صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

نتایج مثبت موافقتنامه ترجیحی ایران و ترکیه

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: صادرات ایران به ترکیه در سه ماه سوم سال گذشته در حدود 22.9 میلیون دلار بود اما بعد از اجرای موافقتنامه ترجیحی به 42.56 میلیون دلار رسید.
کد خبر : 25399

به گزارش گروه اقتصادی آنا و به نقل از شاتا، ولی‌الله افخمی‌راد با بیان اینکه در همین مدت واردات از ترکیه نیز در اقلام ترجیحی رو به رشد بوده است، افزود: واردات ایران از ترکیه در سه ماه سوم سال 93 درحدود 101.9 میلیون دلار بوده که با افزایش 14.2 میلیون دلاری به 116.1 میلیون دلار در سه ماه آخر سال گذشته رسیده است.


افخمی‌راد یادآور شد: در حالی که زمان زیادی از اجرای توافقنامه تجارت ترجیحی با ترکیه نمی‌گذرد، اما آمارهای منتشر شده از زمان اجرای رسمی موافقتنامه، بیانگر این است که حجم صادرات ایران در سه ماهه پایانی سال 93 نسبت به سه ماهه سوم همان سال در اقلام ترجیحی 19.65 میلیون دلار افزایش داشته است.


وی با تاکید بر نقش توافقنامه ترجیحی در افزایش مبادلات تجاری دو کشور خاطرنشان کرد: مقایسه حجم تجارت دو کشور در شش ماهه پایانی سال 1393 با شش ماهه نخست گویای آن است که در این بازه زمانی واردات ایران از ترکیه 35 میلیون دلار افزایش داشته و صادرات ایران به این کشور نیز در اقلام ترجیحی معادل 16.43 میلیون دلار رشد کرده است.


رئیس سازمان توسعه تجارت در مورد نتایج اجرای تجارت ترجیحی ایران و ترکیه در حوزه پوشاک نیز گفت: اگرچه در ابتدای اجرای تجارت ترجیحی ایران و ترکیه برخی مخالف آن بودند و انتقاداتی نیز مطرح کردند، اما نتایج اجرای این موافقتنامه در همین مدت نشان داد که با وجود تخفیف 40 درصدی در حوزه پوشاک، واردات این اقلام در شش ماهه آخر 1393 تنها 300 هزار دلار افزایش داشته، یعنی هنوز هم پوشاک از راه‌های غیررسمی به کشور وارد می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر