صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۵۰ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۶
عضو هیات علمی دانشگاه تهران عنوان کرد:

نقش بنیادی خانواده در تعلیم و تربیت فرزندان

عضو هیات علمی دانشگاه تهران و عضو شورای گروه پژوهشی تعلیم و تربیت اسلامی، نقش بنیادین خانواده در تعلیم و تربیت فرزندان را تشریح کرد.
کد خبر : 255013

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، محمدرضا شرفی جم در جمع دانشگاهیان و جمعی از اهالی شهرستان دماوند، اظهار کرد: «اصلی‌ترین عامل در جذب فرزندان به کانون خانواده، حضور مداوم کمی و کیفی والدین در منزل و ایجاد روابط صمیمانه با فرزندان است چرا که وجود چنین محیط دوستانه و صمیمانه ای، مجال اندیشیدن به جذابیت های ظاهری و فریبنده جامعه را نمی دهد و بالعکس خانواده سرد و بدون جذابیت باعث دل زدگی فرزند از آن می شود.»


وی به بررسی عوامل ایجاد انگیزه و جذب دانش آموزان و دانشجویان به نهاد خانواده پرداخت و افزود: «اصلی‌ترین عامل در جذب فرزندان به خانه،حضور مداوم کمی و کیفی والدین در منزل و ایجاد روابط صمیمانه با فرزندان است چرا که وجود چنین محیط دوستانه و صمیمانه ای، مجال اندیشیدن به جذابیت های ظاهری و فریبنده جامعه را نمی دهد و بالعکس خانواده سرد و بدون جذابیت باعث دل زدگی فرزند از آن می شود.»


شرفی با توجه به شیوه تدریس شهید رجایی و دادن فرصت یک ساعته اندیشیدن به کار برای دانش آموزان خاطی ادامه داد: «مثبت‌اندیشی و نگاه به توانایی‌های فرزندان، نادیده گرفتن برخی اشتباهات آنها، شخصیت دادن به فرزند و در نهایت پرهیز از گوشزد کردن خطاهای وی در حضور دیگران باعث ایجاد اعتماد به نفس در وی شده و خانواده را تکیه گاهی امین برای خود می بیند و از محیط های آلوده و وسوسه کننده فاصله می گیرد.»


عضو هیات علمی دانشگاه تهران پیشرفت درسی دانش آموزان و دانشجویان را از عوامل مهم تاثیر گذار در تربیت آنها دانست و گفت: «هر چه بنیه علمی فرزندان ما بهتر و قویتر باشد، کمتر دچارآسیب های اجتماعی می شود چرا که ورود به محیط خطرآفرین را مغایر با شخصیت علمی خود و در تضاد با آن می بیند.»



لزوم آشنایی نسل نوجوان و جوان با چهره‌های ماندگار و شخصیت‌های اثرگذار علمی،مذهبی، تاریخی و ورزشی نکته دیگری بود که شرفی جم به آن پرداخت و اظهار کرد: «شناساندن اسطوره ها به نسل جدید باعث شکل گیری مسیر فکری و سنجش میزان همت فرزندان می شود.»


عضو شورای گروه پژوهشی تعلیم و تربیت اسلامی، رشد معنویت در خانواده را از دیگر عوامل مهم در جذب فرزندان دانست و گفت: «به فرایض دینی و بویژه نماز اول وقت اهمیت فراوان بدهید چرا که موجب محکم شدن فضایل اخلاقی،اصلاح نقاط منفی شخصیت فرد و جلوگیری از تنهایی فرزندان خواهد شد؛ حضور در مساجد و پایگاه های فرهنگی مذهبی سالم نیز در این امر اهمیت زیادی دارد.»


وی که از استادان در زمینه تعلیم و تربیت اسلامی است و ده‌ها عنوان کتاب به رشته تحریر درآورده اظهار کرد: «برخی اوقات فرزندان با والدین مشکل دارند و برای فرار از محیط خانواده به فضای مجازی پناه می برند در اینجا علاوه بر لزوم تغییر در خانواده، نیاز به مدیریت فضای مجازی و آشنا کردن فرزندان با مضرات این فضا بسیار لازم و راه‌گشا است.»


عضو هیات علمی دانشگاه تهران و استاد مطرح علوم تربیتی کشور خواستار مشورت والدین با فرزندان شد و بیان کرد: «مشورت کردن با فرزندان بویژه جوانان و نوجوانان باعث ورزیدگی فکر و کرامت دادن به شخصیت آنان شده و فرزند خود را در کنار شما و نه در مقابل شما می بیند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر