کنکور حذف شدنی است/ انتخاب 16 دانشگاه و 9 پژوهشگاه برای قرار گرفتن در تراز جهانی
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در نشست خبری در وزارت علوم درباره حذف کنکور گفت: یکی از سیاستهای جدی ما حذف کنکور است ولی باید بدانید که حذف کنکور یک فرآیند است و برای اینکه این فرآیند اجرایی شود باید دستگاههای زیر مجموعه به طور جدی ورود پیدا کنند.
وی افزود: وزارت آموزش و پرورش نقش موثری در حذف کنکور دارد و باید با وزارت علوم در این زمینه هماهنگ شود، بدون همکاری آموزش و پرورش حذف کنکور امکانپذیر نیست.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی وزارت علوم همچنین درباره کنکور مقطع دکتری گفت: ما معتقدیم که خیلی راحتتر میتوان کنکور تخصصی دوره دکتری را حذف کرد ولی از آنجایی که مجلس طرحی را مصوب کرده و بر اساس آن پذیرش دوره دکتری باید از طریق کنکور باشد، برای حذف این دوره کنکور باید موافقت مجلس نیز جلب شود.
پذیرش 83 درصدی دانشگاهها را بر اساس سوابق تحصیلی
شریعتی نیاسر تاکید کرد: بر این باورم که کنکور حذف شدنی است ولی همانطور که گفتم باید ساز و کارش فراهم شود. ما بر اساس قانون مصوب سال 92 مجلس شورای اسلامی تا کنون توانستهایم 83 درصد پذیرش دانشگاهها را بر اساس سوابق تحصیلی داشته باشیم. اکنون کنکور فقط برای رشتههای پر متقاضی است و برای حذف کنکور در رشتههای پر متقاضی نیز باید با آموزش و پرورش هماهنگ شویم و دانشآموزان بدانند که دیگر برای شرکت در کنکور نباید درس بخوانند بلکه باید درسها را متوجه شوند و نمره مناسبی را در پایان هر سال کسب کنند.
وی ادامه داد: میدانم که آموزش و پرورش برای کنکور عزم جدی دارد ولی شاید ملاحظاتی وجود داشته باشد که زمانبر باشد.
شریعتی نیاسر همچنین درباره نفع برخی موسسات و همچنین سازمان سنجش از برگزاری کنکور گفت: این گونه القا نکنید که برخی موسسات و سازمان سنجش از برگزاری کنکور نفع میبرند. آنها بر اساس تصمیمات نهادهای بالادستی عمل میکنند. اگر روزی ما به این جمعبندی برسیم که نباید کنکور باشد آنها نیز ماموریتهای خود را تغییر خواهند داد.
وی همچنین درباره اینکه اگر کنکور دوره دکتری حذف شود برخی از فارغالتحصیلان دورههای کارشناسی ارشد دانشگاههای سطح پایینتر دیگر امکان ادامه تحصیل در دانشگاههای سطح یک را نخواهند داشت، گفت: باید در همه این زمینهها آسیبشناسی شود در حال حاضر 20 درصد ظرفیت پذیرش دوره دکتری متعلق به استعدادهای درخشان است میتوانیم راهکارهای این چنینی در حذف کنکور دوره دکتری در نظر بگیریم.
ورود بدون کنکور به دانشگاهها از سال آینده
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی وزارت علوم همچنین در پاسخ به خبرنگار آنا درباره حذف تدریجی کنکور و امکان تحصیل دانشآموزان در دورههای رایگان و روزانه گفت: ما باید ببینیم که میدانهای رقابت کجاست بخشی از این میدان رقابت به رشتهها مربوط میشود و برخی مربوط به دانشگاهها است. مثلا در دانشگاههای سطح 1 در همه رشتهها از رشته نقاشی گرفته تا رشته پزشکی رقابت وجود دارد البته من معتقد نیستم که نمیتوان در این دانشگاهها کنکور را حذف کرد ولی متعقدم که کمی سخت است.
وی افزود: از سال آینده حدود 87 درصد ظرفیت پذیرش کنکور دوره کارشناسی حذف خواهد شد و افرادی که قصد ورود به رشتههای رقابتی را ندارند میتوانند بدون اینکه کنکور بدهند، انتخاب رشته کنند و به دانشگاه بروند.
شریعتی نیاسر درباره ارتقاء کیفیت علمی دانشگاهها گفت: نظام رتبهبندی دانشگاههای کشور با نام یونیرنگ تدوین و طراحی شده است و بر اساس این نظام مراکز غیر انتفاعی و غیر دولتی سطحبندی میشوند. گزارش آنها به شورای اسلامی شدن دانشگاهها ارائه شده است. برخی از دانشگاهها و موسساتی که در این نظام قرار نگرفتهاند، در آیندهای نزدیک مشمول رتبهبندی این نظام خواهند شد.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی وزارت علوم از خاتمه اجرای طرح تکمیل ظرفیت دانشگاهها خبر داد و گفت: اگر شورای سنجش و پذیرش درباره یکپارچهسازی برنامههای آموزش عالی به جمعبندی نهایی برسد دیگر طرح تکمیل ظرفیت جمع خواهد شد.
تفویض اختیار آموزشی دانشگاهها در سه مقطع
وی درباره تفویض اختیار آموزشی به دانشگاهها گفت: بر اساس برنامه جدید در سال 96 که به دانشگاهها ابلاغ شده است، بسیاری از ضوابط و آییننامههای آموزشی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری به دانشگاهها واگذار میشود. در فاز اول دانشگاههای مطرح که از قدمت و سابقه بیشتر برخوردارند، این اختیار را دارند که بر اساس بخشنامههای خود که در مجامع قانونیشان به تصویب میرسد، اقدام کنند.
وی درباره طرح اقتصاد مقاومتی در دانشگاهها گفت: دو طرح بسیار مهم در حوزه اقتصاد مقاومتی برای دانشگاهها در نظر گرفته شده طرح اول پیادهسازی آمایش آموزش عالی است که توسط معاون اول رئیس جمهوری ابلاغ شده است، طرح دوم طرح ارتقاء 5 دانشگاه و 5 پژوهشگاه به تراز جهانی است که در این زمینه نیز مقدمات لازم فراهم شده و روز چهارشنبه جلسه مهمی برای بررسی نتایج این طرح با حضور مسئولان این حوزه برگزار میشود و قراردادی با مراکز منتخب برای قرار گرفتن در تراز جهانی منعقد میشود.
حداقل 5 دانشگاه و 5 پژوهشگاه تا افق 1404 باید به تراز جهانی برسند
وی ادامه داد: در اردیبهشت 95 این طرح ابلاغ شد و برای اینکه خودمان دانشگاهها و پژوهشگاهها را انتخاب نکنیم، از مراکز آموزشی و پژوهشی خواستیم که برنامه 10 ساله خود را برای رسیدن به تراز جهانی ارائه دهند. در این میان 23 دانشگاه و 17 پژوهشگاه خود را مستعد این طرح دانستند و برنامههای خود را ارائه دادند پس از بررسی نتایج 16 دانشگاه و 9 پژوهشگاه انتخاب شدند. از این رو بر اساس هدفگذاری ما تا افق 1404 حداقل 5 دانشگاه و 5 پژوهشگاه باید به تراز جهانی برسند.
شریعتی نیاسر نام این دانشگاهها و پژوهشگاهها را دانشگاه الزهرا، دانشگاه تهران، صنعتی امیر کبیر، اصفهان، صنعتی شریف، شیراز، تربیت مدرس، فردوسی مشهد، صنعتی اصفهان، علم و صنعت ایران، تبریز، شهید بهشتی، تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، علامه طباطبایی، خوارزمی، موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش، پژوهشگاه بینالمللی زلزلهشناسی و مهندسی زلزله، پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، پژوهشگاه دانشهای بنیادین، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، پژوهشگاه مواد و انرژی، پژوهشگاه هوا و فضا و پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اعلام کرد.
وی ادامه داد: بر اساس برنامه کمیته هدایت و نظارت که متشکل از عالیترین شخصیتهای اجرایی و علمی هستند بر فعالیت این پژوهشگاهها و دانشگاهها نظارت خواهد شد و این نظارتها سالیانه خواهد بود اگر دانشگاه یا پژوهشگاهی به برنامه سالیانه نرسد، از طرح خارج میشود.
وی بودجه مورد نیاز اجرای این طرح را 400 میلیارد تومان در سال اعلام کرد و افزود: از آنجایی که کشور با مشکلات اقتصادی مواجه است و اعتبارات مورد انتظار ما تامین نمیشود، بخشی از این اعتبارات در بودجه سال آینده محقق خواهد شد و امیدواریم که مجلس نیز از این رویکرد حمایت کند.
شریعتی نیاسر همچنین حمایتهای حقوقی از این طرح را مهمتر از حمایتهای مالی دانست و گفت: دستگاههای ذیربط مانند وزارت امور خارجه، وزارت کشور، وزارت اطلاعات، سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی در این زمینه دخالت دارند و اگر تعاملات در این زمینه ایجاد نشود به نتایج موفقی دست نخواهیم یافت، خوشبختانه از آنجایی که مسئولان تراز اول با این طرح به عنوان یک طرح اقتصاد مقاومتی موافق هستند برای اجرایی شدن آن بسیار امیدواریم.
ما برای اجرای این طرح دو دسته کشور را مد نظر را قراردادیم، کشورهای اول کشورهای استراتژیک هستند که ما میتوانیم از تجربیات و پتانسیل آنها استفاده کنیم و مشکل سیاسی جدی با ما ندارند. این کشورها شامل ژاپن، چین، روسیه و برخی از کشورهای اروپایی میشوند. دسته دوم کشورهای هدف هستند که عمدتا شامل کشورهای مسلمان و جهان سوم هستند که ما میتوانیم در آنها موثر باشیم مانند عراق، افغانستان، سوریه، لبنان و برخی کشورهای آفریقایی هستند.
شریعتی نیاسر همچنین درباره رتبهبندی دانشگاهها گفت: ما برای رتبهبندی دانشگاهها 42 شاخص و برای رتبهبندی پژوهشگاهها 33 شاخص را در نظر گرفتهایم که اکثر آنها شاخصهای جهانی مهم هستند و سالانه برای پژوهشگاهها و دانشگاهها تکالیفی را در نظر میگیریم تا به آن تکالیف برسند در صورت نرسیدن به آن تکالیف از رتبهبندی حذف میشوند.
تعیین سنوات تحصیلی دانشجویان بر اساس تصمیم هیات امنای دانشگاهها
وی همچنین درباره چگونگی تعیین سنوات تحصیلی دانشجویان گفت: سنوات تحصیلی دانشجویان بر اساس آییننامهها و تصمیم هیات امنای دانشگاهها تعیین میشود ما این حدود در نظر گرفته را کنترل میکنیم ولی در نهایت هیات امنا تصمیمگیرنده است.
وی همچنین درباره اختلاط کلاسهای پردیسهای خودگردان و دورههای روزانه دانشگاهها گفت: ما اصرار و تکلیفی را برای دانشگاهها در نظر نگرفتهایم خود دانشگاهها باید در این زمینه تدبیر کنند.
شریعتی نیاسر همچنین درباره رشتههای دانشگاه آزاد گفت: اتفاق جدیدی درباره رشته محلهای دانشگاه آزاد نیفتاده است بخشی از رشتهها یک بار پذیرش بودند و بخشی پذیرشهای قطعی داشتند همه کد رشتهها نظارت شده و به دانشگاه اعلام شده است.
دانشگاه آزاد و موسسات غیر انتفاعی مجاز به تکمیل ظرفیت نیستند
وی تاکید کرد: طرح حذف مرحله تکمیل ظرفیت همانطور که قبلا گفته شد در دستور کار شورای سنجش و پذیرش است با رعایت مصالح دانشگاهها این مرحله را حذف خواهیم کرد. دانشگاه آزاد و موسسات غیر انتفاعی مجاز به پذیرش جدید در دورههای تکمیل ظرفیت نیستند.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی وزارت علوم درباره بازنگری برنامههای درسی گفت: از سال 94 بازنگری برنامههای درسی در دستور کار قرار گرفت و سه هزار برنامه درسی بررسی شد. در این بررسیها 800 عنوان درس که بیش از 10 سال سابقه داشتند، استخراج شد و تمامی این عناوین بازنگری و به روز شدند، رویکرد ما در بازنگری برنامههای درسی کارآفرینی و کاربردی شدن آموزش بوده است. همچنین در فاز دوم دروسی که بیش از 5 سال سابقه تدریس داشتند نیز مورد بازنگری قرار خواهند گرفت و از اردیبهشت 95 به دانشگاههای سطح 1 تفویض اختیار کردیم تا بتوانند دروسشان را بازنگری کنند. سایر دانشگاهها نیز میتوانند از برنامههای آموزشی این دانشگاهها الگو برداری کنند.
انتهای پیام/