صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
نمایندگان مجلس و اعضای شورای اسلامی شهر تهران تاکید کردند

اعتیاد با اقدامات جزیره‌ای ریشه‌کن نمی‌شود/ پزشکیان: دولت مواد فروش شود

نمایندگان مجلس و اعضای شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه ویرانگری‌های حاصل از اعتیاد و مواد مخدر زمینه‌ساز سقوط بسیاری از ارزش‌ها و به مخاطره افتادن سلامت جامعه است، اعلام کردند: برای ریشه‌کن کردن معضل اعتیاد نیازمند هماهنگی و یکپارچی همه دستگاه‌ها و نهادهای مسئول هستیم.
کد خبر : 25285

به گزارش گروه اجتماعی آنا، 26 ژوئن مصادف با 6 تیرماه، به عنوان روز جهانی مبارزه با مواد مخدر اعلام شده است؛ به همین منظور برای بررسی و ارزیابی اقدامات و عزم جدی نهادها و دستگاه‌های مسئول و آسیب‌شناسی وضعیت موجود برای رسیدن به چشم‌انداز قابل قبول در زمینه مهار، کنترل و پیشگیری در استفاده از مواد مخدر چند تن از نمایندگان مجلس و اعضای شورای اسلامی شهر تهران در این باره اظهار نظرهایی داشته‌اند که در ادامه آمده است:


گام‌های شهرداری در مبارزه با موادمخدر


عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان این مطلب که بدون هماهنگی سایر دستگاه‌ها و نهادهای مسئول در مقابله با آسیب‌های اجتماعی به ویژه مبارزه با گسترش استفاده از موادمخدر راه به جایی نخواهیم برد، گفت: اقدامات شهرداری تهران به نوبه خود در کنترل و پیشگیری این معضل بزرگ اجتماعی قابل تقدیر است.


ابوالفضل قناعتی اظهار کرد: متاسفانه مواد مخدر از طریق افرادی به طور سازماندهی شده و قاچاق وارد کشور می‌شود.


وی با اظهار تاسف از اینکه عده‌ای نیز به دلیل نیاز مادی مسیر غلط را برای کسب درآمد از طریق موادمخدر پیش گرفته‌اند، افزود: این عوامل باعث شده است موادمخدر به راحتی در دسترس افراد قرار بگیرد و به سادگی عده‌ای آلوده به آن شوند.


عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مشکلاتی از جمله معیشت، بیکاری و برخی از مسائل خانوادگی منجر به گرایش جوانان به استفاده از این موادمخدر شده است، افزود: این عوامل دست به دست هم داده تا از راه‌های مختلف موادمخدر در شهرهای بزرگ به ویژه در پایتخت بین جوانان توزیع ‌شود.


به گفته این عضو شورای اسلامی شهر تهران، جای تاسف است که پس از گذشت بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان شاهد معضل استفاده از موادمخدر و گسترش آن در کشور هستیم.


وی با بیان اینکه ضعف قانونی و عدم مدیریت یکپارچه از جمله عوامل گسترش موادمخدر است، تصریح کرد: باید قوانین ما در این زمینه پالایش شود؛ چراکه قوانین موجود در ریشه‌کنی این معضل اجتماعی راهگشا نبوده است.


وی با بیان این مطلب که دستگاه‌های مختلفی از جمله قوه قضاییه و نیروی انتظامی در این زمینه دخیل هستند، بیان کرد: باید خلاء‌های موجود به دقت آسیب‌شناسی شده و به صورت متمرکز و یکپارچه، سیاست‌گذاری‌هایی برای کنترل و پیشگیری از استفاده موادمخدر صورت گیرد.


عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران به نقش مدارس، خانواده، آموزش و پرورش در کنترل این ناهنجاری اشاره و تصریح کرد: باید در مدیریت یکپارچه موانع و نقطه ضعف‌های موجود در راستای مبارزه با موادمخدر احصاء شود تا ضمن جلوگیری از پراکنده کاری در این زمینه ،هزینه‌های اضافی نیز کاهش یابد.


قناعتی با تاکید بر اینکه باید مسئولان ذیربط و کارشناسان با مشورت با یکدیگر برای کنترل و ریشه‌کنی این معضل اجتماعی اقدام کنند، افزود: تمامی سازمان‌ها و نهادها اعم از دولتی و غیردولتی باید مسئولیت اجتماعی خود را در این راستا ایفا کنند.


به گفته این عضو شورای اسلامی شهر تهران راه رسیدن به موفقیت، تنها در گرو فعالیت‌های پیوسته سازمان ها و نهادهای مسئول است.


وی ادامه داد: اگر اقدامات پیوسته و هم‌افزایی لازم در مبارزه با موادمخدر صورت نگیرد، اقدامات پراکنده سازمان‌ها و نهادهای مختلف تنها مسکنی برای کوتاهمدت خواهد بود.


وی به اقدام شهرداری تهران در جمع‌آوری معتادان از سطح خیابان اشاره و با بیان این مطلب که متاسفانه عدم مدیریت یکپارچه منجر به آن شده تا فعالیت‌های قابل تقدیر سازمان رفاه و خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران چندان قابل لمس نباشد، افزود:باید نیروی انتظامی، دستگاه قضایی، وزارت بهداشت و درمان دست به دست هم داده و مبارزه با موادمخدر را دنبال کنند.


وی راه‌اندازی مددسراها و سامان‌سراها را در سطح محلات تهران اقدامی قابل تقدیر برشمرد و گفت: خوشبختانه سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی به دقت به وظایف خود عمل کرده و تلاش دارد تا مشکلی از پیش پای نظام برداشته شود.


قناعتی به تشکیل کمیته یکپارچه مدیریت شهری اشاره و تصریح کرد: در این کمیته تلاش بر آن است تا در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، عمرانی و شهرسازی به تدوین نظام مدیریتی یکپارچه و هماهنگ اقدام شود؛ چرا که اگر شاهد تحقق این امر مهم باشیم در عرصه‌های مختلف ناکامی نخواهیم داشت.


وی ادامه داد: در صورت نهایی شدن مصوبه در این کمیته و انتخاب سیاست‌گذاری یکپارچه و تصویب آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام شاهد خواهیم بود تمامی سازمان‌های دخیل با مشارکت یکدیگر و هماهنگ در راستای حل‌وفصل ناهنجاری‌های اجتماعی، فرهنگی و عمرانی اقدام می‌کنند.


پزشکیان: تا تقاضا هست جلوگیری از فروش مواد مخدر سخت است


عضو مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اقدامات شهرداری تهران در مهار، کنترل و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی گفت: راهکار مقابله با آسیب‌های اجتماعی اقدامات زیربنایی است و در غیراین صورت راه به جایی نخواهیم برد.


مسعود پزشکیان، نماینده تبریز و اسکو با بیان اینکه تا زمانی که تقاضا برای عرضه مواد مخدر وجود داشته باشد، نمی‌توان جلوی آن را به راحتی گرفت، تاکید کرد: ما در گذشته لایحه‌ای را با همکاری قوه قضاییه، مجمع تشخیص مصلحت نظام و کارشناسان از سوی دولت تهیه کردیم اما با توجه به پایان کار دولت، این لایحه به سرانجام نرسید.


وی با بیان این مطلب که باید عرضه کننده این مواد دولت باشد، افزود: باید عرضه کننده این مواد بخش مشخصی باشد تا افرادی که به استفاده از این مواد روی می‌آورند نهاد و محل مشخصی برای دریافت مصرف مواد خود داشته باشند.


این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این امر منجر به کنترل و نظارت بیشتر خواهد شد، افزود: تا زمانی که عرضه کننده این مواد مشخص نباشد کنترل و نظارت روی آن نیز امکان پذیر نخواهد بود.


وی با اشاره به اینکه بسیاری از ناهنجاری‌ها از جمله منبع و منشأ آسیب‌های اجتماعی مواد مخدر است، تصریح کرد: سرقت، دزدی، قتل و جنایت، تجاوز و سایر مشکلات خانوادگی، محلی و شهری به این آسیب بزرگ اجتماعی مربوط می‌شود.


پزشکیان ادامه داد: اگر فردی که نیاز به مواد مخدر دارد نیاز او تامین نشود به دلیل از دست رفتن کنترل روحی و روانی دست به اقدامات ناهنجار می‌زند که نه تنها برای خود بلکه برای سایر مردم از جمله خانواده و شهروندان عادی ایجاد مشکل می‌کند.


وی با ابراز تاسف از اینکه در حاضر بسیاری از افراد با خرید و فروش مواد مخدر کسب درآمد می‌کنند، افزود: تنها راه مبارزه با این آسیب اجتماعی این است که دولت خود عرضه کننده باشد.


این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته دولت در قبال عرضه این مواد نباید پولی دریافت کند بلکه باید این مواد را به طور رایگان به افرادی که به استفاده از آن روی می‌آورد ارائه دهد؛ چراکه این اقدام باعث می‌شود که عرضه‌کنندگان بازاری برای رقابت پیدا نداشته باشند.


وی افزود: در این صورت می‌توان آسیب‌دیدگان و افرادی که به استفاده از این مواد گرفتار شده‌اند با مدیریت صحیح و درست درمان کرد.


این نماینده مجلس با اشاره به اینکه باید تقاضای استفاده از این مواد را کاهش دهیم، بیان داشت: زمانی که عرضه‌کننده این مواد نتواند از این طریق کسب درآمد کند دیگر به خرید و فروش آن روی نخواهد آورد.


به گفته این نماینده مجلس تا زمانی که تقاضا برای عرضه این مواد وجود دارد نمی‌توان جلوی استفاده از آن را گرفت.


این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اقدامات سازمان رفاه، خدمات و مشارکت اجتماعی در مهار و کنترل و پیشگیری از وقوع آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران گفت: این اقدامات خوب است؛ اما باید به این نکته هم توجه کنیم که تا زمانیکه اقدامات زیربنایی صورت نگرفته و عرضه‌کنندگان متفاوتی در سراسر کشور وجود دارند، نمی‌توان این مشکل را حل کرد و این تلا ش‌ها صرفا حالت مسکنی خواهد داشت.


وی به جمع‌آوری معتادان از سطح شهر اشاره و با بیان این مطلب که ریشه اصلی مبارزه با این آسیب اجتماعی کاهش تقاضا برای آن است، افزود: باید سعی کنیم روش اتخاذ شده برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی روش صحیح، درست و معقول باشد.


عباس جدیدی: شهرداری باید برای مقابله با آسیب‌ها قدرت بگیرد


در ادامه عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه افزایش آمار آسیب‌های اجتماعی زنگ خطری برای مسئولان است، یادآور شد: بدون مدیرت واحد و یکپارچه رفع معضلات شهر بسیار سخت است.


عباس جدیدی با اشاره به ۱۵ میلیون پرونده قضایی در کشور، افزود: بنا به اظهار نظر مسئولان، ۷۰ درصد این پروندهها به طور مستقیم به آسیبهای اجتماعی مربوط می‌شود.


عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه متاسفانه آسیب‌های اجتماعی در کشورهای در حال توسعه رشد بیشتری پیدا کرده است، بیان کرد: مقابله با آسیب‌های اجتماعی نه تنها وظیفه مسئولان در بخش‌های مختلف است، بلکه هر فرد ایرانی نیز باید در این زمینه احساس مسئولیت کند.


وی با تاکید بر اینکه نباید نسبت به آسیب‌های اجتماعی بی‌تفاوت باشیم، گفت:باید به صورت علمی، تخصصی و ریشه‌ای با آسیب‌های اجتماعی مقابله کنیم.


عضو شورای اسلامی شهر تهران به ضرورت ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی نیز تاکید کرد و افزود: مهم‌ترین و حساس‌ترین اولویت شهرداری تهران توجه به این مسئله است.


وی با اشاره به اینکه ضعف هماهنگی و همکاری بین دستگاه‌های اجرایی نیز باعث شده مشکل آسیب‌های اجتماعی با جدیت و سرعت پیگیری نشود، گفت: در کلان شهرهای دنیا مدیریت یکپارچه و مدیریت واحد شهری وجود دارد، اما متاسفانه در تهران هنوز این مدیریت شکل نگرفته است.


جدیدی با بیان اینکه هر اقدامی در راستای حل مشکلات آسیب‌های اجتماعی باید با نگاه علمی و تخصصی همراه باشد، تصریح کرد: ۵۰ درصد آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد، و بزهکاری مربوط به کودکان بی‌سرپرست است؛ بنابراین لازم است برای ریشه‌کن کردن این معضل اساسی، ۵ یتیم‌خانه تخصصی در ۵ پهنه شهر( شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تهران) تشکیل شود.


وی ادامه داد: آموزش درست کودکان بی‌سرپرست در این مراکز نه تنها بخش عمده آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد بلکه در صورت فراهم شدن شرایط برای توانمندسازی این افراد منجر به گردش چرخ اقتصادی و تولیدی کشورخواهد شد.


محجوب: شهرداری بدون مسئولیت قانونی اقدامات قابل دفاعی انجام داده است


عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه باید نقش و سهم هر یک از دستگاه‌های مسئول در مقابله با آسیب‌های اجتماعی به ویژه مواد مخدر به طور دقیق مشخص شود، گفت: در این میان برخی از دستگاه‌ها از جمله شهرداری تهران بدون داشتن مسئولیت قانونی به صورت خودانگیخته اقدامات خوبی در راستای مهار، کنترل و پیشگیری از استفاده از مواد مخدر داشته است.


علیرضا محجوب با بیان این مطلب که مهم‌ترین مشکل ما در برخورد با آسیب‌های اجتماعی به ویژه معتادان، سرگردانی قانونی است، گفت: با وجود آن که در قانون اعتیاد جرم محسوب می‌شود، اما نیروی انتظامی به آن به عنوان بیماری نگاه می‌کند نه جرم.


وی با اشاره به اینکه باید در قانون نقش و سهم هر دستگاهی در خصوص مقابله با آسیب‌های اجتماعی به درستی روشن شود، افزود: با قانون دقیق و جامع می‌توان مانع از کم‌کاری نهادها و دستگاه‌های مسئول شد.


محجوب با تاکید بر اینکه اقدامات شهرداری تهران در مقابل با آسیب‌های اجتماعی قابل تقدیر است، گفت: خوشبختانه برخی دستگاه‌ها از جمله شهرداری تهران بدون آنکه قانون مسئولیتی برعهده آن گذاشته باشد به طور خودانگیخته اقدامات خوبی را در راستای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی انجام داده است.


وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی آمادگی این را دارد که نقطه نظرات مدیریت شهری را در قالب طرح مورد بررسی قرار دهد.


عضو فراکسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید به مدیریت شهری به عنوان نهادی که در زمینه ورود به آسیب‌های اجتماعی عملکرد خوبی داشته است، ردیف بودجه‌ای تعلق گیرد افزود: در عین حال باید ستادی به عنوان ستاد هماهنگی بین دستگاه‌ها برای افزایش هم‌افزایی و مشارکت‌های همه جانبه تشکیل شود تا در این خصوص به مدیریت واحدی دست یابیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر