صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۵۸ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۶
مدیر سلامت روانی، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد:

احتمال تجربه رفتارهای پرخطر در نوجوانی بیشتر است

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: نوجوانان در گذار از مقطع دبستان به دبیرستان اغلب با چالش‌های اجتماعی مانند یادگیری شیوه تعامل با گروه وسیع‌تری از همسالان مواجه می‌شوند.
کد خبر : 255397

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر ندا اخروی با بیان اینکه تحقیقات جهانی، این دوران را با توجه به بافت اجتماع فعلی، پرخطرترین دوره شناخته‌اند، خاطرنشان کرد: این تحقیقات نشان می‌دهد در مرحله ابتدای نوجوانی، احتمال تجربه رفتارهای پرخطر برای اولین بار وجود دارد. این امر زمانی به واقعیت می‌رسد که تاثیر تربیت والدین کمرنگ می‌شود.


دکتر اخروی افزود: مرور ادبیات پژوهشی بر نوجوانان نشان می‌دهد که افزایش عوامل حمایتی و کاهش خطر در محیط خانواده در ابتدای نوجوانی از اهمیت خاصی برخوردار است.


وی گفت: تحقیقات بر این مطلب اذعان دارند که بین تربیت غیر موثر کودک در دوران ابتدای نوجوانی و رفتارهای پر خطر و حتی بزهکارانه در دوره‌های بعدی زندگی رابطه قوی وجود دارد.


مدیر سلامت روانی، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد در همین راستا از اجرای برنامه تحکیم بنیان خانواده (SFP) خبر داد و یادآور شد: این برنامه برای نوجوانان ۱۰ تا ۱۴ سال توسط سازمان ملل تدوین و چندین بار در کشورهای مختلف اجرا و ارزشیابی شده است.


وی افزود: برنامه SFP ظرفیت بالقوه‌ای در پیشگیری از رفتارهای آسیب زننده دارد. این برنامه ویژه خانواده‌های دارای کودکان و نوجوانان ۱۰ تا ۱۴ ساله طراحی و به عنوان یک مداخله خانواده محور پیشگیری، لحاظ شده است.


اخروی نتایج اجرای برنامه تقویت بنیان خانواده را از نظر مهارت‌های تربیت کودک، کاهش عوامل خطر زا و کاهش ظهور رفتارهای مشکل‌ساز در بین نوجوانان بسیار امیدوار کننده برشمرد و افزود: بر همین اساس اداره پیشگیری و درمان اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با مشارکت ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور اقدام به اجرای این برنامه به صورت آزمایشی در استان‌های فارس، تهران، لرستان و خراسان رضوی کرده است.



انتهای پیام/

ارسال نظر