به ۷۰ درصدی تلگرام رسیدهایم و این شاهکار است
به گزارش گروه رسانههای دیگر آنا، این روزها و بهویژه پس از مطرح شدن بحث فیلترینگ پیامرسانی مثل تلگرام، بحث پیامرسانهای داخلی بسیار داغ شد. موضوعی که همواره در بحث پیامرسانهای خارجی مطرح بوده بحث امنیت و خروج اطلاعات کاربران بوده که شاید دغدغه اصلی دولتهاست.
بهطور قطع اولین و مطمئنترین راهکاری که برای تامین امنیت اطلاعات مطرح میشود بحث بومیسازی است؛ موضوعی که متخصصان جوان کشورمان تلاش زیادی برای تحقق آن به کار گرفتهاند. یکی از این متخصصان، محمد رسولی کاظمی است که به همراه تیم جوانش چند سالی است برای عملی شدن این ایده تلاش میکند. او متولد سال 1367 و دانشجوی مقطع دکترای نرم افزا نویسی است و مدیریت پیام رسان آی گپ را بر عهده دارد. باشگاه خبرنگاران جوان روز گذشته میزبان این جوان ایرانی بود تا درباره موضوع پیامرسانهای داخلی و اقبال مردم به آن گفتگویی داشته باشد. در ادامه گفتگوی تفصیلی با محمد رسولی کاظمی را می خوانید:
*ایده اولیه آی گپ از کجا شروع شد؟
حدود سه سال پیش زمانی که پیام رسان های داخلی دوتا بودند موضوع اصلی این بود که نتوانستند نیازهایی که برای بقیه پیام رسان ها در جهان تعریف شده بود را برآورده کنند. البته استارت فکری ای گپ از سال 93 با انجام یک سری تحقیقات زده شده بود.
استارت اصلی کار در سال 94 بود که شروع به نوشتن سیستمی کردیم تا توانمندی داخلی را نشان دهیم؛ چرا که پیام رسان های داخلی آن موقع ضعف های بسیار زیادی داشتند. از همان زمان به همراه یک گروه برنامه نویسی به همراه کارهای طراحی شروع به کار کردیم.
تیم ما کلا یک تیم نرم افزار نویس بود؛ ما ده نفر هستیم که همگی برنامه نویس بودیم و با شرکت ها و ارگان های مختلف همکاری می کردیم و در کنار اینها ای گپ نیز وارد شد.
**الان که در حال انجام این گفت و گو هستیم چه تعداد مخاطب در پیام رسان شما حضور دارند؟
در حال حاضر نیم میلیون کاربر ثبت نامی داریم که 400هزار نفر آنها فعال هستند و کاربران آنلاینی که همزمان باهم چت می کنند 30الی 60 هزار نفر می باشد.
**تعداد کاربران آی گپ قبل و پس از فیلتر شدن چه تغییری کرده؟
قبل از اینکه تلگرام فیلتر شود در حدود 120 هزار عضو داشتیم که نزدیک به 40 هزار تفر آنها خارجی بودند.
**(با لحن شوخی) میگن پیام رسان های داخلی خیلی از آشوب های اخیر کشور خوشحال شدند؟
نه؛ نمی شود گفت که خوشحال شدیم. البته من با فیلترینگ مخالف هستم. چرا که با درست شدن فیلترینگ و انحصاری شدن، پیشرفتی در کار نخواهد بود.
**چرا الان اقبال مردم به پیام رسان خارجی بیشتر است؟
این موضوع را باید از خود مردم پرسید. همانگونه که تعدادی اقبال عرب زبان ها و آلمانی های که به آی گپ پیوستند شاید به دیگر پیام رسان ها بیشتر باشد. این را باید از خودشان پرسید.
**قبول دارید پیام رسان های داخلی اشکالاتی دارند. شاید الا شما بگویید تلگرام سال های سال کار کرده تا اشکالات خود را برطرف کند...اما من هم می گویم مردم ما در کشور الان آن تلگرامی را داشتند که اشکالاتش برطرف شده بود...نمی شود الان به جای آن، پیام رسانی را جلوی دیدگانشان گذاشت که باید حالا در مرحله آزمون و خطا اشکالاتش برطرف شده باشد.پاسخ شما چیست؟
هر نرم افزاری، حتی تلگرام امروزی نیز مشکلات ریزی را دارند؛ ولی به هر حال ده سال است که کار می کنند و همین مردم خودمان تلگرام را به اینجا رسانده اند. شما به نظرات 2014 در کافه بازار نگاه کنید مردم ایران واتس آپ را به تلگرام ترجیح می دهند چرا که در آن موقع تلگرام ایرادات بسیاری داشته و به مرور زمان به این نقطه رسیده است. در کل نمی توان از مردم خواست از یک سیستمی که در حال آزمون و خطاست استفاده کنند. ما با همین تعداد مخاطب هم این آزمون و خطا را انجام می دهیم. ولی اگر بخواهیم در نظر بگیریم که آی گپ کجای تلگرام است باید بگویم با سابقه ده ساله تلگرام ما در سه سال به 60-70 درصدی آن رسیده ایم و این برای ما شاهکار است.
**الان در کشور در بسیاری از حوزه های فناوری قابلیت رقابت با دنیا را داریم. مثل مارکت ها و...چرا در پیام رسان اینگونه نیستیم؟
ما در آی تی قابلیت رقابت را نداریم چرا که در این بخش در ایران به هیچ شرکتی بها داده نشده است. هر جای ایران بحثی در مورد نرم افزار نویسی می شود اولین فکری که به ذهن تمام شرکت ها می رسد این است که دنبال گزینه خارجی بروند و هیچ فرصتی به تولیدکنندگان داخلی داده نشده است. به نظر من اگر همین روند ادامه پیدا کند مثل صنعت های دیگر، در این حوزه نیز یک مصرف کننده خواهیم بود. با این شرایط هیچ موقع در آی تی حرفی برای گفتن نخواهیم داشت.
**خودتان بررسی داشتید که در این چند روز چه میزان قطعی داشتید و نتوانستید سرویس مناسب دهید؟
بابت قطعی و عدم سرویس ما در روزهای اول مشکلاتی داشتیم؛ بابت فیلترینگ و کندی شدیدی که در اینترنت کشور به وجود آمده بود، یک سری مشکلات زیرساخت و سروری بود که در سه ساعت حل شد.
**آیا تضمین می دهید که در بالا رفتن تعداد کاربر به بیش از 5 میلیون این پیام رسان دچار مشکل نشود؟
ما اگر 100 میلیون هم کاربر ثبت نامی داشته باشیم به مشکل برنخواهیم خورد. ولی موضوع این است که کاربر ثبت نامی با کاربر آنلاین و کاربر فعال متفاوت است. برای مثال تلگرام شاید 40 میلیون کاربر ایرانی داشته باشد اما کاربر فعال آن در حدود 2 الی 5 میلیون باشد که در نتیجه بار ترافیک این پیام رسان روی همین 2 الی 5 میلیون نفر می باشد. در کل برای اینکه در آن زمان بتوانیم بستگی به موارد مختلفی از جمله زیر ساخت، سخت افزار شبکه و ... غیره دارد. در کل در آی تی کسی نمی تواند تضمین بدهد.
**یکی از مشکلات بزرگ آی گپ مربوط به نسخه ios است که کار کردن با این پیام رسان را برای کاربران سخت کرده است. مشکلاتی مانند عدم امکان جست و جوی کانالها/ کندی شدید/ پلی نشدن فایلهای صوتی و بعضا تصویری/ نسخه جدید نرم افزار برای رفع مشکلات موجود کی در اختیار کاربران قرار داده می شود؟
درست است که در بخش ios مشکلاتی را داریم و در حال حل آنها هستیم. این را هم می پذیریم که نسخه ios ما خیلی از امکانات اندروید و دسکتاپ را ندارد. برای این مشکل نیز تدابیری اندیشیده ایم، و از 6 ماه گذشته روی پلتفرم جدیدی کار می کنیم و به زودی آن را ارائه خواهیم داد که بسیاری از مشکلات در نسخه جدید حل خواهد شد.
**همه پلتفرمها اعم از اندروید و ios و ویندوز در نسخه بتا ارائه شده... اولین نسخه نهایی چه زمانی ارائه می شود؟
همین الان اگر نسخه های ما را ببینید متوجه می شوید که همه پلتفرم ها را از صفر شروع کردیم. ما همیشه در حال باگ گیری و رفع مشکلات هستیم. در روزهای پیش هم که مخاطبان افزایش پیدا کردند هر هفته دو سه آپدیت می دادیم. مشکلاتی را هم که کاربران گزارش می دادند را حل کردیم. در مورد نسخه بدون ایراد آی گپ هم نمی شود زمان خاصی را تعیین کرد؛ الان سه سال است که کار می کنیم و هنوز مشکلاتی را داریم، اما در حال حل تمامی مشکلات هستیم.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/