رسانهها با یکدیگر بر سر مخابره اخبار منفی رقابت میکنند
به گزارش گروه رسانههای دیگر، بیل گیتس به عنوان یکی از کارآفرینان برتر جهان و کسی که در شرایط نه چندان خوب توانست به موفقیتهای بینظیری دست یابد، پیرامون نوع انتشار اخبار در رسانهها نوشت: چیزی که این روزها به شدت کمبودش احساس میشود، دلایل خوش بین بودن برای آینده است.
امروز خواندن و شنیدن اخبار نه تنها احساس خوبی به شما منتقل نمیکند، بلکه شما را بیش از قبل نگران و مضطرب میکند.
طوفانهای پشت سر هم در آمریکا، کشتارهای دسته جمعی ترسناک، تنشهای جهانی در مورد سلاحهای هستهای، بحران میانمار، جنگهای داخلی خونین در سوریه و یمن و بسیاری از اتفاقات تلخ دیگر که با شنیدن و دیدن اخبار، شما از آنها آگاه میشوید موجب میشود تا قلب شما برای هر فردی که تحت تأثیر این حوادث قرار دارد شکسته شود؛ حتی برای کسانی که مستقیما تحت تأثیر عواقب این حوادث قرار ندارند، آگاهی از این اخبار حس خوبی در آنها به جای نمیگذارد و تنها نتیجهاش این است که آنها فکر میکنند جهان در حال سقوط است.
بیل گیتس با بیان اینکه این حوادث تلخ در یک قالب بزرگتر به نام جهان در حال رخ دادن است، گفت: نتایج منفی از مخابره چنین اخباری به مراتب گستردهتر است در حالی که اگر اخبار مثبت مخابره شود، احساس خوبی به تعداد کثیری از مردم جهان منتقل میکند.
کارآفرین برتر جهان در ادامه میگوید: به تعداد بچههایی که قبل از پنجمین سالگرد تولدشان میمیرند نگاه کنید؛ از سال 1990، این رقم به نصف کاهش یافته است؛ این بدان معناست که 122 میلیون کودک در یک چهارم قرن نجات یافتهاند و خانوادههای بی شماری از ترس از دست دادن ضربان قلب کودکشان رهایی یافتهاند.
همچنین زنان قدرت سیاسی به دست میآورند و اکنون بیش از یک پنجم اعضای پارلمان ملی را تشکیل میدهند؛ ضمن اینکه جهان صحبتهای آنها در ارتباط با تجاوزهای جنسی را گوش میدهد و برای کاهش آن اقدامات گستردهای را ترتیب میدهد.
و این را هم نباید فراموش کرد که بیش از 90 درصد از همه کودکان جهان در مدرسه ابتدایی حضور دارند و تحصیل میکنند.
بیل گیتس با پافشاری بر این موضوع که قصد من نادیده گرفتن بدیها و کاهش همت و تلاش همگان برای اصلاح شرایط نیست، ادامه میدهد: خوشبین بودن به این معنی نیست که مردم جهان فجایع و ناعدالتیها را نادیده بگیرند، بلکه بدین معناست که افراد باید الهامبخش یکدیگر در مسیر رشد و پیشرفت باشند و به گسترش هرچه بیشتر آن کمک کنند.
مالک ارشد مایکروسافت باور دارد، اینکه مردم احساس میکنند جهان در حال سقوط است، نشأت گرفته از اخباریست که میبینند و میشنوند و تمام احساس خوب یا بد افراد به ماهیت پوشش خبری بازمیگردد.
رسانهها با یکدیگر بر سر مخابره اخبار منفی رقابت میکنند و در این بین اگر خبر خوبی هم باشد یا نادیده گرفته میشود یا در میان اخبار منفی گم میشود؛ یک ویدئو از ساختمانی که در آتش میسوزد بسیار پربینندهتر از خبری با عنوان «امسال ساختمانهای کمتری دچار حریق شدند» است و این برای مردم جهان تبدیل به یک عادت شده است.
بیل گیتس در پایان میگوید: تا حدی توجه به اخبار منفی هم خوب است؛ اما اگر میخواهید دنیا را به جای بهتری تبدیل کنید باید مسائلی را نادیده بگیرید و برای متعادلسازی تلاش کنید؛ من ضمن احترام به افرادی که مینویسند از آنها تقاضا میکنم، خوشبینانهتر بنویسند و اگر این رویه را پیش بگیرند، چیزهای شگفتانگیزی از جهان خواهند دید و متوجه خواهند شد که قهرمانانی در سراسر جهان هر روزه به نجات جان و زندگی مردم میپردازند.
منبع: فارس
انتهای پیام/