صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۳۰ - ۲۰ دی ۱۳۹۶

جدیدترین نوآوری دنیای تکنولوژی؛ باشگاه اجتماعی

علی پرتوی، یکی از ایرانیان مقیم سیلیکون‌ولی، با مدرن‌سازی یک ایده قدیمی، قصد راه‌اندازی یک شبکه ارتباطی را دارد تا به تعرض‌ها، تبعیض‌ها و نابرابری‌های سیلیکون‌ولی خاتمه دهد.
کد خبر : 249892

گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا- هانا حیدری؛ هفته گذشته 150 مهندس بااستعداد به آریزونا سفر کردند تا در رویداد «تجدید دیدار» شرکت کنند. این گروه شامل افراد زیادی از جمله مکس لویشین، موسس پی‌پال، کوین اسکات، مدیر فناوری مایکروسافت، و نانسی ژو، دانشجوی موفق استنفورد، می‌شود. این رویداد شروع رسمی نوعی موسسه جدید است که در میان نخبگان سیلیکون طرفداران بسیاری دارد. این رویداد به ظاهر مدرنی است که روی یک ایده قدیمی پیاده می‌شود: باشگاه اجتماعی.


این رویداد خاص را علی پرتوی، کارآفرین و سرمایه‌گذار معروف، با الهام از استارتاپ جدیدش «نئو» راه‌اندازی کرده است. نئو با همکاری یک سازمان حرفه‌ای خصوصی و با بودجه 37 میلیون دلاری شروع به کار کرده است. به عقیده پرتوی، نئو می‌تواند ارتباطی میان اعضای خود ایجاد کند و آنها را تبدیل به شبکه‌ای کند که به همه افراد کمک می‌کنند.


از جلسات «نون بربری» تا باشگاه اجتماعی


شاید پرتوی این ایده را از جلسات «نون بربری» ایرانی‌های مقیم آمریکا گرفته باشد. در شهرهایی مانند پالو آلتو، سانفرانسیسکو و ونکوور، جمعیت وسیعی از ایرانی‌ها و ایرانی‌-آمریکایی‌ها جمعه‌ها صبح در یک گردهمایی به صرف صبحانه و با عنوان نون بربری جمع می‌شوند تا شبکه افراد متخصصی را که می‌شناسند گسترش دهند و در صورت مواجهه با مشکل، از هم‌وطنان‌ کمک بگیرند. در این جلسات جریان آزاد ایده همواره وجود دارد.


جریان جدیدی از ایده‌ها


گروه اجرایی پرتوی شامل مهندسانی از همه رشته‌ها و از تمامی مراحل (از دانشجو گرفته تا میلیاردر) می‌شود. نئو به دانشجویان جای پای ثابتی در رشته‌های مختلف پیشنهاد می‌دهد. همچنین طرز تفکر نوین و استعداد جدیدی را برای کهنه‌کاران دنیای تکنولوژی به ارمغان می‌آورد که همواره نیازمند جریان جدیدی از ایده‌ها هستند. نئو به غول‌های تکنولوژی سیلیکون‌ولی اطمینان می‌دهد که نسل آینده کمپانی‌های فناوری همچنان نوآور و قابل توجه باقی می‌مانند.


همچنین نئو راه مناسبی برای جذب سرمایه برای استارتاپ‌های نوپاست. پرتوی بودجه‌ای را برای حمایت از استارتاپ‌ها در نظر گرفته است که بخش اعظمی از آن توسط اعضای نئو جمع‌آوری شده است و برادران دوقلوی (علی و هادی) پرتوی بیشترین مبلغ را اهدا کرده‌اند.


هادی و علی پرتوی


بودجه مدیریتی هزینه‌های سه کارمند را تامین می‌کند، کار این کارمندان ایجاد ارتباط میان اعضای نئو، برنامه‌ریزی رویداد تجدید دیدار و مدیریت سرمایه‌گذاری است. امید می‌رود که نئو بتواند مهندسان را با کمپانی‌ها ارتباط دهد تا این استارتاپ هم فرصت سرمایه‌گذاری در کمپانی‌ها را پیدا کند.


در حال حاضر اوما روی، یکی از اعضای نئو و دانشجوی فارغ‌التحصیل از دانشگاه MIT، به عنوان انترن (کارآموز) در استارتاپ «stealth»، که توسط یکی دیگر از اعضای نئو به نام کریس هلر اداره می‌شود، مشغول به کار خواهد شد.


ارزشمندترین دارایی سیلیکون‌ولی؛ ارتباطات


پرتوی بیش از همه درک می‌کند که ارزشمندترین دارایی در سیلیکون‌ولی پول یا ایده نیست؛ بلکه ارزشمندترین دارایی در سیلیکون ولی ارتباط است. جامعه خودمانی و نزدیک به‌هم پرتوی، یکی از دلایل موفقیت سریع او بوده است. علی و برادر دوقلویش، هادی، در دانشگاه هاروارد کامپیوتر خوانده‌اند و هر کدام از آنها در تاسیس کمپانی‌هایی سهیم بوده‌اند که بعدها توسط مایکروسافت خریداری شده است.


این دو برادر از اولین سرمایه‌گذاران فیس‌بوک، زاپوس، Airbnb و دراپ باکس بوده‌اند. برادران پرتوی از موسسان سرویس موزیک آنلاین «آی‌لایک» بودند که در سال 2009 به «مای‌اسپیس» فروخته شد. سپس سایت Code.org را راه‌اندازی کردند که در حال حاضر توسط هادی پرتوی از سیاتل به فعالیت خود ادامه می‌دهد.


دارا خسروشاهی، مدیرعامل جدید اوبر پسرعموی آنهاست. در واقع هر کسی که دستی در تجارت دارد احتمالا با علی پرتوی کار کرده یا علی پرتوی روی آن فرد سرمایه‌گذاری کرده است یا به نحوی با علی پرتوی ارتباط دارد.


ارزش شبکه‌ها به افراد در حال فعالیت آن است و این شبکه‌ها برای بقا نیاز به چهره‌های جدید دارند. پرتوی نئو را فرصتی می‌داند تا هم ارزش‌هایش را حفظ کند و هم باشگاه اجتماعی را مجددا راه‌اندازی کند. او برای نئو به دنبال اعضایی رفت که هم پیشینه فنی داشته باشند و هم علاقه‌مند به کار در شبکه باشند.


مدینه فاضله دنیای تکنولوژی


پرتوی سیستم اجتماعی را در نئو طراحی کرده که بیشتر نمایانگر جامعه است. نئو توسط مردان سفید پوست اداره نمی‌شود؛ بیش از 40 درصد از این جامعه را زنان و 15 درصد را افراد سیاه پوست و لاتین تشکیل می‌دهند. نیمی از جمعیت نئو زیر 25 سال سن دارند. این جمعیت شامل مهندسانی از تمامی سطوح حرفه‌ای، از مهندسان مبتدی گرفته تا موسسان کمپانی‌های بزرگ، می‌شود.


سال گذشته، پرتوی به کمپ دانشگاه‌های مختلفی سفر کرد تا 30 دانشجوی کارشناسی را برای عضویت در نئو انتخاب کند که بسیاری از آنها درخواست‌هایی از جانب غول‌های بزرگ تکنولوژی مانند گوگل و فیس‌بوک داشتند.


گروه نهایی شامل چند موسس معروف می‌شود از جمله لوشین که پرتوی را از زمان نخستین پروژه او می‌شناسد. لوشین در آن زمان تنها 22 سال سن داشت و پیمانکار پروژه «LinkExchange» بود. از دیگر اعضای نئو می‌توان به ارین سامرز، مهندس فیس‌بوک، اشاره کرد که در راه‌اندازی سایت مهندسی «Wogrammer» کمک کرد.


سامرز می‌گوید: «پرتوی با انتخاب این افراد، به‌ نوعی مدینه فاضله دنیای تکنولوژی را ایجاد کرده است».


البته سیلیکون‌ولی همین حالا هم یک محیط خودمانی و نزدیک به‌هم است. بیشتر افراد یکدیگر را از دوران دانشگاه، شرکت‌های سرمایه‌گذاری یا ورود به شرکت‌های موفق می‌شناسند؛ مانند فیس‌بوک و پی‌پال که کارکنان آن شامل شبکه‌ای از فارغ‌التحصیلانی است که یکدیگر را از قبل می‌شناخته‌اند. طی دهه گذشته بسیاری از کارآفرینان سعی کرده‌اند که از طریق بورسیه شبکه‌های غیررسمی خود را به شبکه‌های رسمی‌تری تبدیل کنند.


مانند نئو، هدف این موسسه‌ها نیز توسعه میدان است تا افراد بیشتر و متفاوت‌تری پا به عرصه تکنولوژی بگذارند. افراد تازه وارد برای کارآفرینان حکم بلیت طلایی را دارند به‌خصوص افراد جوانی که تازه اول راه هستند. کارآفرینان جدید، ایده‌های جدیدی را با خود می‌آورند که منجر به خلق کمپانی‌های جدید و ثروت‌های جدید می‌شود.


ایجاد فرهنگی برای مقابله با نابرابری و تبعیض


در دنیای تکنولوژی، اگر یک کمپانی فراموش کند که پلت‌فرم خود را تغییر دهد، می‌تواند منجر به ورشکستگی آن شود. به همین ترتیب اگر کارآفرین یا سرمایه‌گذاری متوجه نشود که افرادی که در حال ساخت کمپانی‌های جدید هستند، تغییر کرده‌اند می‌تواند منجر به از دست رفتن فرصت‌های آینده شود.


به همین دلیل هم سرمایه‌گذاران جدید به باشگاه پرتوی پیوسته‌اند. در محیط شلوغی که پایتخت استارتاپ‌ها در دسترس است، یکی از راه‌هایی که بتوان سازندگان کمپانی‌ نسل بعد را شناخت، استخدام کردن آنها در سازمانی است که می‌تواند کمکی برایشان باشد. «YCombinator» شتاب‌دهنده‌ای است که تلاش می‌کند تا ارتباطی میان استعدادهای جدید و استارتاپ‌ها ایجاد کند. پیتر تیل، یکی از مؤسسین پی‌پال و اولین سرمایه‌گذار حرفه‌ای در فیس‌بوک، با استفاده از روش مشابهی توانست موفقیت عظیمی کسب کند.


نئو نیز از روش مشابهی بهره می‌گیرد، این گروه برای فرصت‌های خاص راه‌اندازی می‌شود. شبکه‌سازی در دنیای فناوری کار دشواری است؛ دنیایی که تبعیض و تعرض نرمال محسوب می‌شود، دنیایی که هر روز شاهد نابرابری‌های بی‌شماری است که علیه زنان و مردم رنگین پوست صورت می‌گیرد. حالا پرتوی قصد دارد فرهنگی را پایه‌گذاری کند که مخالف این نابرابری‌ها، تعرض‌ها و تبعیض‌ها باشد. ایمیل خوشامدگویی نئو شامل دستورالعمل‌های صریحی درباره اجتناب از تعرض، ممنوعیت نوشیدن بیش از حد الکل و جلوگیری از هرگونه نقض قوانین به اعضا می‌شود.


پرتوی می‌خواهد جامعه متفاوتی از مهندسان را بسازد که هر کدام کار اثربخشی را از خود به جا بگذارند. برخلاف بسیاری از گروه‌ها، در نئو خبری از شایسته‌‌سالاری نیست اما بزرگ‌ترین چالش پرتوی این است که امور را به همین منوال نگه دارد. مانند بسیاری از سازه‌های سیلیکون ولی، نئو نیز حاصل دیدگاه یک مرد ثروتمند دنیای تکنولوژی است که ارتباط‌‌های زیادی دارد. موفقیت نئو به این بستگی دارد که بتواند فراتر از دیدگاه موسس خود گسترش یابد.


انتهای پیام/

ارسال نظر