صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۲۴ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
سازمان نظام مهندسی ساختمان اعلام کرد؛

آمادگی کامل برای صدورشناسنامه فنی و ملکی

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اعلام کرد که سازمان نظام مهندسی برای افزایش کیفیت ساختمان‌ها آماده صدور شناسنامه فنی و ملکی است.
کد خبر : 253585

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، حسن قربانخانی گفت: مراجع صدور پروانه ساختمانی ، پایان کار صادر می کنند بدون اینکه شناسنامه فنی و ملکی را دریافت کنند.


وی درباره نقشه فاز 2 ادامه داد : در ساخت و سازهای با متراژ زیر 1500 متر که 68 درصد کل ساختمانها را به خود اختصاص می دهد نقشه فاز 2 که نقشه داخلی و تاسیسات ساختمان است جدی گرفته نمی شود و علیرغم تاکید قانونی که باید 5 ناظر داشته باشد با یک ناظر کار انجام می شود .


قربانخانی افزود: اگر ما در دوره زمانی 50 ساله انتظار زلزله داریم در بخش تاسیسات هر روز بهره بردار با موضوع اتش سوزی ومشکلات دیگر سر و کار دارد .


وی با اشاره به اینکه باید کیفیت کار و زیست مردم بهتر شود تصریح کرد: درشرایطی که هزاران مهندس آماده خدمت داریم شهرداری ها اجازه کار به مهندسین نمی دهند.


قربانخانی افزود: درصد بسیار کمی از ساختمانهای کشور دارای شناسنامه فنی و ملکی هستند. از سال 94 تاکنون کمتر از 100 شناسنامه فنی و ملکی صادر کردیم .


رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران با اشاره به اینکه ما اماده صدور شناسنامه فنی و ملکی هستیم تاکید کرد: باید مراجع صدور پروانه همکاری کنند و از انجایی که درامد شهرداری ها با تراکم فروشی و تخلفات کسب می شود برای دریافت شناسنامه فنی همکاری نمی کنند.


رئیس سازمان نظام مهندسی تهران گفت: در حوزه ساخت و ساز 7 رشته مهندسی داریم ، هر چقدر نظارت های مهندسی ناظر را افزایش دهیم تا حلقه ها با یکدیگر درست کار را اجرا کنند، نمی توانیم توقع داشته باشیم کیفیت افزایش یابد.
قربانخانی گفت: باید براساس قانون عمل کنیم زیرا به تنهایی کیفیت یک ساختمان با ناظر بهبود نمی یابد و نیازمند همکاری همه ارگانها است .


رئیس سازمان نظام مهندسی تهران افزود: زلزله ای که ماه گذشته در تهران امد برخی خانه ها ترک خورد این درحالیست که اگر ساختمانها بر اساس اصول فنی ساخته شده باشد آسیب نمی بیند .


قربانخانی افزود: پس از زلزله رودبار در سال 69 قانون نظام مهندسی به سبک کنونی تصویب شد .


و امروز شاهد ان هستیم که در زلزله کرمانشاه تلفات ما کم شد و ساختمانهای کمتری آسیب دیدند، ما هم می توانیم مانند کشورهای پیشرفته وقتی زلزله ای رخ می دهد، اسیبی نبینیم .


وی با بیان اینکه با تخلف برخی از مهندسان برخورد می شود، تاکید کرد: در سازمان نظام مهندسی شورای انتظامی داریم و پروانه اشتغال متخلفین را می گیریم ، هر جا که تخلفات صورت گیرد به عنوان نظام مهندسی ورود می کنیم و مردم می تواند به سازمان نظام مهندسی اطلاع دهد.


قربانخانی ادامه داد: باید در ارائه پروانه اشتغال به کار تجدید نظر شود، کسانی که حرفه خود را خدمات مهندسی معرفی کردند باید دراین حوزه فعالیت کنند .


وی افزود: نظارت بین ساختمانی با متراژ 200 متری تا 200 هزار متری تعریف نشده است در ساختمان 200 متری مهندس ناظر کیفیت قابل قبولی داشته باشد اما در ساختمان با متراژ 200 هزار متری برای افزایش کیفیت نیازمند ناظر بیشتری است .
قربانخانی افزود : حوادث ساختمانی در طی دو تا سه سال گذشته به دلیل نظارتها کاهش یافته اما باز تلفات ساختمان ها نسبت به میانگین جهانی بالا است.


انتهای پیام/

ارسال نظر