صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

«ایکاپ»، میوه سومین همایش خودرو ایران است

ایجاد شرکت مشترک ایرانی فرانسوی با سهامداری ۵۰درصدی هر یک از دوطرف مهم‌ترین بخش این قرارداد بود که به انتقال فناوری به روز دنیا، تولید محصولات جدید و همچنین استفاده از بازارهای صادراتی خواهد انجامید.
کد خبر : 256111

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا،‌ در حالی در آستانه پنجمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران قرار داریم که نگاهی به دستاوردهای دوره‌های قبلی این همایش نشان می‌دهد که این نشست‌های بین‌المللی تبدیل به زمینه‌ای برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در این صنعت استراتژیک شده و دستاوردهایی همچون تاسیس شرکت ایکاپ، شرکت مشترک پژو با ایران خودرو را رقم زده است.


ایکاپ


نخستین دوره از این همایش در سال ۱۳۹۲ با هدف معرفی صنعت در عرصه‌ بین‌المللی برگزار شد این در شرایطی بود که صنعت خودرو ایران طی سال‌های ۹۱ و ۹۲ با بحران تولید روبه‌رو شده و تیراژ تولید نیز به یک سوم سال ۹۰ کاهش یافته بود. اما با این حال استارت آشنایی سرمایه‌گذاران خارجی با صنعت خودرو ایران زده شد.


با ادامه روند برگزاری این همایش در سال ۹۳، دومین همایش با هدف تبیین استراتژی صنعت خودرو ایران و با حضور مقامات صنعت خودروی ۲۵ کشور جهان و پیام رییس انجمن جهانی خودروسازان برگزار شد.


در این سال رشد تولید خودرو رقم خورد و خودروسازان توانستند در سال ۹۳ از پیچ تولید به سلامت عبور کنند و از بحران عبور کرده و فاصله بگیرند.


یکی از دلایل رشد تولید در این سال از یک‌سو به آغاز مذاکرات شرکت‌های خارجی حتی با وجود اجرایی نشدن برجام و امید به آینده‌ای بهتر بود و از سوی دیگر تحولات انجام شده در این صنعت منجر به رقم زدن رشد تولیدی معادل ۵۰ درصد شد.


در عین حال سومین همایش بین‌المللی صنعت خودرو فرصتی را فراهم کرد که تا در فضایی دور از حاشیه، مذاکراتی بین خودروسازان داخلی و همتایان خارجی که پیش از این متوقف شده بود، ادامه یابد.


این همایش با استفاده از نتایج قبلی با اهداف مهمی چون تسریع در رشد صنعت خودرو از طریق جذب سرمایه‌گذاری و تعامل با شرکای خارجی جدید، معرفی فن آوری، تولیدات و نوآوری‌های صنعت خودرو، آگاهی مدیران از پیشرفت‌های روز خودروسازی دنیا، ارتقای نقش و جایگاه صنعت خودرو در میان سایر صنایع و … برگزار شد. در این فضا آخرین قوانین و مقررات کشور و نیز برنامه‌ها و شرایط خودروسازان داخلی درباره سرمایه گذاری‌های خارجی به ویژه در بخش صنعت خودرو ارائه و تبیین شد.


سومین دوره از این همایش بین‌المللی که همزمان با نخستین نمایشگاه توانمندی‌های صنعت خودرو برگزار شده بود، تقویت رقابت‌پذیری و افزایش همکاری‌های بین‌المللی را دنبال می‌کرد. در این دوره از همایش فضا برای برقراری ارتباط با شرکت‌های خارجی فراهم شد. این همایش نشان داد که شرکت‌های خارجی استقبال زیادی برای حضور در بازار ایران دارند و قابلیت این بازار را برای سرمایه‌گذاری و تولید محصول مناسب ارزیابی می‌کنند.


بر این اساس نخستین گام‌ها در این زمینه برداشته شد و این همایش که تا دوره‌های پیشین تبدیل به مکانی برای نمایش محصولات خارجی بود، به مکانی برای نمایش دستاوردهای صنعت خودرو ملی تبدیل شد. شاید بتوان سومین همایش را سنگ بنای حضور شرکت‌های خارجی در صنعت خودرو ایران دانست. این همایش در حالی بود که تلاش برای دستیابی به توافق هسته‌ای بیش از پیش سرعت گرفت و سرمایه‌گذاران را به آینده‌ای روشن در صنعت خودرو امیدوار کرده بود.


این شرایط در حالی بود که در نخستین روزهای بهمن ماه و همزمان با سفر دکتر روحانی و هیات همراه به پاریس، قرارداد از سرگیری همکاری‌های گروه صنعتی ایران خودرو و پژو که پس از مذاکراتی طولانی، نهایی شده بود با حضور رییس جمهوری اسلامی ایران، نخست وزیر فرانسه، وزیر صنعت، معدن و تجارت وقت و مدیران ارشد صنعتی دو کشور به امضای مدیران عامل دو خودروسازی رسید. که بر اساس آن برای نخستین بار یکی از خودروسازان برتر دنیا از طریق سرمایه‌گذاری مالی مستقیم در صنعت خودرو ایران حضور پیدا کرد.


ایجاد شرکت مشترک ایرانی فرانسوی با سهامداری ۵۰درصدی هر یک از دوطرف مهم‌ترین بخش این قرارداد بود که به انتقال فناوری به روز دنیا، تولید محصولات جدید و همچنین استفاده از بازارهای صادراتی خواهد انجامید.


در این قرارداد سه نوع خودروی ۲۰۸، ۲۰۰۸ و ۳۰۱ قرار گرفت و قرار شد دو شرکت در ایران شرکتی با نام جدید ایکاپ را با سهم هرکدام ۵۰ درصد تأسیس و ۳۰ درصد محصولات را صادر کنند و بقیه در بازار ایران به فروش برسد.


سهم سرمایه‌گذاری هر شرکت در این قرارداد ۴۰۰ میلیون یورو مشخص و نهایی شد. این قرارداد که یکی از دستاوردهای سه همایش گذشته بود، فضا را برای چهارمین همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران تا اندازه زیادی تغییر داد. این همایش بین‌المللی که با رویکرد فروش و خدمات پس از فروش در بهمن ماه سال گذشته برگزار شد، شاهد میهمانانی در سطح تراز نخست خودروسازی جهان بود و در حالی که در دوره‌های پیشین، نمایندگان مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی حضور یافته بودند، در چهارمین دوره از همایش، مدیران عامل شرکای خارجی صنعت خودرو حاضر شدند تا زمینه را برای مذاکرات بیشتر و حتی انعقاد قرارداد فراهم کنند.


حال، پنجمین همایش بین المللی صنعت خودرو ایران با محور “زنجیره تامین رقابت پذیر، مواد اولیه، قطعه سازی و لجستیک” در ۲۴ و ۲۵ بهمن ماه جاری در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد تهران پذیرای خودروسازان و قطعه سازان داخلی و خارجی خواهد بود تا گامی دیگر برای رشد و تعالی این صنعت مهم و تاثیر گذار کشور به منظور حضور با کیفیت در داخل و خارج از مرزهای ایران برداشته شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر