رشد قیمتها توسط اصناف تعیین شود که متعاقباً عرضهکنندگان نیز با مشاهده افزایش قیمتها، فروش محصول به واحدهای صنفی را گران کردند؛ بهطوریکه اکنون هر دست کله و پاچه به واحدهای صنفی تا ۵۸ هزار تومان فروخته میشود درصورتیکه تا پیشازاین سقف نرخ خرید صنوف را ۴۰ هزار تومان و سقف نرخ فروش نهایی به مشتری را ۵۵ هزار تومان تعیین کرده بودیم.
به گفته وی، این افزایش قیمتها باعث شده است تا علیرغم رشد نسبی تقاضا در روزهای اخیر اما درمجموع مردم اقبال لازم را برای خرید کله و پاچه نداشته باشند.
ساعت کار اغذیهفروشیها محدود است، دستفروشان بهره میبرند!
اجتماع مردمی که برای گشتوگذارهای شبانه در برف به سطح شهر میآید، معمولاً تا نیمههای شب ادامه دارد و در بسیاری از این مواقع برای وعده شام ساعتهای انتهایی شب را انتخاب میکنند و باوجوداینکه دکههای خوراکی فروشی و غذا فروشان کنار خیابانی به کار خود ادامه میدهند، اما واحدهایی مانند اغذیهفروشیها اجازه فعالیت بیش از ۱۲ شب را ندارند و از این جمعیت نمیتوانند بهخوبی استفاده کنند.
اسدالله احمدی شهریور- رئیس اتحادیه اغذیهفروشی و مواد غذایی- دراینباره گلایه کرد گفت: کلانشهری مثل تهران نیاز دارد تا در میدانها و چهارراههای اصلی برخی واحدهای صنفی را به شکل ۲۴ ساعته داشته باشد؛ موضوعی که در زمان سردار طلایی دراینباره به توافق رسیدیم و برخی اغذیهفروشیها به شکل ۲۴ ساعته فعالیت میکردند اما اکنون با حضور سردار ساجدی نیا مجدداً با آن مخالفت شد.
به گفته او، همین امر باعث شده در شرایطی مانند گشتوگذارهای برفی اخیر، عملاً اغذیهفروشان نتوانند آنطور که باید از آن بهره ببرند.
انتهای پیام/