عثمانی: بحران آموزش و پرورش کشور به خط قرمز رسیده است
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آنا، محمدقسیم عثمانی در نشست علنی امروز -چهارشنبه 3 تیر- مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش، اظهار کرد: این استیضاح به هیچوجه باندی و جریانی نیست؛ بنده خودم دولت تدبیر و امید را دولتی موفق میدانم و حیف است دولت با این همه تلاش در بین فرهنگیان جایگاهش تنزل یابد، از این جهت تغییر در وزارت آموزش و پرورش را نیاز ضروری برای دولت میدانم هرچند امروز جریانات مختلف دست به دست هم دادهاند تا این استیضاح رأی نیاورد. امید است این تلاش در جهت همدلی باشد تا آموزش و پرورش بهبود یابد.
وی ادامه داد: آقای مصباحی مقدم شما یک سال رئیس کمیسیون برنامه و بودجه بودید که امروز مخالف استیضاح صحبت کردید و آقای تاجگردن شما نیز دو سال رئیس این کمیسیون هستید شما میگویید وزیر کارهای نیست اگر وزیر و رئیس کمیسیون کارهای نباشد ما باید یقه چه کسی را بگیریم؟
این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: وزیر بهداشت در نشستی از تعدادی اعضای کمیسیون برنامه و بودجه در خواست کرد تا حضور یابند و در آن جلسه نیز به بهترین شکل وضع بهداشت و درمان را به ما فهماندند و عمق فاجعه حوزه سلامت را ترسیم کرد و این گونه ما را با خود همدل کرد. حال چه زمانی وزیر آموزش و پرورش این اقدامات را انجام داد؟
وی یادآور شد: در آن نشست در کنار وزیر بهداشت، آقای دانشجعفری مشاور اقتصادی خوشفکر وزیر حضور داشت. حال جای این سوال باقی است که ما در آموزش و پرورش از کدام مختصص مالی بهره گرفتیم چه زمانی توانستیم مشکلات آموزش و پرورش را بیان کنیم؛ این همراهی وزیر بهداشت منجر شد تا این وزارتخانه برندی برای دولت باشد حال چرا تاکنون یک بار وزیر آموزش و پرورش وضعیت معلمان را اینگونه ترسیم نکرد.
نباید نگاه سطحی به آموزش و پرورش داشته باشیم بلکه باید به رفع مشکل این حوزه کمک کنیم |
نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: به جای آنکه وزیر آموزش و پرورش میگوید که بودجه را رشد داده است، بروید از معلمان بپرسید که آیا فشار کم شده یا بیشتر؛ بودجه را افزایش دادید اما قدرت خرید معلمان را کاهش دادهاید.
این نماینده مردم در مجلس نهم وضعیت آموزش و پرورش کشور را بحرانی خواند و گفت: آقای رئیس جمهور و آقای جهانگیری این وضع به خط قرمز رسیده است؛ آموزش و تربیت بیکیفیت شده است. فردا قرار است این خروجیها آیندهسازان مملکت شوند و من نگران آیندهای هستم که به دانش آموزان امروز با این کیفیت تحصیل سپرده میشود.
وی با بیان اینکه نگاه دولت و مجلس باید تغییر کند، گفت: نباید نگاه سطحی به آموزش و پرورش داشته باشیم بلکه باید به رفع مشکل این حوزه کمک کنیم؛ امروز توجه به آموزش و پرورش یعنی پیشگیری از مشکلات آتی و جلوگیری از ناهنجاری فردی و اجتماعی و واکسینه کرد جامعه در برابر مشکلات است.
عثمانی یادآور شد: غیر از وزارت آموزش و پرورش، چه کسی باید توجه مجلس و توجه دولت را به وضعیت اسفبار آموزش جلب کند؟ آیا باید از معلم انتظار داشته باشیم وضع آموزش را توصیف کند؟ وزیر باید تحرک داشته باشد و فریاد بزند و یقه مجلسیان را بگیرد. هر قدر وزیر در وضعیت اسفبار آموزش دخیل باشد همانقدر نیز مجلسان نیز مقصر هستند اما نباید توپ را به زمین هم پاس دهیم.
نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اگر به آموزش و پرورش رسیدگی نکنیم آینده را از دست میدهیم. من رأی فرهنگیان و معلمان را نمیخواهم و برای مقاصد شخصی این جا نیامدهام بلکه من نگران آینده کشور، نگران فرزندان ایرانزمین و نگران فرهنگ جامعه هستم و اگر آموزش را اینگونه اداره کنیم آینده را از دست خواهیم داد.
این نماینده مردم در مجلس نهم تأکید کرد: مشکلات آموزش از گذشته انبار شده و امروز سرریز شده است. وضع معیشتی فرهنگیان نمایش نیست، این قشر نمیتوانند با این وضع تمرکز داشته باشند و معلمی کنند و باید به مشاغلی پناه ببرند که دون شأن معلم است.
غیر از وزارت آموزش و پرورش، چه کسی باید توجه مجلس و توجه دولت را به وضعیت اسفبار آموزش جلب کند؟ آیا باید از معلم انتظار داشته باشیم وضع آموزش را توصیف کند؟ وزیر باید تحرک داشته باشد و فریاد بزند و یقه مجلسیان را بگیرد |
وی با تأکید بر اینکه «معلمان شاغل با شغل معلمی نمیتوانند زندگی کنند»، افزود: آموزش ساقه نیست بلکه ریشه است و اگر به آن نرسیم درخت نظام خشک می شود، من برای آینده دانشآموزانی آمدهام که اگر فکری برای اصلاح سیستم آموزشی آن نشود آینده آنان تیره و تار میشود. من علی رغم ارادت به دولت یازدهم اما قسم یاد کردهام که مدافع حقوق ملت باشم و خیانت است اگر در مقابل این سستیها بیتفاوت باشم چراکه من وظیفه خود میدانم از حقوق دانشآموزان دفاع کنم.
نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: جای تأسف است که فردی دارای فوق لیسانس ادبیات فارسی است اما در نوشتن نامهای به بنده، دارای دو غلط املایی است، بدونشک زمانی که خروجی آموزش و پرورش این باشد معلوم است خروجی دانشگاه بهتر از آن نیست.
وی با تأکید بر اینکه «امروزه مردم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم میکنند»، افزود: مگر قرار نیست آموزش رایگان تا سطح متوسطه فراهم شود پس چرا مدیری برای کمک والدین دانشآموزان به مدرسه، از ثبتنام و ارایه کارنامه خودداری میکند و زمانی هم که علت را از مدیر جویا میشویم عنوان میکند که سرانه مدرسه به آنها ارائه نشده است. آموزش و پرورش دارای هزینه جاری نیست، هر هزینه در این حوزه، منافع آتی دارد و فضایی که دارای منالع آتی باشد لبریز از ثروت و سرمایه است. این وزیر است که باید تلاش کند تا این ثروت محسوس شود.
انتهای پیام/