صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۴۷ - ۰۶ تير ۱۳۹۴

تفسیر پایگاه آمریکایی از بیانات اخیر رهبر انقلاب درباره مذاکرات هسته‌ای و لغو فوری تحریم‌ها

صحبت‌های اخیر رهبر انقلاب درباره برداشتن سریع و فوری تحریم‌ها به محض امضای توافقنامه هسته‌ای بحث‌های زیادی را به دنبال داشته است، اما یک پایگاه آمریکایی در گزارشی نسبت به اینکه منظور رهبر ایران دقیقا همین مسئله بوده ابراز تردید کرده است.
کد خبر : 25358

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، پایگاه خبری المانیتور در گزارش خود در این زمینه آورده است: در شرایطی که مذاکرات هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی در جریان است، آیت‌الله علی خامنه‌ای در سخنانی بر ضرورت لغو تحریم‌های بانکی، اقتصادی و مالی بلافاصله پس از امضای توافقنامه تاکید کرد. این در حالی است که بسیاری از رسانه‌های خبری درباره تاثیر این اظهارات بر توافق هسته‌ای اظهار نظر کرده‌اند.


اما نکته‌ای که باید در اینجا به آن اشاره شود این است که رهبر ایران در بخش دیگری از اظهارات خود بر این نکته صحه گذاشت که لغو تحریم‌ها مراحل مختلفی برای اجرای آن دارد و ما این مسئله را می‌پذیریم. آیت‌الله خامنه‌ای همچنین تصریح کرد که اجرای لغو تحریم ها نیز باید با اجرای تعهدات ایران متناظر باشد.


این مسئله که رهبر ایران بر پذیرش نیاز به گذر زمان برای لغو تحریم‌ها و اجرای تعهدات طرف غربی تاکید دارد، در صورتی که در کنار اظهارات وی درباره امضای توافقنامه مورد بررسی قرار گیرد، نکات و نتایج بسیار مهمی از این بررسی به دست می‌آید.


این نشریه مدعی شد چند تن از مقامات دولت ایران که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، در گفت‌وگو با المانیتور اعلام کرده‌اند که حتی در صورت دستیابی به توافق قرار نیست چیزی در وین امضا شود. آنان به این نکته اشاره کرده‌اند که آمریکا باید روند داخلی خود را برای امضای توافق طی کند و در صورت تحقق چنین امری است که روند اجرای تعهدات دو طرف آغاز می‌شود.


بر اساس اعلام این مقامات ایرانی این روند کمی زمان خواهد برد. برای مثال کاهش تعداد سانتریفیوژها مسئله‌ای نیست که ظرف چند روز انجام شود و نیاز به زمان دارد. علاوه بر این دو طرف برای ارزیابی مسائل نیاز به تعیین مکانیسمی برای کسب اطمینان از بابت اینکه در تاریخ تعیین‌شده موارد توافقنامه اجرایی می‌شود، دارند.


این مقامات ایرانی همچنین تاکید کرده‌اند که منظور رهبر ایران از اظهارات اخیر زمان اجرای توافقنامه بوده است، نه زمان امضای آن. در عین حال ایران به دنبال این است که شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای در تایید توافقنامه صادر کند.


بررسی روند مذاکرات و اجرای توافقنامه با تاکیدات اخیر رهبر ایران مبنی بر اجرای تعهدات همزمان طرف‌های مذاکره تطابق کامل دارد و در عین حال سخنان اخیر مقامات ایران با اظهارات مقامات آمریکا که هیچ توافقی در وین امضا نخواهد شد، یکسان است.


در عین حال ایجاد فاصله میان اجرای تعهدات و امضای توافق چیز جدیدی نیست و پیش از این در توافق موقت هسته‌ای در سوئیس نیز بر آن تاکید شده است. اکنون مسئله‌ای که هنوز درباره آن مذاکرات در حال انجام است، بحث زمان آغاز اجرای تعهدات از سوی دو طرف است و مسئله بررسی توافق و تایید آن از سوی کنگره نیز بر زمان آغاز اجرای تعهدات تاثیرگذار خواهد بود.


حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در اظهارات اخیر خود اشاره کرده که این مسئله چند ماهی زمان خواهد برد. اما دقیق‌ترین زمان‌بندی اعلام شده از سوی امیرحسین زمانی‌نیا، معاون وزیر نفت و مشاور رئیس‌جمهور ایران مطرح شده است. وی که پیشتر از اعضای تیم ایرانی مذاکره‌کننده بوده است، اعلام کرده که زمان آغاز لغو تحریم‌ها علیه ایران از ماه آذر خواهد بود و ما تا آن زمان باید منتظر بمانیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر