اتوبوسهای شهری روزانه ۷ ساعت در جا کار میکنند/ لزوم بروز رسانی مراکز معاینه فنی مطابق با استاندارد یورو 4
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، مهدی دوزندگان با اشاره به مصوبه هیات دولت در خصوص استاندارد یورو ۴ به اضافه فیلتر اظهار کرد: پس از این مصوبه کارگروهی برای تنظیم راهنما و جزئیات این مصوبه تشکیل شد، اما متاسفانه سند تهیه شده تا امروز منتشر نشده؛ به همین دلیل این قانون در اجرا با چالشهای فراوان مواجه شده است.
این کارشناس مکانیک افزود: با وجود چالشهایی همچون کیفیت میزان گوگرد سوخت در کشور، برخی خودروسازان داخلی با همکاری شرکتهای معتبر خارجی موفق به تولید خودروهای مجهز به فیلتر دوده سازگار با شرایط کشور شدهاند.
وی با بیان اینکه آمار دقیقی از نصب فیلتر در خودروها وجود ندارد، گفت: براساس اظهارات تولیدکنندگان حداکثر ۱۰ هزار فیلتر روی خودروها نصب شده است که متاسفانه تعدادی زیادی از این فیلترها به دلیل فقدان نظارت و عدم شفافیت در جزئیات قانون پس از مدت کوتاهی باز میشوند.
دوزندگان با اشاره به اینکه شرایط در کلانشهرها به خصوص برای شرکتهای اتوبوسرانی متفاوت است، اظهار کرد: برای اتوبوسها سوخت مناسبی در اختیار داریم و هیچ چالش بزرگی در خصوص تجهیز اتوبوسهای دیزلی به فیلتر دوده وجود ندارد. به طوری که از سه سال گذشته انواع فیلترها با سوختهای ایرانی تست و مناسب ترین فیلترها برای شرایط موجود در ایران مشخص و در حال حاضر ۵۰ فیلتر بر روی اتوبوسهای تهران نصب شده که به زودی به ۲هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.
وی یکی از چالشهای مهم کشور را کیفیت سوخت دانست و گفت: اگرچه اقدامات خوبی برای بهبود سوخت صورت گرفته و به طور مثال میزان گوگرد در سوخت کلانشهرها در سال ۹۲ که حدود 8 هزار ppm بود، در سال ۹۵ به زیر ۵۰ ppm رسیده است، که امیدواریم به تمام شهرهای کشوری تسری یافته و در آینده مشکلات سطح گوگرد سوخت به طور کامل حذف شود.
وی با اشاره به فقدان تدوین جزئیات مصوبه یورو ۴ به اضافه فیلتر و نظارت بر این مصوبه گفت: به روز رسانی مراکز معاینه فنی و انتشار جزئیات قانون فیلتر در سال آینده به صورت جدی تر دنبال خواهد شد.
انتهای پیام/