نگرش مولدگرا به مراکز آموزش عالی موجب ارتقای آنها در تراز جهانی میشود
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از وزارت علوم، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در نشست انعقاد قرار داد با مراکز آموزش عالی منتخب پروژه اقتصاد مقاومتی جهت ارتقای آنها به تراز بینالمللی که در محل وزارت علوم برگزارشد، با بیان اینکه تعیین سرفصل موضوعات تحقیقاتی از سوی محقق ، یکی از معضلات دیدگاه غیر مولدی به دانشگاهها است، اظهار داشت: انتظار داریم محققان خودشان رصد کرده و مشکلات را دریابند ولی عناوین موضوعات پژوهشی بهتر است از سوی مسئولان و ارگانهای ذیربط در انجام امور کشور و در راستای حل مشکلات جامعه مطرح شوند.
صالحی ادامه داد: ما باید با اعتماد به محققان دانشگاهی از آنان بخواهیم در راستای حل معضلات و مسائل کشور پژوهش های موثر و کاربردی انجام دهند.
وی افزود: به عنوان مثال آقای رئیس جمهوری به سازمان انرژی اتمی ایران دستور بررسی و انجام پیشران هستهای، تولید رادیو داروهای مورد نیاز و اجرای طرح گداخت هستهای را صادر کردهاند و تمام نیروهای سازمان برای این انجام این امور بسیج شدهاند.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: در این راستا دولت و سازمان برنامه و بودجه میتوانند به کمک دانشگاهیان چند پروژه محوری ملی تعریف کنند که اگر بودجهها نیز 100 درصد تخصیص یابد این پروژهها به خوبی اجرا میشود.
صالحی با بیان اینکه مقرر شده بودجه مناسبی در سال آینده به آموزش عالی کشور اختصاص یابد، گفت: امسال سازمان برنامه و بودجه کار معقولی انجام داده و بودجه تخصیصی به دانشگاهها و مراکز پژوهشی را به صورت عملیاتی و بر اساس واحد کار تخصیص می دهد.
معاون رئیس جمهوری با استقبال از برگزاری استارت آپها در دانشگاهها و مراکز پژوهشی کشور گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، قدمهای بلندی در جهت رشد و توسعه علمی کشور برداشته شده وعلی رغم وجود تنگناهای مختلف ، مسیر توسعه علمی کشور به خوبی پیش میرود و امیدواریم با حمایت همه جانبه مسئولان بتوانیم بیش از پیش یافتههای علمی کشورمان را در سطح جهانی مطرح کنیم.
15 تا 18 درصد افزایش بودجه آموزشی یا پژوهشی برای سال 97
دکتر سعید نمکی، معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه نیز در این نشست با اشاره به اینکه در ده برنامه توسعه کشور که قبل و بعد از انقلاب اسلامی تدوین شده است، جایگاه انسان توسعه یافته مغفول مانده است، گفت: امروزه هشتاد درصد رشد اقتصادی و اجتماعی کشورهای صنعتی به عملکرد آموزشی و پژوهشی مراکز آموزش عالی مرتبط است.
وی افزود: وقتی میگوییم آموزش، منظورمان فقط دانشگاه نیست، بلکه آموزش و پرورش هم باید به فکر توسعه یافتگی نیروی انسانی باشد.
دکتر نمکی گفت: کشورهای صنعتی که رشد متوسط بیش از 3 درصد دارند، بیشتر با آموزش و پرورش فعالیت میکنند و به این نتیجه رسیدهاند که هزینهکرد برای آموزش و پژوهش هزینه نیست بلکه منفعت است.
وی با بیان اینکه بدین منظور باید انسانهایی تربیت کنیم که جایگاه تعریف شدهای در نظام ارائه خدمت داشته باشند، گفت: برای سال 97 با وجود تمام تنگناها سعی کردیم 15 تا 18 درصد افزایش بودجه آموزشی یا پژوهشی داشته باشیم و دستیابی سهم پژوهش به تولید ناخالص داخلی را هم یک درصد پیشبینی کردهایم.
معاون سازمان برنامه و بودجه با اشاره به همراهی مناسب نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: سال آینده سال بسیار بهتری برای بخش پژوهش و آموزش کشور خواهیم داشت.
لزوم ارتباطات بینالمللی دانشگاهها برای جذب دانشجوی خارجی
دکتر کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه، مقام معظم رهبری همیشه به پیشرفت آموزش عالی تأکید داشتند، گفت: کار علمی و دانشگاهی نیاز به منابع مالی سرشار دارد و برای اینکه دانشگاهها در رتبههای بالاتر بینالمللی قرار بگیرند شاخصهای بسیاری وجود دارد.
وی افزود: یکی از شاخصها جذب دانشجوی برتر خارجی است، زمانی ما میتوانیم وضعیت دانشگاهها را در سطح بینالمللی ارتقا بخشیم که بتوانیم دانشجوی برتر خارجی جذب کنیم.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی با بیان اینکه برای جذب دانشجوی برتر خارجی باید ارتباط بینالمللی دانشگاهها مستمر باشد تا بتوانیم دانشجوی خارجی جذب کنیم، گفت: در این راستا تدریس به زبان انگلیسی و داشتن تجهیزات و زیرساختها و برنامه آموزشی بهروز نیز بسیار اهمیت دارد.
در ادامه این نشست، روسای دانشگاه های صنعتی امیرکبیر ، صنعتی اصفهان و رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی به عنوان نمایندگان دانشگاهها و مراکز پژوهشی منتخت جهت ارتقا به تراز بین المللی، گزارش عملکردی از فعالیتهای خود جهت رسیدن به این مرحله را ارائه کردند و در پایان نشست، قراردادی با 16 دانشگاه و 9 پژوهشگاه برتر منتخب در راستای پروژه «ارتقا و تبدیل 5 دانشگاه و 5 مرکز پژوهشی برتر به سطح بین المللی» از مجموعه پروژههای اقتصاد مقاومتی که به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری محول شده است، توسط معاون آموزشی وزارت علوم به عنوان مجری و روسای این مراکز به امضا رسید.
انتهای پیام/