صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۰۸ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۶
نجفی با ارائه بودجه سال 97 شهرداری تهران عنوان کرد؛

تدوین برنامه پنج‌ساله سوم پایتخت تا دی‌ماه 97/ بودجه 17 هزار و 500 میلیارد تومانی شهرداری در سال‌آینده

شهردار تهران به منظور ارائه لایحه بوجه سال 97 این نهاد با حضور در شورای شهر تهران اعلام کرد که بودجه امسال شهرداری با سال‌های قبل تفاوت جدی خواهد داشت.
کد خبر : 253327

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، محمد علی نجفی شهردار تهران که برای ارائه بودجه شهرداری تهران برای سال 97 به سی و نهمین جلسه علنی شورای شهر تهران آمده است ضمن گرامیداشت سالگرد شهادت آتش‌نشانان پلاسکو اظهار کرد: قرار بود در جمعه‌ای که گذشت برنامه مفصلی را با حضور خانوده شهدا و جمعی از کسانی که در ارتباط با حادثه پلاسکو بررسی‌ها و نگاشته‌هایی داشتند؛ داشته باشیم.


وی ادامه داد: اما به درخواست جمعی از خانواده‌ها که در شهرستان یا تهران برنامه بزرگداشت داشتند آن برنامه به روز دوشنبه بعد از نماز مغرب و عشا‌ء موکول شد. البته دعوتنامه‌ای را برای اعضای شورای شهر امروز می‌فرستیم و امیدواریم که آنها هم در این مراسم حضور داشته باشند زیرا حضور اعضای شورای شهر در روحیه خانواده‌ها و تصمیم‌گیری‌ها موثر خواهد بود.


شهردار پایتخت در ادامه درگذشت 30 نفر از هموطنان‌مان در حادثه سانچی را هم تسلیت گفت.


تفاوت‌های بودجه شهرداری در دوره جدید


نجفی با بیان اینکه این اولین بودجه‌ای است که توسط مدیریت جدید شهری به شورای شهر تقدیم می‌شود، تصریح کرد: این بودجه با بودجه‌های سال‌های قبل تفاوت جدی دارد و تفاوت اساسی‌تر در بودجه سال 98 شهرداری تهران دیده خواهد شد که با کمک شورای شهر تا دی ماه سال آینده برنامه 5 ساله سوم شهرداری را به تصویب می‌رسانیم و بر اساس آن برنامه و تغییر و تحول اساسی بودجه 98 را تعیین می‌کنیم.


شهردار پایتخت ادامه داد: ‌امسال در مدت کوتاه پیش‌بینی شده و بر اساس برنامه 5 ساله دوم شهرداری عملکرد 42 ماهه برنامه دوم تا پایان شهریور ماه را آماده کرده و امروز در کنار لایحه بودجه تقدیم شورای شهر می‌کنیم، به طور حتم این امر در تنظیم برنامه پنج ساله سوم موثر خواهد بود.


نجفی با بیان اینکه گزارش پیش‌رو بیان برنامه اجرایی و مالی یکساله شهرداری تهران است که در دوره کوتاه قبول مسئولیت توسط من و بر اساس برنامه ارائه شده به شورای اسلامی شهر تهران تدوین شده است، گفت: گام نخست تدوین هر برنامه شناخت و تحلیل وضع موجود است که با بررسی نقاط قوت و ضعف راهکارهایی را برای رسیدن به اهداف ارائه می‌کند.


شهردار تهران ادامه داد: بر همین اساس عملکرد مالی و برنامه‌ای یک دهه گذشته مدیریت شهری به خصوص سال گذشته و امسال مورد بررسی قرار گرفته و تلاش شده تا نقاط ضعف آن مرتفع و نقاط قوت آن تقویت شود. ضمن آنکه جهت‌گیری تدوین بودجه به عنوان ابزار سیاست‌گذاری و اصلاحات ساختاری با تغییرات جدی همراه بوده و البته تغییرات اساسی از حیث ساختار و کارکرد و روش بودجه‌ریزی در بودجه سال 98 بر مبنای برنامه سوم توسعه خواهد بود.


وی با بیان اینکه در گزارش حاضر ابتدا به تشریح شرایط و اقتضائات درونی و بیرونی مدیریت شهری و محدودیت‌های ناشی از آن پرداخته می‌شود، تصریح کرد: سپس الزامات و رویکردهای بودجه سال97 تشریح شده و الزامات آن بیان می‌شود.


نجفی با بیان اینکه تهران به عنوان پایتخت سیاسی و اقتصادی متاثر از سیاست‌های کلان کل کشور است عنوان کرد: رکود و رونق اقتصادی اقتصاد شهر و شهرداری را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد متاسفانه رکود حاکم بر بخش مسکن، کاهش ارتباط منابع شهرداری به اقتصاد شهر ناشی از اجرای قانون برنامه ششم توسعه و تاثیر منفی آن بر تحقق منابع پایدار حاصل از قانون مالیات بر ارزش افزوده به عنوان مهم‌ترین منبع درآمد پایدار سبب متمایل شدن مدیران شهری به کسب درآمد از منابع ناپایدار شده است.


شهردار تهران ادامه داد: در کنار نوسان سهم درآمدهای پایدار طی دهه گذشته بین 7 تا 25 درصد، تورم دیون سنواتی طی سال‌های اخیر حدود 29 هزار میلیارد و 500 میلیون تومان، دیون قطعی ثبت شده، افزایش بی‌رویه و یکباره حدود 13 هزار نفر به مجموعه نیروی انسانی در انتهای سال 95 و ابتدای امسال، وجود پروژه‌های نیمه تمام که نیازمند بیش از 34 هزار میلیارد تومان برای اتمام آن می‌باشیم، چالش‌ها و مسائلی را پیش روی تهیه و تنظیم بودجه سال 97 شهرداری تهران قرار داده است.


نجفی با اشاره به مد نظر قرار دادن الزامات و سیاست‌های تدوین بودجه مصوب شورای شهر و دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه سال 97 ابلاغی وزارت کشور رویکرد بودجه‌ریزی شهرداری تهران در سال آتی را به صورت انقباضی واقعی عنوان کرد و گفت:‌ در بخش منابع شفاف‌سازی منابع حاصل از سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران با ایجاد و تقویت خزانه متمرکز بر اساس بخشنامه ابلاغی وزارت کشور و لزوم واریز تمامی درآمدها به حساب خزانه شهرداری و تدوین ساز و کار وصول و واریز در تبصره یک و دو بودجه پیشنهادی مد نظر قرار می‌گیرد.


افزایش کیفت منابع درآمدی


وی با اشاره به پیش‌بینی منابع بودجه سال آتی به صورت واقعی و قابل وصول تصریح کرد: افزایش کیفیت منابع درآمدی با تغییر رویکرد از شهرفروشی به ایجاد منابع پایدار، واریز درآمد نیابتی و سود سهام سازمان‌های وابسته و شرکت‌های تابع به خزانه شهرداری، کاهش وابستگی به واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و پیش‌بینی حداقلی واگذاری دارایی‌های مالی، افزایش سهم منابع پایدار و استفاده از ظرفیت لایحه بودجه سال 97 کل کشور در بخش منابع مورد توجه قرار گرفته است.


وی با اشاره به وضعیت بودجه در بخش مصارف با توجه به استقرار نظام بودجه‌ریزی مبتنی‌بر عملکرد از طریق استانداردسازی فعالیت‌ها و ریز فعالیت‌ها و تعیین بازه قیمتی اجرای آن‌ها بر اساس بهای تمام شده فعالیت‌ها اضافه کرد:‌ پیش‌بینی هزینه‌های اجتناب ناپذیر نظیر حقوق و مزایا و جبران هزینه‌های سازمان‌ها و شرکت‌ها، پیش‌بینی حداکثر اعتبار ممکن به منظور تسویه دیون پیمانکاران اولویت اعتبارات تملک دارای‌های سرمایه‌ای از طریق حذف کدهای اعتباری، محدودیت در تعریف پروژه‌های جدید غیر از موارد ضروری و اولویت‌دار، نگاه ویژه به نگهداشت شهر از جمله این موارد است.


شهردار تهران با اشاره به پیش‌بینی اعتبار لازم برای پروژه‌های زیست محیطی، حمل و نقل عمومی، تاب‌آوری شهری، نوسازی بافت‌های فرسوده و پروژه‌هایی که در سال 97 خاته پیدا می‌کنند تصریح کرد: تداوم و رونق فعالیت‌های عمرانی در شهر تهران، هدایت فعالیت‌ها وپروژه‌های سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته در جهت تحقق وظایف ذاتی شهرداری تهران و تمرکز زدایی از اعتبارات و توزیع آن بین واحدهای اجرایی از جمله موارد دیگر در بخش مصارف است.


تشریح بودجه سال 97 شهرداری تهران


نجفی با بیان اینکه بوجه سال 97 شهرداری تهران با رویکرد انقباضی واقعی، علی‌رغم پیش‌بینی نرخ تورم بیش از 10 درصدی در سال آتی با کاهش 2/2 درصدی نسبت به بوجه مصوب سال جاری اضافه کرد: این بودجه با کاهش 17 درصدی نسبت به منابع تحقق یافته قابل تخصیص در تفریغ بوجه سال 95 بالغ بر 17 هزار و 500 میلیارد تومان تدوین شده است.


وی با اشاره به جدول تعادل منابع و مصارف شهرداری تهران تصریح کرد: تراز عملیاتی سال 97 حدود 132 میلیارد تومان خواهد بود که مازاد درآمد بر هزینه صرف فعالیت‌های عمرانی و با پرداخت دیون و تعهدات مطابق ردیف‌های بودجه‌ای مصوب خواهد بود.


وی با اشاره به جدول تعادل منابع و مصارف شهرداری تهران تصریح کرد: تراز عملیاتی سال 97 حدود 132 میلیارد تومان خواهد بود که مازاد درآمد بر هزینه صرف فعالیت‌های عمرانی و با پرداخت دیون و تعهدات مطابق ردیف‌های بودجه‌ای مصوب خواهد بود. این در حالی است که بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در تدوین اصلاحیه بودجه امسال و پیش‌بینی عدم تحقق منابع درآمدی بودجه مصوب سال 96 و کسری بودجه پیش‌بینی نشده جهت پرداخت حقوق و مزایای کارکنان شاهد تراز عملیاتی منفی و پیشی گرفت بیش از 240 میلیارد تومان هزینه‌ها بر درآمدها هستیم.


وی با اشاره به مثبت بودن خالص تملک دارایی مالی در کنار تراز عملیاتی مثبت و خالص تملک دارایی سرمایه‌ای منفی در بودجه پیشنهادی سال 97 شهرداری تهران اضافه کرد: با در نظر گرفتن ظرفیت‌های پیش‌بینی شده در تبصره‌های بودجه پیشنهادی (بند ج تبصره 20) نشان دهنده رویکرد شهرداری تهران به بازپرداخت دیون و تعهدات پیمانکاران، بانک‌ها و املاک تصرفی است.


شهردار تهران با اشاره به واقعی شدن برآورد منابع بودجه سال 97 شهرداری از حیث تحقق‌پذیری در وصول منابع تصریح کرد: کاهش منابع غیر نقد از 37/5 درصد در بودجه 96 به 25 درصد در بودجه پیشنهادی سال 97 به منظور افزایش شفافیت در تحصیل منابع مورد توجه قرار گرفته است.


به گفته نجفی پیش‌بینی می‌شود منابع پایدار از 3 هزار و 900 میلیارد تومان معادل 22 درصد از کل منابع در سال 96 با رشد 27/9 درصدی به 4 هزار و 990 میلیارد تومان معادل 28/5 درصد از کل منابع در سال 97 افزایش یابد که مورد تاکید شورای اسلامی شهر تهران نیز است.


نجفی با بیان اینکه مجموعه درآمدها از کل منابع بودخه 97 با افزایش حدود 10 درصدی نسبت به بودجه مصوب سال 96 به رقمی بیش از 7 هزار و 800 میلیارد تومان رسیده است، گفت: البته با تدقیق درآمدهای سال 96 با توجه به حذف درآمد حاصل از واریز عوارض ایمنی و آتش‌نشانی به حساب 125 سازمان آتش‌نشانی و انتقال درآمدهای حاصل از عوارض حذف پارکینگ به واگذاری دارای‌های سرمایه‌ای رشد واقعی درآمدها حدود 16 درصد خواهد بود.


شهردار پایتخت ادامه داد: کاهش 8/5 درصدی میزان واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای نشان دهنده کاهش اتکاء شهرداری تهران به عوارض ناشی از ساخت و ساز نظیر تغییر کاربری‌ها، فروش تراکم منطبق با طرح تفصیلی است.


وی با اشاره به کاهش 20/6 درصدی واگذاری دارایی‌های مالی نسبت به مصوب سال 96 و همچنین کاهش 72 درصدی نسبت به منابع تحقق یافته قابل تخصیص از این محل در تفریغ عملکرد بودجه سال 97 نشان دهنده تغییر رویکرد شهرداری تهران به کاهش میزان دیون بوده است گفت: ‌از آن مهم‌تر جلویگری از پرداخت دیون از طریق دریافت وام است در این خصوص جایگزینی سایر روش‌های تامین مالی پروژه‌ها از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و مشارکت بخش عمومی در قالب تبصره‌های بودجه پیشنهادی مد نظر بوده است.


ریز هزینه‌ها در بودجه 97


شهردار تهران با اشاره به بخش هزینه‌ها در بودجه 97 اضافه کرد: ضمن پیش‌بینی افزایش‌های قانونی هزینه‌های اجتناب ناپذیر ناشی از مصوبات هیات وزیران در خصوص افزایش ضریب پایه حقوقی 10 درصد کارمندی و 12 درصد کارگری مصوبات شورای اسلامی شهر تهران در خصوص دریافت بهای تمام شده خدمات نظیر مابه‌التفاوت قیمت بلیت مترو و اتوبوسرانی و با مد نظر قرار دادن کسری اعتبارات هزینه‌ای بودجه مصوب امسال به خصوص کسری در پرداخت حقوق و مزایا حدود 350 میلیارد تومان رشد اعتبارات موصوف نسبت به بوجه سال 96 حدود 9/9 درصد (از 7 هزار و 19 میلیارد تومان در سال 96 به 7 هزار و 716 میلیارد تومان در بودجه 97) خواهد بود. این امر جز با صرفه‌جویی و هزینه کرد بهینه اعتبارات جاری به دست نخواهد آمد.


نجفی تصریح کرد: شایان ذکر است بخشی از اعتباراتی که در سال‌های گذشته به عنوان اعتبار تملک دارایی‌های سرمایه‌ای شناخته شده بود (نظیر اعتبارات لایه روبی مسیل‌ها، نگهداری برخی اماکن متعلق به شهرداری، وام قرض‌الحسنه کارکنان و ... بیش از 100 میلیارد تومان) با بررسی‌های جدید و در جهت شفاف‌تر کردن بودجه به اعتبارات هزینه‌ای منتقل شده است.


وی با اشاره به اقدامات کلیدی و ساختاری تدوین بودجه سال 97 در بخش هزینه‌ای عنوان کرد: تمرکز زدایی از 3 هزار و 820 میلیارد تومان حدود 22 درصد از اعتباراتی که در سال‌های گذشته به صورت متمرکز در اختیار ستاد قرار می‌گرفت نظیر حقوق و مزایای پرسنل فعالیت‌های رفت و روب نگهداری فضای سبز است که سبب افزایش سهم اعتبارت مناطق از کل بودجه عمومی از 15/6 درصد در سال 96 به 26/1 درصد در بودجه پیشنهادی سال 97 در شهرداری تهران رسیده است.


شهردار پایتخت با اشاره به اعتبارات بخش تملک دارای‌های سرمایه‌ای افزود: تلاش شده تا کاهش 12/3 درصدی اعتبارات عمرانی خللی در خدمات‌رسانی هر چه بهتر به شهروندان ایجاد نکند.


به گفته وی حذف 218 مورد از پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای به تفکیک 57 پروژه خاتمه یافته تا پایان سال 96، 23 پروژه متوقف، 46 پروژه شروع نشده با پیشرفت فیزیکی پایین و 92 ردیف کمک غیر مرتبط با وظایف شهرداری از جمله این موارد بوده است.


وی ادامه داد: پیش‌بینی اعتبار لازم برای اتمام 220 پروژه‌ای که دارای پیشرفت فیزیکی بالایی بوده و با اعتبار کافی به لحاظ فیزیکی در سال 97 قابل اتمام است که این موضوع به ظرفیت‌های خدمت‌رسانی شهر تهران خواهد افزود.


نجفی خاطر نشان کرد: در بخش اعتبارات تملک دارای‌های مالی با توجه به محدودیت‌های مالی شهرداری تهران و همچنین کاهش سقف بودجه اعتبار تسویه و پرداخت دیون سنواتی پیمانکاران رشد 42/6 درصدی داشته است.


برای مطالعه متن کامل سخنرانی شهردار تهران می‌توانید، به این لینک مراجعه کنید.


انتهای پیام/

ارسال نظر