دین، سیستم کلان تمدنساز است
حجتالاسلام سید جواد شریعتی محقق و پژوهشگر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام و مدرس کارگاه طرح شمیم معرفت در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا اظهار کرد: «در بسیاری از موارد، انسانها به دلیل کاربردی نبودن شناخت و ناتوانی در به کار بستن آگاهیها، در عمل و عینیت زندگی با مشکلات عدیده و پیشبینینشدهای روبرو میشوند که قادر به استفاده از معلومات خود در زندگی نیستند و این مسئله به خاطر عدم شناخت صحیح از مفاهیم دینی و معرفتی است.»
مدرس طرح معرفت افزایی شمیم معرفت خاطرنشان کرد: «در موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام پژوهشهایی صورت گرفته که نیاز آموزشی فعلی کشور را پاسخگو است و یک سری کارگاهها برای درک فضای معرفتی تولیدشده که با نگرشی و به عبارتی نگرشی سیستمی به موضوعاتی همچون دین، مهدویت، نماز، روزه، وقف، اسلام، تشیع و .... نگریسته میشود.»
وی درباره شیوه تدریس موسسه اظهار کرد: «سعی بر این است تا شیوه تدریس در نگرش سیستمی اثربخش باشد و با مدیریت و حضور استادان زبده، مسائل توسط خود فراگیران با سه لایه اغنایی، قابلانتقال بودن و قابل دفاع بودن پاسخ داده شود.»
شریعتی تصریح کرد: «برای درک حقیقت دین و کسب نگرش مطلوب نسبت به آن، باید سیستمی بودن، هدفمند بودن و تأثیر آن در کیفیت زندگی را با استفاده از روش آموزشی خلاق و مولد به دست آورد که هر کارگاه آموزشی از شش مرحله تعیین هدف، نقطه آغاز، نقطه مرکزی، برنامه حرکت، نقطه بحران و نقاط مقصد تشکیلشده است.»
محقق و پژوهشگر موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام و مدرس افزود: «در این کارگاه بهمنظور تبیین هریک از مراحل ششگانه، مخاطبان ابتدا با یک سؤال مواجه شده و پس از شنیدن توضیحات اولیه و مقدماتی استاد موظفاند بر اساس تفکر فردی به آن پاسخ دهند و سپس هر یک از افراد در گروههایی که از قبل تعیینشده است به بحث و بررسی گروهی در ارتباط با این سؤال پرداخته و درنهایت پاسخی مشترک بهعنوان گروه ارائه میدهند و در ادامه پاسخ پیشنهادی سؤال مذکور موردبحث قرار میگیرد و پس از ارائه توضیحات تکمیلی توسط استاد، جمعبندی نهایی توسط مخاطبان انجام و در یک خط نوشته میشود.»
دوره معرفت افزایی دانشجویان نخبه دانشگاه آزاد اسلامی خراسان شمالی به همت معاونت دانشجویی و فرهنگی واحد بجنورد و به میزبانی این واحد دانشگاهی تا 10 بهمنماه سال جاری در واحد بجنورد ادامه خواهد داشت.
انتهای پیام/