صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۴۲ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
استاد دانشگاه سن‌دیگو:

بسیاری از پژوهندگان دکتری متوجه ماهیت پژوهش دکتری نیستند

استاد دانشگاه سن‌دیگو می‌گوید: مدرک‌گرایی و کمیت‌زدگی مشکل زیادی در ایران به وجود آورده است و از کیفیت کار پژوهشی در دوران دکتری کم کرده است و بسیاری از پژوهندگان دکتری متوجه ماهیت پژوهش دکتری نیستند.
کد خبر : 255410

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، دکتر علی قیصری، استاد دانشگاه سن‌دیگو، در جمع اعضای هیات علمی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی گفت: مدرک‌گرایی و کمیت‌زدگی مشکل زیادی در ایران به وجود آورده است و از کیفیت کار پژوهشی در دوران دکتری کم کرده است و بسیاری از پژوهندگان دکتری متوجه ماهیت پژوهش دکتری نیستند. در ایران گرایش رایجی وجود دارد که پس از اتمام دوره کارشناسی و یا کارشناسی ارشد باید رفت و وارد دوره دکتری شد، گاهی نیز این کار با شتاب صورت می‌گیرد. در حالیکه در بسیاری از کشورها مرسوم است که دانشجویان فرضا بین دوره کارشناسی و دکتری دو سال یا کمی بیشتر فاصله بگذارند و تجربه کسب کنند و علاقه پژوهشی خود را شناسایی کنند و به خصوص افق کاری و حرفه‌ای خود را مشخص سازند. از نظر کیفیت انشاء و پختگی در امر نگارش نیز، نیز دستکم در علوم اجتماعی و انسانی، شخص نیازمند ممارست و زمان و کسب تجربه است.


وی به برنامه‌های ایران‌شناسی در دنیای انگلیسی زبان اشاره کرد و به اختصار چند مرکز ایرانشناسی در دانشگاه‌های انگلستان و آمریکا را معرفی کرد و همچنین راجع به دیگر منابع موجود درباره ایران به دو پروژه تاریخ شفاهی، یکی تاریخ شفاهی ایران در دانشگاه هاروارد و دیگر تاریخ شفاهی بنیاد مطالعات ایران، اشاره کرد و اظهار داشت: کاتالوگ هر دو به صورت چاپی موجود است و برخی محتویات آنها نیز در اینترنت قابل دسترسی است.


قیصری با بیان اینکه در خارج از ایران استادان تعداد بالنسبه کمتری رساله را برای راهنمایی می‌پذیرند، اظهار کرد: پذیرش بیش از حد متعارف کار درستی نیست و کیفیت کار را کاهش می‌دهد. این امر در نحوه تدوین مقالات پژوهشی نیز تاثیر می‌گذارد. در پروژه دکتری، فرد باید نشان دهد که در زمانی محدود و با استفاده از منابع موجه راجع به عنوانی مشخص توانایی تحلیل، انشا و ارائه دست آورد یا دست‌آوردهای تازه‌ای دارد.


وی با اشاره به نشریه «پژوهش‌های ایرانشناسی» که اخیرا پنجاهمین سالگرد خود را پشت سر گذاشت، خاطر‌نشان کرد: این نشریه کاملا پژوهشی است و از ایران نیز مقالات زیادی در زمینه‌های متنوع علوم اجتماعی و علوم انسانی به آن می‌رسد، و هرچند که کیفیت مقالات رسیده بالا و پائین دارد، بخصوص از نظر سبک نگارش انگلیسی، اما همین افزایش کمی را نیز می‌توان به فال نیک گرفت و امید است که به تدریخ کیفیت کارها بالا برود.


این استاد مطالعات ایرانی با اشاره به اهمیت ویرایش محتوایی در مقالات، تاکید کرد: پژوهندگان می‌توانند از خدمات ویراستاری که مستقلا عرضه می‌شوند استفاده کنند تا ماحصل کارها کیفیت زبانی بهتری پیدا کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر