صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عزت‌الله مهرآوران در گفت‌وگو با آنا:

نگاه آماری به تئاتر دفاع مقدس داشته‌ایم نه آرمانی/ نمی توان بدون اعتقاد به تقدس دفاع، تئاتر دفاع مقدس ساخت

عزت‌الله مهرآوران که متون نمایشی زیادی با موضوع دفاع مقدس به نگارش درآورده معتقد است، عدم‌تولید آثار شاخص در این حوزه ناشی از سیاست‌گذاری‌های غلط است.
کد خبر : 251148

عزت‌الله مهرآوران که نگارش آثار متعددی همچون «رکاب»، «غزلواژه قصد» و «آخرین دفاعیه فاطمه» را در کارنامه فعالیت‌های خود در حوزه دفاع مقدس ثبت کرده، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا، گفت: اگر ما ارزشی برای دفاع مقدس قائل هستیم باید برای آن هزینه بپردازیم تا بتوانیم آثار و تئاترهای دفاع مقدس شاخصی را تولید و اجرا کنیم.


وی ادامه داد: چه کسی که به عنوان نویسنده نمایشنامه‌ای یا فیلمنامه‌ای می‌نویسد، چه کسی که یک اثر را تولید و کارگردانی می‌کند و چه کارشناس باید به نگاه مردم توجه داشته باشند و رفتارشناسی مردم نسبت به دفاع مقدس را بدانند. این‌که صرفا یک اثر نمایشی روی صحنه آید کافی نیست، لازم است ارزش‌گذاری شود چراکه تماشاگر از ما عاقل‌تر است و در مواجه شدن با نمایشی بی‌کیفیت که آورده‌ای برایش ندارد، آن اثر را پس می‌زند. در چنین شرایطی طبیعی است که مخاطب فکر کند نمایش‌هایی با مضامین دفاع مقدس مدام ناله و گریه به همراه دارد.


این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر اظهار کرد: اگر کلمه فاخر را برای ارزش‌های دفاع مقدس به کار می‌بریم باید این فخر را در آثار نشان دهیم و بگوییم که ارزش یعنی چه. ما هرگز نمی‌توانیم ده نمایش را نام ببریم که تماشاگر همراه با کار آمده باشد زیرا از اول به صورت آرمانی کار نکرده‌ایم بلکه نگاه آماری داشته‌ایم.


نویسنده «غزلواژه قصد» افزود: ما هرگز نمی‌توانیم به صورت آرمانی به موضوع دفاع مقدس نگاه کنیم چراکه این نگاه آرمانی هزینه و زحمت دارد. برای نمایشی که به موضوع دفاع مقدس و انقلاب اشاره دارد باید تجربه کسب کرد، آثار را تحلیل کرد و تولیدات دیده شوند. من به عنوان کسی که متون نمایشی زیادی در این‌باره نوشته‌ام هرگز آثارم مورد تحلیل قرار نگرفته و با این‌که نمایشنامه‌ام جایزه گرفت کسی تحقیق و بررسی نسبت به این‌که چرا این متن جایزه گرفت و یا از سوی مردم با استقبال روبه‌رو شد، انجام نداد.


این هنرمند تئاتر اظهار کرد: همیشه گفته‌ام و باز هم خواهم گفت که اگر می‌خواهیم ارزش‌های دفاع مقدس در تئاتر حفظ شود باید برایش هزینه کنیم، از فکر و خلاقیت و ذوق خود بهره ببریم و از همه مهمتر به دفاع مقدس را مقدس بدانیم و احترام بگذاریم. از سوی دیگر سیاست‌گذاری برای دفاع مقدس باید مقدس باشد.


مهرآوران عنوان کرد: نمی‌توان 50 نمایش با موضوع دفاع مقدس را روی صحنه برد، ولی کلمه مقدس را در آن لحاظ نکرد. باید در این حوزه بیشتر کار شود و لازم است که نویسندگان به میان مردمی که در طول 8 سال در جبهه‌ها جنگیدند و جانباز شدند روند و یا به سراغ خانواده شهدا روند.


نویسنده «آخرین دفاعیه فاطمه» در بخش دیگری از صحبت‌هایش بیان کرد: هنر توانایی ذاتی و الهی است، هنر بخشی از خداست و باید برایش ارزش قائل شد.


وی که مدتی است قصد اجرای نمایش جدیدی در تالارهای نمایشی پایتخت را دارد این این باره گفت: سالنی برای اجرا نیست، با اینکه سال‌ها در حوزه فرهنگ و هنر کار کرده‌ام، اما در سن 69سالگی باید به دنبال سالن بگردم و من نمی توانم در این سن این کار را انجام دهم.


لازم به یادآوری است، عزت‌الله مهرآوران دارای نشان درجه ۱ هنری از سوی وزارت علوم و وزارت ارشاد اسلامی (دکترا تئاتر)، دریافت صلاحیت هنری از اداره تئاتر در سال ۱۳۵۴ با ارزش کارشناس تئاتر در خوزستان است. وی نگارش آثار پرمخاطب و ارزشمندی را برعهده داشته که در جشنواره‌های مختلف به عنوان متون برگزیده انتخاب و معرفی شده‌اند برای مثال نمایشنامه «ابریشم بانو» برگزیده در جشن ادبیات نمایشی خانه تئاتر، نمایشنامه «غربت» برگزیده در دو سالانه ادبیات نمایشی و نمایشنامه «هنرپیشه هملت» در فستیوال بین‌المللی آرمنو مورد تقدیر قرار گرفت.


انتهای پیام/

ارسال نظر