صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

«سرداب، «سفر به یک فلات چین خورده» و «جزا» به بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر راه یافتند

نمایش «سرداب» از کشور عراق به کارگردانی احمد نسیم در سی‌و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد.
کد خبر : 250768

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری آنا از روابط عمومی جشنواره، «سرداب» که به تبادل روحی تفکرات چند نفر اشاره دارد با نقش‌آفرینی احمد نسیم در جشنواره تئاتر فجر روی صحنه می‌رود.


احمد نسیم که علاوه بر کارگردانی و بازیگری، توانسته با همکاری کرم جاسم، عمر ظربور و زینال عبدین این متن را به نگارش در آورد، در این اثر تبادل روحی تفکرات مابین چهار نفر را نشان می‌دهد. آن‌ها هر روز پنهانی در یک سرداب با یکدیگر دیدار می‌کنند تا در مورد تفکرات و احساساتشان حرف بزنند. یک رقاص، یک فرد معلول، یک زن ستم‌دیده و یک فرد ناشنوا در مورد وضعیت زندگی خود در عراق صحبت می‌کنند. این اجرا با استفاده از عناصر ملودرام، دیالوگ و مولتی‌مدیا افکار مردم عادی عراق را در درگیری با تجربیات تلخ جنگ منعکس می‌کند و از اشتیاق آن‌ها برای تغییرات مثبت سخن می‌گوید.



هلا مِویس تهیه کننده این تئاتر است. او در سال 2010 مدیر پروژه‌های بین‌المللی خانه تئاتر برلین بود و برای نخستین بار به دعوت جشنواره‌ای به بغداد رفت. او پس از دیدن عراق به تولید و کارگردانی تئاتر در این کشور پرداخت، با شعار «عراق، سرمایه فرهنگ جهان عرب». او پروژه‌ای را بین مصر، عراق، فرانسه و آلمان شکل داد که اولین تولید مشترک بین‌المللی‌شان بعد از 7 سال محسوب می‌شد.


نمایش «سرداب» سوم بهمن‌ماه ساعت 16:30 در سالن قشقایی و چهارم بهمن در پلاتو اجرای مجموعه تئاترشهر به صحنه می‌رود.


«جزا» قصه زن عاشق


نمایش «جزا» از کشور آذربایجان به کارگردانی مهربان علی‌اکبرزاده در سی‌و‌ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد.


نمایش جزا قصه زنی است که در دوره‌ای حساس از زندگی‌اش عاشق می‌شود. او از جان گذشته و درمانده است، ولی امید به شروع یک زندگی جدید او را سر پا نگه می‌دارد. او آماده است تا همه چیز را، از فرزندان کوچکش گرفته تا همسر و خانواده و مسئولیت‌هایش را فراموش کند. هنگامی که انسانی جهان واقع را فراموش می‌کند آنجا آغاز فاجعه است. امید کلید دستیابی به فرداها است، هر چند که با سایه‌های مرگ مورد تعقیب قرار گرفته باشد. و هنگامی که امید بمیرد، اتفاق وحشتناکی می‌افتد. زن نمایش، چه جزایی برای خودش انتخاب خواهد کرد؟


مهربان علی‌اکبرزاده از سی سال پیش کار تئاتر و سینما را شروع کرده است. آثار این کارگردان زن اغلب به مسائل اجتماعی و حوزه زنان مرتبط است. او نزدیک به 15 نمایش و بیش از 30 فیلمنامه در کارنامه خود دارد.


نمایش «جزا» در بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره به مدیریت آروند دشت‌آرای حضور یافته است و اول و دوم بهمن‌ماه ساعت 16، در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر، به مدت 60 دقیقه به صحنه می‌رود.


«سفر به یک فلات چین خورده»


نمایش «سفر به یک فلات چین خورده» از کشور برزیل به کارگردانی گوستاوو سیریاکو در سی‌و‌ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد.


این نمایش تحت تأثیر تحقیقات و پژوهش‌های راشل کارلسون،‌ روزنامه نگار درباره اثراتذ مرگبار یک آفت‌کش در یک مکان پرورش پرندگان است. سفر به یک فلات چین‌خورده مخاطبش را به سفری در نقشه جهان دعوت می‌کند. نقشه‌ای که روی زمین تماشاخانه شبیه‌سازی شده است و مخاطب می‌تواند از یک پرسپکتیو هوایی، هولناک‌ترین فاجعه محیط‌زیستی را که بشر در 100 سال اخیر رقم زده است مشاهده کند.


گوستاوو سیریاکو اجراگر و کورئوگرافر اهل ریودوژانیرو است که فعالیت‌های بین‌المللی زیادی در کشورهای مختلف اروپایی، آمریکای لاتین، خاورمیانه و ... داشته است.


نمایش «سفر به یک فلات چین‌خورده» در بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره به مدیریت آروند دشت‌آرای حضور یافته است و 5 و 6 بهمن‌ماه ساعت 15 در پلاتو اجرای مجموعه تئاترشهر، به مدت 40 دقیقه به صحنه می‌رود.


سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر،‌به دبیری فرهاد مهندس‌پور از 28 دی‌ماه تا 9 بهمن‌ماه برگزار می‌شود. امسال مدیر بخش بین‌الملل آروند دشت‌آرای است.



انتهای پیام/

ارسال نظر