صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۲۱ - ۰۳ تير ۱۳۹۴
در گفت‌وگو با آنا

داود غفارزادگان: خود نویسندگان هم کتاب نمی‌خوانند؛ چه برسد به مردم!

نویسنده رمان «کتاب‌ بی‌نام اعترافات» و مجموعه‌ داستان‌هایی مانند «ما سه‌ نفر هستیم» و «ایستادین زیر دکل برق فشار قوی» بر این باور است که نویسندگان و اهالی قلم نیز نقش قابل توجهی در رکود بازار نشر و کاهش میل به مطالعه در جامعه دارند.
کد خبر : 24955

داود غفارزادگان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا با اشاره به شرایط نابسامان بازار نشر و ادبیات داستانی گفت: «احساس من این است که ما در عرصه ادبیات دچار یک بلبشوی ادبی هستیم، آنچنانکه هر نویسنده‌ای فکر می‌کند باید از هر فرصتی برای مطرح شدن خود استفاده کند و در این مسیر دست به اقدامات ناشایست مختلفی می‌زنند.»


وی ادامه داد: «برخوردهایی که در بین نویسندگان وجود دارد، ایجاد گروه‌های بسته و باندبازی‌ها و... از جمله رفتارهایی است که باعث شده من هیچ وقت دلم نخواهد به این فضاها نزدیک شوم. تنها بعضا رد و نشان این مسائل را در اخبار مطبوعات و خبرگزاری‌ها می‌خوانم و یا به گوشم می‌رسد.»


غفارزادگان اظهار داشت: «به نظر من همین مسائل غیر مرتبط با ادبیات و حواشی مختلف روی کسادی بازار و بی‌میلی مخاطبان به خواندن آثار تاثیر داشته است.»


نویسنده رمان «کتاب بی‌نام اعترافات» توضیح داد: «البته بی‌رونقی بازار نشر در ایران، اتفاق تازه‌ای نیست، در بهترین دوران هم تیراژ متوسط کتاب در کشور 2 تا 3 هزار نسخه بوده است، بنابراین اینکه در هر دوره‌ای دنبال مقصر تازه بگردیم، کار بیهوده‌ای است.»


وی درباره پایین بودن سرانه مطالعه در کشور گفت: «واقعیت این است که در کشور ما خود نویسندگان هم کتاب نمی‌خوانند و به خواندن احساس نیاز نمی‌کنند، حالا چه برسد به مردم!»


غفارزدادگان همچنین درباره تاثیر کیفیت پایین آثار ادبی در بی‌میلی مخاطبان به خواند کتاب، اظهار داشت: «مشکل عمده نویسندگان این است که حتی جرأت ندارند خودشان را در داستان‌هایشان ببینند؛ یعنی نویسندگان ما معمولا از متن جدا هستند و این مساله روی کیفیت کار آن‌ها تاثیر کذاشته است.»


وی ادامه داد: «اگر آثار نویسندگان مطرح غربی مانند سلین یا حتی نویسندگان مطرح ایرانی مانند هدایت، ‌ساعدی، بهرام صادقی و ... را مورد بررسی قرار دهیم، می‌بینیم که نوشتن برای آن‌ها، امری جوششی بوده است. آن‌ها با نوشتن به نیازهای درونی خود و مشترکات انسانی در جامعه خود پاسخ می‌دادند، نه اینکه دنبال جوابگویی به نیازهای بازار باشند.»


نویسنده مجموعه داستان «ایستادین زیر دکل برق فشار قوی» درباره ناشران نیز گفت: «من چندان از مشکلات ناشران سردرنمی‌آورم، اما آنطور که سراغ‌شان را دارم و می‌شناسم‌شان، حال‌شان خوب است.»


غفارزادگان که چندی قبل 5 کتاب کودک را توسط نشر سوره‌مهر به انتشار رسانده، درباره فعالیت‌های اخیر خود گفت: «نوشته‌های پراکنده‌ای دارم که هنوز تصمیمی برای سروسامان دادن و انشارشان نگرفته‌ام. فقط خبر تجدید یکی دو تا از کتاب‌هایم مثل «ما سه نفر هستیم» را به من داده‌اند، اما فعلا در حال نگارش یا انتشار کتاب تازه‌ای نیستم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر