صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۲۷ - ۱۹ دی ۱۳۹۶
در اجلاس روسای دانشگاه‌های کشور مطرح شد:

آغاز جلسات هم‌اندیشی وزیر علوم با روسای دانشگاه‌های کشور/ تبدیل هر دانشگاه به یک قطب علمی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ماموریت‌گرا شدن دانشگاه‌ها و واگذاری اختیارات به دانشگاه‌های بزرگ از مهمترین برنامه‌های وزارت علوم برای اجرای آمایش آموزش عالی هستند.
کد خبر : 249808

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر منصور غلامی، امروز سه‌شنبه در اجلاس رؤسای دانشگاه‌های کشور اظهار داشت: اجرای جدّی و دقیق طرح آمایش آموزش عالی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در دستور کار وزارت علوم قرار دارد.


وی کیفی‌سازی آموزش عالی را هدف مهم طرح آمایش عنوان کرد و گفت: برای تحقق کیفی‌سازی آموزش عالی باید خدمات دانشگاه‌ها به صورت روزآمد و کیفی ارائه شود و برای توانمندسازی اعضای هیات علمی به ویژه اعضای هیات علمی جوان برنامه‌ریزی کنیم.


وزیر علوم با تاکید بر عمل به تکالیفی که در اسناد بالادستی کشور بر عهده وزارت علوم گذاشته شده است گفت: تحقق اهداف تعیین شده برای وزارت علوم نیازمند همکاری و هماهنگی مطلوب ستاد و بدنه آموزش عالی است و در همین راستا، به برگزاری نشست هم‌اندیشی با رؤسای دانشگاه‌های کشور ترتیب داده شده است.


وی افزود: برای تبادل‌نظر بهتر و ارائه فرصت کافی به رؤسای دانشگاه‌های کشور، این دانشگاه‌ها در چند گروه دسته‌بندی شده‌اند و نشست رؤسای دانشگاه‌های هر گروه به طور جداگانه برگزار می‌شود.


غلامی اظهار داشت: در این نشست‌ها، برنامه‌های اجرایی وزارت علوم و دانشگاه‌ها مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و برای حل مسائل جاری، راهکار مناسب اتخاذ می‌شود.


وی افزود: برای کیفی‌سازی آموزش عالی تأمین برخی زیرساخت‌ها ضرورت دارد و در این راستا باید به تجهیز آزمایشگاه‌های علمی موجود و تأسیس آزمایشگاه‌های مرکزی اقدام کنیم. باید هر کدام از دانشگاه‌ها متناسب با تخصص ویژه خود به یک قطب علمی تبدیل شده و با همکاری سایر دستگاه‌ها برای حل مشکلات ملی، منطقه‌ای و محلی اقدام کنند.


رئیس شورای گسترش آموزش عالی گفت: نباید همه دانشگاه‌ها از یک مدل قدیمی تبعیت کنند و شورای گسترش باید در اعطای مجوز رشته‌های تحصیلی و تأسیس دانشکده‌ها به نوآوری پیشنهادها توجه کند.


وزیر علوم با بیان این مطلب که «شرایط امروز این فرصت را به وجود آورده است که در خصوص اقتصاد آموزش عالی برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کنیم و با یک نگاه ملی و کلان به فکر افزایش درآمدهای اختصاصی با روش علمی و مناسب باشیم» تاکید کرد: به اشتراک‌گذاری امکانات و صرفه‌جویی در منابع و امکانات، دو راهکار مناسب برای تقویت اقتصاد آموزش عالی به شمار می‌رود.


غلامی تصریح کرد: ضرورت دارد دانشگاه‌ها برنامه‌های راهبردی خود را با اهداف ملی هماهنگ و روش‌های اجرایی اهداف از پیش تعیین شده را طراحی کنند.


وی با تاکید بر تمرکز وزارت علوم و دانشگاه‌ها بر به‌کارگیری توانمندی‌ها برای اهداف معین گفت: باید از پراکنده‌کاری و موازی‌کاری پرهیز کنیم.


در ادامه این نشست قائم مقام و معاونان وزیر علوم و رؤسای دانشگاه‌های حاضر در جلسه دیدگاه‌های خود را درخصوص مسائل و موضوعات مختلف آموزش عالی بیان کردند.


انتهای پیام/

ارسال نظر