صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۴۶ - ۰۳ تير ۱۳۹۴
گزارش لحظه به لحظه استیضاح وزیر آموزش و پرورش

فانی در وزارت ابقا شد/ اظهارات موافقان و مخالفان استیضاح و دفاعیات وزیر

جلسه استیضاح علی‌اصغر فانی در صحن علنی مجلس، به ابقای او در صدر وزارت آموزش و پرورش انجامید.
کد خبر : 24882

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آنا، صبح امروز ـ چهارشنبه سوم تیر ـ جلسه استیضاح علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی بود که با رأی اعتماد مجدد مجلس به فانی، همراه شد.


در این جلسه، نمایندگان پس از استماع سخنان مخالفان و موافقان استیضاح و سخنان وزیر آموزش و پرورش، به استیضاح او رأی مخالف دادند.


استیضاح فانی، 76 رأی موافق، 167 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع از مجموع 256 رأی مأخوذه داشت.


علی‌اصغر فانی دو سال پیش در جریان رأی اعتماد مجلس به کابینه معرفی شده روحانی، 185 رأی موافق، 53 رأی مخالف، 24 رأی ممتنع از مجموع 262 رأی مأخوذه را کسب کرده بود.


در جلسه استیضاح وزیر آموزش و پرورش، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری شرکت داشت و جای رئیس‌جمهوری خالی بود.


همچنین علی لاریجانی نیز ریاست این جلسه از مجلس را برعهده نداشت و به جای او، محمدحسن ابوترابی‌فرد، جلسه را اداره می‌کرد.


هیئت رئیسه مجلس در آغاز جلسه استیضاح وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که در این جلسه فقط موافقان استیضاح صحبت می‌کنند، اما بعد از سخنان اولیه فانی، دو تن از مخالفان استیضاح ـ غلامرضا مصباحی‌مقدم و غلامرضا تاجگردون ـ صحبت کردند.


نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه، عبدالوحید فیاضی نماینده محمودآباد، حامد قادرمرزی نماینده قروه، غلامحسین سیری نماینده هشترود، جبار کوچکی‌نژاد نماینده رشت، محسن علیمردانی نماینده زنجان، محمود شکری نماینده تالش و سید ناصر موسوی‌نژاد نماینده دشتستان در مجلس سخنرانان موافق استیضاح بودند.


کوچکی‌نژاد: هیچ گونه شائبه سیاسی در استیضاح فانی وجود ندارد


جبار کوچکی‌نژاد در جلسه علنی امروز مجلس - چهارشنبه 3 تیر - در موافقت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد:‌ این استیضاح در جهت حفظ منافع یک میلیون فرهنگی و حدود 13 میلیون دانش آموزش انجام می‌گیرد و هیچ گونه شائبه سیاسی یا فراکسیونی در میان نیست.


وی افزود: آموزش و پرورش برخلاف وزارت علوم که در استان‌ها به صورت هیئت امنایی اداره می‌شود فاقد چنین امکانی در استان‌هاست به همین دلیل وزیر آموزش و پرورش اگر ضعیف باشد، بودجه 24 هزار و 800 میلیارد تومانی این وزارتخانه به درستی هزینه نمی‌شود و این وزارتخانه بزرگ دچار مشکل می‌شود. بیشتر مشکلات آموزش و پرورش معطوف به سنگینی کار، حقوق پایین و کاهش راندمان آموزشی است.


نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: حقوق فرهنگیان در سال جاری بیشتر از 14 درصد افزایش نیافته است و این در حالی است که از صندوق بازنشستگی فرهنگیان، مدیران حداقل 10 میلیون تومان حقوق می‌گیرند و بیش از 400 میلیون تومان بین خودشان تقسیم می‌کنند. بودجه 3000 میلیارد تومانی این صندوق در دست مدیرانش تبدیل به ماشین‌های لوکس و هدایای نفیس برای در اختیار گرفتن مدیرانش می‌شود. فسادی که در گذشته هم در این صندوق وجود داشت.








کوچکی‌نژاد: آقای فانی شما قول دور نگه داشتن آموزش و پرورش از سیاسی بازی و گروه گرایی را دادید ولی تعداد زیادی از متحصنان سال‌های گذشته را در مسند کار منصوب کرده‌اید

کوچکی‌نژاد خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: مگر شما در جلسه رأی اعتمادتان قول تحول در آموزش و پرورش را ندادید؟ آیا به سند تحول آموزش و پرورش دست زده‌اید؟ 250 میلیارد تومان برای اجرای این سند گذاشته شد و مدارسی برای پایلوت انتخاب شدند اما حتی یک ریال از آن هزینه نشد. قول دور نگه داشتن آموزش و پرورش از سیاسی‌بازی و گروه‌گرایی را دادید ولی تعداد زیادی از متحصنان سال‌های گذشته را در مسند کار منصوب کرده‌اید. امروز نمایندگان تشکل‌های غیرقانونی در ستاد ‌آموزش و پروش مشغول کارهای انتخاباتی هستند.


قاضی‌پور: آموزش و پرورش روستاییان را رها کرده است


نادر قاضی‌پور در موافقت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش در جلسه علنی مجلس اظهار کرد: آموزش و پرورش روستاییان را رها کرده است. مگر بچه‌های روستایی و فرزندان کارگران و کشاورزان خدایی ندارند؟ آمار بیسوادی در کشور به خصوص در روستاها بالاست.


وی افزود: سیاست غلط جمع‌آوری مدارس روستایی برای چیست؟ این موضوع باعث می‌شود خانواده‌های روستایی برای تحصیل فرزندانشان روستاها را ترک کنند و در حاشیه شهرها سکنی گزینند که به افزایش حاشیه‌نشینی منجر می‌شود. برخی هم به خاطر نبود کار در شهر، در روستا می‌مانند و فرزندانشان ترک تحصیل می‌کنند.


نماینده مردم ارومیه در مجلس تصریح کرد: ما قسم خورده‌ایم به قانون اساسی وفادار باشیم، اما متأسفانه هر روز هزینه‌تراشی بیشتر می‌شود و مردم و کارگران با مشکلات جدی مواجه می‌شوند. قانون مصوب مجلس برای فرهنگیان اجرایی نشده است، دولت نتوانسته اولویت کمک به آموزش و پرورش را در هیئت دولت جا بیندازد.


وی ادامه داد: آینده تعلیم و تربیت 12 میلیون دانش آموز و سرنوشت یک میلیون معلم و کادر اداری و سیاست‌گذاری نظام تعلیم و تربیت بدون شک به تصمیمی که مجلس می‌گیرد بستگی دارد. باید مدیری با کفایت، مدبر، توانمند و هوشمند در رأس وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد، بررسی میانگین فعالیت‌های آقای فانی ما را متقاعد نمی‌کند که ایشان بتواند طرح سند ملی آموزش و پرورش را مدیریت کند. زیرا مشکلش بی‌اعتقادی به تجاربی است که در این سند آمده است.


قاضی‌پور افزود:‌ آقای فانی تعدادی را مسئول کرده است که آنها خود آقای فانی را قبول ندارند و پشت سرش حرف می‌زنند.دانش‌آموزان در روستاها روی حلبی و نیمکت‌های شکسته می‌نشینند و در شهر بهترین مدارس به افراد خاص واگذار شده است.


نماینده ارومیه در مجلس اجرا نشدن طرح رتبه‌بندی فرهنگیان را مورد انتقاد قرار داد و افزود: نباید با الفاظ بازی کنیم. نظام رتبه‌بندی فرهنگیان را که یک فرآیند ارتقا شغلی است، محدود به توزیع پول، آن هم در ابتدای سال تحصیلی آینده کرده‌اید. قول استخدام یک فرزند خانواده آموزش و پرورش را داده بودید ولی چرا آن را انجام ندادید؟60 هزار دانش‌آموز جامانده از تحصیل و 9 میلیون بی‌سواد در کشور وجود دارد و وزیر کاری برای آنان انجام نداده است.


موسوی‌نژاد: ما به پاکدستی و تدین فانی اذعان داریم/ بیمه طلایی فرهنگیان برای دل خوش کردن آنها است


سیدمهدی موسوی‌نژاد در جلسه علنی امروز مجلس به عنوان موافق سوم استیضاح وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: طرح استیضاح فانی در تاریخ 25 خردادماه سال 93 یعنی حدود یک سال پیش نوشته و به هیئت رئیسه مجلس ارائه شد اما بنا به دلایلی امروز در مجلس مطرح شده است.


وی با بیان اینکه «استیضاح به معنی عزل و برکناری یک وزیر نیست»، افزود: امیدواریم که نمایندگان بتوانند قانع شوند و وزیر هم با توان و انرژی بیشتر به کار خود ادامه دهد زیرا ما به پاکدستی و تدین آقای فانی اذعان داریم.


نماینده مردم دشتستان در مجلس تصریح کرد: دلیل اصلی استیضاح بیشتر در حوزه مدیریت و سیاست‌های این وزارتخانه است، تمام تلاش ما هم بر این بوده است که استیضاح صورت نگیرد و با تذکر موضوع برطرف شود. اکنون هم از این موضوع خشنود نیستیم. اما بعد از جلساتی که با وزیر داشتیم به اجبار همه راه‌ها به استیضاح ختم شد.


موسوی‌نژاد درباره مشکلات فرهنگیان گفت: اجرایی نشدن سند بنیادین تحول آموزش و پرورش، مسائل مربوط به دانشگاه فرهنگیان، انتصاب مدیران بازنشسته، ناکارآمد و بدون برنامه، همچنین نگاه سیاسی، جناحی و حزبی در وزارت آموزش و پرورش از جمله دلایل مطرح شدن استیضاح فانی بوده است.


وی همچنین خاطرنشان کرد: به‌رغم افزایش اعتباراتی که در سال 93 نسبت به 92 صورت گرفته و رشد 500 درصدی نسبت به یک دهه گذشته هنوز اقدام عملی در اجرای بند 6 سیاست‌های تحول در آموزش و پرورش مبنی بر تحول در ساختار مالی ایجاد نشده است. امیدواریم که با توضیحاتی که وزیر ارائه می‌کنند بتوانیم نتیجه خوبی از این جلسه داشته باشیم.








موسوی‌نژاد: تبعیض شدید در خدمات رفاهی فرهنگیان با سایر وزارتخانه‌ها وجود دارد، تقریبا هیچ گونه آیتم حقوقی رفاهی مانند حق مسکن یا ایاب و ذهاب و پوشاک و خواربار برای فرهنگیان در نظر گرفته نشده است

نماینده مردم دشتستان در مجلس نهم، ادامه داد:‌ برنامه‌ریزی و مدیریت نامناسب در سامان‌دهی نیروهای انسانی صورت می‌گیرد به طوری که محل خدمت معلمان،‌ دور از سکونت همسر و خانواده تعیین می‌شود که خود صدمات جبران‌ناپذیری به معلم و خانواده‌های آنها که می‌بایست مشکل‌گشای دانش‌آموزان و اولیا باشد وارد کرده است.


موسوی‌نژاد تأکید کرد: اجرا نشدن مصوبات قانونی مجلس شورای اسلامی در مورد استخدام مربیان پیش‌دبستانی و شرکتی و افزایش مرخصی زایمان و شیردهی به 9 ماه و موارد مصوب دیگر، معضلات زیادی را پدید آورده است.


نماینده مردم دشتستان در مجلس نهم،‌ ادامه داد:‌ تبعیض شدید در خدمات رفاهی فرهنگیان با سایر وزارتخانه‌ها وجود دارد، تقریبا هیچ‌گونه آیتم حقوقی رفاهی مانند حق مسکن یا ایاب و ذهاب و پوشاک و خواربار برای فرهنگیان در نظر گرفته نشده است؛ اغلب وزارتخانه‌ها به ویژه در تهران و مشهد برای کارکنان مهمانسرا و اسکان مناسب دارند،‌ فرهنگیان خانه معلمی دارند که هزینه آن برای فرهنگیان بیش از مهمانسراها تمام می‌شود و فضای آن جوابگوی این قشر نیست.


وی افزود: هزینه فوت و ازدواج فرهنگیان، اضافه کار آموزشی پرداخت‌نشده، فوق‌ا‌لعاده نوبت دوم مدیران و خدمت‌گزاران، فوق‌ا‌لعاده مرزی مناطق محروم، هزینه آب و برق، تلفن مدارس و هزینه سفر فرهنگیان، تاکنون پرداخت نشده است، مشکلات مالی نیز که جای خود دارد که این موارد انگیزه کاری را به شدت پایین آورده و منجر به نارضایتی آنها شده است.


این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ تأکید کرد: پاداش بازنشستگی سلیقه‌ای پرداخت می‌شود که عدم رعایت شأن بازنشستگان است، ناتوانی وزیر در جلب توجه عملی دولت در افزایش فضای آموزشی در مناطق محروم کشور از دیگر مشکلات است. همچنین سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی درست برای شناخت و استعدادهای درخشان به ویژه در مناطق محروم انجام نمی‌شود.


موسوی‌نژاد خاطرنشان کرد:‌ بیمه طلایی فرهنگیان برای دل خوش کردن آنهاست و کارایی ندارد. آقای فانی آیا نیروهای فعال را از مدریت کنار گذشتن اقدامی صحیحی است؟ امید است توضیحات شما بتواند نمایندگان را قانع کند.


قادر مرزی: مدارس به مدارس خودگردان تبدیل شده‌اند


نماینده مردم قروه در مجلس شورای اسلامی گفت: ناتوانی وزیر در جلب رضایت جامعه آموزش و پرورش یکی از دلایل استیضاح وی است؛ چرا که جامعه آموزش و پرورش با صداقت و رفتار عالمانه اعتمادشان جلب می‌شود، اما این رفتار از سوی وزیر دیده نشده است.


حامد قادرمرزی به عنوان موافق استیضاح وزیر آموزش و پرورش در جلسه‌ علنی امروز اظهار کرد: چرا در زمانی که معلمان ما در خیابان‌ها و در ادارات آموزش و پرورش استان‌ها تجمع می‌کردند آقای فانی یک بار هم در میان آنها حاضر نشد و یک سفر به استان‌های محروم در این مدت نکرد؟


وی افزود: ناتوانی وزیر در جلب توجه دولت و اختصاص منابع مالی لازم برای هزینه‌کرد در نظام آموزشی کشور یکی دیگر از محورهای استیضاح وزیر است. متاسفانه مدارس به مدارس خودگردان تبدیل شده‌اند و در مناطق محروم نیز خانواده‌ها هستند که باید هزینه‌های جاری مدرسه را پرداخت کنند و این در حالی است که بیش از 50 درصد منابع آموزش و پرورش صرف حقوق و مزایای کادر غیر آموزشی می‌شود و در برخی مناطق کشور مدارسی وجود دارد که نه در شان معلمان است و نه در شأن دانش‌آموزان و دیوارهای آن هر لحظه در حال فرو ریختن است.


نماینده قروه با بیان اینکه مطالبات بازنشستگان در دوره وزارت فانی نادیده گرفته شده است، تاکید کرد: متاسفانه شاهدیم وزارت آموزش و پرورش به مطالبات بازنشستگان آموزش و پرورش بی‌توجه است و صندوق‌های بازنشستگی آموزش و پرورش در حال نابودی است. همچنین ناتوانی در تغییر دیدگاه معلمان و مقایسه آنان با کارمندان نیز در وزارت آموزش و پرورش هنوز وجود دارد در حالی که طرح تحول پزشکان اجرا شده است و پزشکان حقوق چند ده میلیونی می‌گیرند معلمان آموزش و پرورش با تحصیلات عالیه نمی‌توانند حقوقی دو میلیونی دریافت کنند. این در حالی است که آموزش و پرورش در توسعه کشور شاید سهم بیشتری از آموزش بهداشت و درمان داشته باشد.


نماینده قروه در پایان تاکید کرد: بی‌توجهی به تولید علم و توسعه آموزشی نیز موضوعی است که در وزارتخانه آقای فانی مغفول و بسیاری از سوالات معلمان و خانواده‌ها بی‌پاسخ مانده است. همه این مشکلات بخشی از مطالبات فرهنگیان است؛ و الا به لحاظ سیاسی و پاکدستی، آقای فانی وزیری قابل اعتماد است.


بشیری: استیضاح فانی مطالبه فرهنگیان است/ کرامت معلمان مورد توجه نیست


فرهاد بشیری در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در موافقت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش، اظهار کرد: استیضاح آقای فانی مورد مطالبه همه فرهنگیان است و این موضوع سیاسی نیست.


وی افزود: باید توجه کرد که در این مقطع مصلحت پذیرفتنی نیست و باید شفاف‌سازی صورت گیرد. همه منابع انسانی در وزارت آموزش و پرورش آگاه هستند که این وزارتخانه وضع نامناسبی دارد و ناامیدی مجموعه‌های مختلف آن بسیار نگران‌کننده است.


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: باید از وزیر و مدیریت‌های این وزارتخانه این سوال شود که درباره حقوق و مطالبات فرهنگیان چه اقدامی تاکنون انجام داده‌اید و چرا وزیر آموزش و پرورش درخصوص اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری هیچ اقدامی را در آموزش و پرورش انجام نمی‌دهد؟ این موضوع باعث شده است فرهنگیان در نقاط مختلف کشور اجتماع و اعتراض کنند و در مقابل دیوان عدالت اداری برای مطالبات حقوق‌شان تجمع کنند.


این نماینده مردم در مجلس نهم افزود: انتظار می‌رفت که وزیر آموزش و پرورش در جلسه غیرعلنی مجلس مطالبات فرهنگیان را مطرح کند اما ایشان به‌عنوان یک مدیر تاکید کردند که فرهنگیان انگیزه لازم را ندارند؛ بنابراین این سوال مطرح می‌شود که چه کسی باید این انگیزه را در فرهنگیان ایجاد کند؟


وی گفت: همچنین نکته بعدی که وزیر به آن اشاره کرد نداشتن مهارت فرهنگیان است و باید گفت که شما دو سال است که در این وزارتخانه مشغول به کار شده‌اید و چرا فرهنگیان را متهم به نداشتن مهارت می‌کنید؟


بشیری با تاکید بر اینکه کرامت معلمان در مسائل و موارد معیشتی مورد توجه قرار نمی‌گیرد، تصریح کرد: چرا به مشکلات معلمان فداکار در نقاط مختلف کشور توجه نمی‌شود؟ چرا پژوهشگاه آموزش و پرورش در طی 8 ماه گذشته بلاتصدی مانده است؟ وزیر آموزش و پرورش برای حل این مشکلات باید از رئیس‌جمهوری کمک بگیرد و مشکلات باید با جدیت دنبال شود. چرا باید به این وضع رسیم که یک معلم با ناامیدی بسیار به این نکته اشاره کند که کاش این وزیر فردا نباشد؟


انصاری: وضعیت مدارس در مناطق محروم کشور بسیار نامناسب است


به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری آنا، محمدسعید انصاری در نشست علنی امروز - چهارشنبه 3 تیر - مجلس شورای اسلامی و در موافقت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: بنده درباره دیانت، انسانیت و شرافت دکتر فانی غیر از خیر و نیکی چیزی ندارم بگویم اما وضع آموزش و پرورش به علت انتصاب مدیران ناتوان بسیار نابسامان و نگران‌کننده است.


وی افزود: وضع مدارس در مناطق محروم کشور بسیار نامناسب است و هنوز در روستاهای آبادن و خوزستان مدارسی داریم که در گرمای طاقت‌فرسا در کانتینرها درس داده می‌شود و کسی به این موضوعات توجه نمی‌کند. به رغم اینکه بر اساس قانون آموزش باید رایگان باشد مدارس به بهانه‌های گوناگون از اولیا دانش آموزان هنوز پول می‌گیرند.


عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه چرا امروز به جای بیان واقعیت‌ها گزارشی را آماده کرده‌اید که بگویید عملکرد خوبی داشته‌اید، گفت:‌ باید بدانید واقعیت‌ها در مدارس روستاها و مناطق محروم کشور است نه در کاغذهایی که شما چاپ کرده‌اید. می‌توانستید مسائل و مشکلات آموزش و پرورش را حل کنید اما نکردید، ادغام مدارس روستایی باعث ترک تحصیل دانش آموزان روستاها شده است. چرا به جای اجرای طرح ادامه تحصیل طرح ترک تحصیل در روستاها را پیاده کرده‌اید؟








انصاری: یک سال قبل خدمتشان رسیدم مشکلات را مطرح کردم، یکسال من را سر کار گداشتند و امروز و فردا کردند و هیچ اقدام موثری انجام نشد

انصاری تصریح کرد: جامعه آموزش و پرورش از وضع نظام تعلیم و تربیت نگران هستند و دغدغه استیضاح‌کنندگان بی‌توجهی به مشکلات و مسایل آموزش و پرورش است. بنده یکی از مدافعان دولت و شخص وزیر آموزش و پرورش بوده‌ام. یک سال قبل و شش ماه قبل خدمتشان رسیدم مشکلات را مطرح کردم، یکسال من را سر کار گداشتند و امروز و فردا کردند و هیچ اقدام موثری انجام نشد.


وی ادامه داد: بارها اعلام کردم من دوست و مدافع شما هستم، من را رقیب و دشمن خود نپندارید اما توجهی نشد، بیش از 6 ماه است که در مورد عقب‌ماندگی تحصیلی در آبادان صحبت می‌کنم متاسفانه نه اینکه ترتیب اثری داده نشد بلکه تائید و تاکید بر اشتباهات هم دارند.


این نماینده مجلس با بیان اینکه نه وزیر معاونان و نه مدیران کل و نه روسای ادارات به مدارس سرکشی نمی‌کنند، اظهار کرد: خود شما اعلام کردید از سیاسی بودن و سیاسی کردن آموزش و پرورش اجتناب می‌کنید اما خلاف این عمل شد. وضع آموزش و پرورش با مدیریت شما بسیار نگران کننده است.


عضو کمیسیون انرژی مجلس اضافه کرد: معلمان پیش‌دبستانی که سال‌ها خدمت کرده‌اند هنوز نگرانی و مشکل دارند، چرا این همه ترک تحصیلی داریم، آیا تحقیق کرده‌اید، پاسخی برای خانواده‌ها دارید؟ ناتوانی‌های وزیر در جلب نظر دولت در تامین معیشت فرهنگیان شاغل و بازنشسته برای تدوین نقشه راه و برنامه‌ریزی عملیاتی برای اجرایی کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به رغم اعلام برنامه پیشنهادی خود در روز رای اعتماد، یکی دیگر از دلایل نگرانی خانواده بزرگ فرهنگیان است.


علیمردانی: وزارت آموزش و پرورش نباید حزبی اداره شود


نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیاسی بودن آموزش و پرورش سم مهلکی برای این وزارتخانه است بسیاری از مدیران وزارتخانه را افراد سیاسی دانست که به گفته‌ی وی سیاست‌بازی و سیاست‌کاری می‌کنند.


محسن علیمردانی در جلسه علنی امروز مجلس به عنوان موافق استیضاح وزیر آموزش و پرورش، اظهار کرد: فرهنگیان و معلمان از تمامی سلیقه‌های سیاسی و غیرسیاسی دوست ندارند وزیری سست و کم‌تحرک و ناکارآمد داشه باشند. کمتر معلمی را دیدم که از وزیر آموزش و پرورش راضی باشد.


وی افزود:در کشورهای دیگر معمولا در چنین وضعی وزیر استعفا می‌دهد اما در کشور ما دو دستی به میز می‌چسبند و کنار نمی‌روند. برخی می‌گویند وضع کشور حساس است و استیضاح آقای فانی به مصلحت نیست اما چه مصلحتی بالاتر از رضایت معلمان و فرهنگیان که بزرگترین سرمایه‌های کشور هستند.


این نماینده مجلس با بیان اینکه نه تنها شادابی و تحرک در آموزش و پرورش ایجاد نشده بلکه سستی در این وزارتخانه حاکم شده است، تصریح کرد: این وزارتخانه را نمی‌شود حزبی اداره کرد. من نگرانم که برای انتخابات وزارتخانه و اداره کل‌های آن تبدیل به ستادهای انتخاباتی افراد خاصی شود. چراکه سیاسی بودن آموزش و پرورش سم مهلکی برای آن است و در حال حاضر بسیاری از مدیران این وزارتخانه سیاسی هستند و سیاست بازی و سیاسی کاری می‌کنند.


علیمردانی نگاه غیر کارشناسی و غیر علمی را باعث تبعیض در بین فرهنگیان عنوان و خاطر نشان کرد:‌ متاسفانه بچه‌های مردم در مدارس دچار سوء تغذیه شده‌اند چرا نتوانسته‌اید نظر مجلس و دولت را برای این موارد جلب کنید.برخی معلمان به خاطر کم بودن حقوق‌شان به مشاغل دیگر روی آوردند و حتی سرویس دانش آموزان شده‌اند.


شکری: درد فرهنگیان زیاد است اما اطرافیان آقای فانی اجازه ندادند این دردها شنیده شود


محمود شکری نماینده تالش در جلسه علنی امروز مجلس، در موافقت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: بنده معتقدم که باید با دولت همکاری کرد. همه بنده را می‌شناسند و تا الان نه یک سوال و نه تذکری نسبت به وزیر آموزش و پرورش داشته‌ام، اما متأسفانه با توجه به برخی مشکلاتی که در این وزارتخانه وجود داشت این موضوع را پیگیری کردم.


وی افزود: پرورش از اصلی‌ترین ارکان در آموزش و پرورش است، متأسفانه در این زمینه مدیران باسابقه و خبره که تخصص آنها در حوزه پرورشی بود برکنار شدند و در مقابل افرادی روی کار آمدند که هیچ دانشی در این زمینه ندارند. بهتر است معاونت پرورشی به جای ایراد گرفتن به نمایندگان به انجام وظایف خود مبادرت بورزند.


شکری گفت: آقای وزیر اینها درد فرهنگیان است. بعضی‌ها نگذاشتند شما بشنوید. چرا تا این حد مدارس غیرانتفاعی را گسترش دادید که دانش‌آموزان هم به والدین خود فشار می‌آورند که چرا پول ندارند تا آنها هم در این مدارس تحصیل کنند؟


وی با اشاره به وضع نامناسب مالی و بیمه‌ای معلمان گفت: درد فرهنگیان زیاد است اما اطرافیان آقای فانی اجازه نداند این دردها شنیده شود، در واقع به جای افزایش درصد حقوق مدارس غیرانتفاعی اگر یک‌چهارم آن به مدارس دولتی تزریق شود، معیشت معلمان تامین خواهد شد و ده برابر معلمان مدارس غیرانتفاعی خروجی خواهیم داشت.


نمایندهتالش در مجلس افزود: دریافتی پایین معلمان مدارس غیرانتفاعی سبب شده است تا انگیزه‌ای برای ارائه درست علم و دانش نداشته باشند، آقای فانی طبق قانون اساسی تحصیل باید رایگان باشد اما با وضع فعلی و با تقویت مدارس غیرانتفاعی فاصله طبقاتی ایجاد کردید.


وی با انتقاد از آخرین جلسه خصوصی‌اش با وزیر آموزش و پرورش، گفت: در آخرین جلسه آقای فانی گفتند، ما با شما کاری نداریم و مشکلاتمان را با فرماندار مطرح می کنم، اما این در حالی است که زمان اخذ رای برای انتخاب وزرا نیاز بسیاری به نمایندگان داشتند.


فانی: هر 0/1 درصد از بودجه رقم قابل توجهی است اما سهم آموزش‌وپرورش را 2/1 درصد افزایش دادیم


علی‌اصغر فانی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی طرح استیضاحش با آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان برای نمایندگان اظهار کرد: آموزش و پرورش بزرگترین فصل مشترک دولت و ملت است و به تعبیر مقام معظم رهبری آموزش و پرورش 40 میلیون مخاطب مستقیم دارد که 13 میلیون آن دانش آموز، 26 میلیون اولیا و یک میلیون فرهنگیان هستند البته به تعبیر دیگر می‌توانیم بگوییم که مخاطبان آموزش و پرورش همه جامعه هستند.


فانی گفت: ‌آموزش و پرورش با 105 هزار مدرسه در 752 منطقه آموزشی با داشتن بیش از 13 میلیون دانش آموز و یک میلیون همکار فرهنگی بزرگترین نهاد کشور است و در همه جای کشور حضور دارد. در طی 22 ماه اخیر حداکثر تلاش را همکاران من از معلمان، مدیران و مسئولان آموزش و پرورش و همچنین همکاران ما در ستاد وزارتخانه در سراسر کشور داشته اند.


وی با بیان اینکه «درباره اقتصاد آموزش و پرورش باید به مواردی اشاره کرد»، افزود: آموزش و پرورش یک نهاد سرمایه‌ای است نه هزینه‌ای و سهم بودجه آموزش و پرورش در سال‌های 92، 93 و 94 از بودجه کل کشور به ترتیب 9.1 درصد، 10.7 درصد و 11.2 درصد است. در این 22 ماه اخیر سهم آموزش و پرورش از بودجه دولت 2.1 درصد رشد داشته است و این نشان‌دهنده این است که آموزش و پرورش تلاش کرده سهم خود را از بودجه عمومی کشور افزایش دهد که البته عنایت دولت نیز در این رابطه بی‌اثر نبوده است.








فانی: آموزش و پرورش با 105 هزار مدرسه در 752 منطقه آموزشی با داشتن بیش از 13 میلیون دانش آموز و یک میلیون همکار فرهنگی بزرگترین نهاد کشور است

وزیر آموزش و پرورش گفت:‌ نمایندگان می‌دانند که هر 0.1 درصد از بودجه دولت رقم قابل توجهی بوده و آموزش و پرورش توانسته در این مدت 22 ماه سهم خود را از بودجه دولت 2.1 درصد افزایش دهد. رشد بودجه آموزش و پرورش در فاصله سال‌های 92، 93 و 94 از 5.3 درصد رشد در سال 92 به 24.1 درصد در سال 94 افزایش داشته و این غیر از هزار و 350 میلیارد تومانی است که دولت برای اجرای رتبه‌بندی مصوب کرده و اضافات را که مجلس در تصویب بودجه داشته است.


وی ادامه داد:‌ آموزش و پرورش استراتژی‌هایی را اعلام کرده و بنده نیز در حین رأی اعتماد عرض کردم که آموزش و پرورش استراتژی خود را کیفیت‌بخشی اعلام می‌کند و سیاست‌های پن‌جگانه را مطرح کرده است. در سند تحول بنیادی استراتژی اصلی کیفیت‌بخشی مبتنی بر عدالت آموزشی است، سیاست‌های پنج‌گانه اعلامی وزارت آموزش و پرورش عبارتند از ساماندهی و بهسازی منابع انسانی، توسعه مشارکت، ارتقای مدیریت آموزشگاهی، اجرای تدریجی بودجه‌ریزی عملیاتی و اصلاح نظام مدیریت و برنامه‌ریزی با تأکید بر تمرکززدایی است.


وزیر گفت: سال گذشته در دیدار با مقام معظم رهبری درخواست شد نقشه راه سند تحول آموزش و پرورش تهیه شود که وزارت آموزش توانست این مطالبه مقام معظم رهبری را اسفند سال گذشته انجام دهد که نسخه‌ای از آن را در اختیار رئیس جلسه قرار می‌دهیم.


فانی با بیان اینکه «این نقشه اجرای سند راه تحول آموزش نحوه تنظیم برنامه ششم توسعه در زمینه آموزش و پرورش را مشخص می‌کند»، ادامه داد: خوشبختانه توانستیم سال گذشته 40 راهکار از 131 راهکار سند تحول را در قالب 99 برنامه در وزارت آموزش و پرورش اجرا کنیم.


وزیر آموزش و پرورش توضیح داد: بر این اساس در راستای انسداد بی‌سوادی موفق شدیم تعداد دانش آموزان تحت آموزش را از 97.4 درصد در سال تحصیلی 91-90 به 98.5 درصد در سال جاری برسانیم.








فانی: در سال گذشته توانستیم اجرای مرخصی زایمان بانوان فرهنگی از 6 ماه به 9 ماه افزایش دهیم، یادآور می‌شوم که این مصوبه مجلس سه سال پیش قانونی شده بود

این عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به اینکه «این وزارت آموزش و پرورش عدالت آموزشی را در دستور کار دارد»، گفت: ما در کشور 110 مدرسه تک دانش آموزه داریم یعنی یک مدرسه برای یک دانش‌آموز. همچنین 4 هزار و هشتصد مدرسه در کشور داریم که زیر 5 دانش‌آموز در آن تحصیل می‌کنند بنابراین دولت و وزارت آموزش و پرورش در تأمین آموزش و اجرای عدالت آموزشی‌ هزینه‌های بالایی پرداخت می‌کنند.


وی تأکید کرد:‌ در شورای عالی آموزش 2 موضوع کلاس‌های چندپایه و مدارس عشایری مصوباتی داشتیم، همچنین توانستیم در دوره متوسطه 1 دانش آموزان تحت پوشش را از 87 درصد به 94.3 درصد افزایش دهیم و نیز در دوره متوسطه 2 دانش‌آموزان تحت پوشش از 76 درصد به 82.24 درصد افزایش پیدا کرد.


فانی با یادآوری قولی که به مجلس در روز رأی اعتماد داده بود، گفت: سیاست بعدی و قولی که به مجلس داده بودیم ساماندهی نیروهای انسانی بود باید بگویم امسال در جشنواره بهره‌وری در کشور وزارت آموزش و پرورش به عنوان دستگاه برتر شناخته و لوح تقدیر دریافت کرده است.


این عضو کابینه روحانی ادامه داد: باید این نکته را عرض کنم که به طبع بهسازی و ساماندهی نیروهای انسانی توانستیم بیش از هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی در بودجه سالانه داشته باشیم که از کنار این صرفه‌جویی اقداماتی را برای فرهنگیان و افزایش کیفیت بخشی به آموزش انجام داده‌ایم.


وی توضیح داد:‌ در سال گذشته توانستیم اجرای مرخصی زایمان بانوان فرهنگی از 6 ماه به 9 ماه افزایش دهیم، یادآور می‌شوم که این مصوبه مجلس سه سال پیش قانونی شده بود. ما همچینن توانستیم بعد از 4 سال قانون خدمات کشوری در زمینه حق شغل فرهنگیان را اجرا و امتیاز آنها را از 800 به 1500 افزایش دهیم.


به گفته وزیر آموزش و پرورش این وزارتخانه موفق شد برقراری فوق‌العاده شغل که 5 سال از مصوبه آن می‌‌گذرد را اجرایی کند.


فانی با اشاره به مسئله فرهنگیان و بازنشستگان در زمینه حق رتبه گفت: درباره همکاران فرهنگی و بازنشستگان باید گفت توانستیم حق رتبه خبره و عالی 100 هزار بازنشسته را بعد از پیگیر‌های نمایندگان و سازمان مدیریت اجرا کنیم.


وزیر آموزش در ادامه توضیح داد: تعلیم و تربیت نیروهای جدید را در دستور کار داریم و بر این اساس 64 هزار دانش‌آموز معلم مشغول به تحصیل هستند، همچنین برنامه راهبردی فرهنگیان را تدوین و نسبت به سرفصل دروس را بازنگری کردیم و نسبت به تدوین جامع منابع انسانی اقدام کنیم.


وی با اشاره به جلسه غیر‌علنی هفته گذشته مجلس گفت: به نظر می‌رسد باید در ادامه فعالیت آموزشی کمیته‌ای که در جلسه غیرعلنی مطرح شد را برگزار کنیم تا راهکارهای معیشتی فرهنگیان، مراحل رتبه‌بندی، بیمه فرهنگیان و بازنگری در قوانین برای اجرای سند تحول را به عنوان زیربنای برنامه ششم در دستور کار قرار گیرد.


فانی تأکید کرد: نیاز داریم منابع مالی اصلاح و نسبت به بازسازی 35 درصد فضاهای آموزشی اقداماتی صورت گیرد. تحقق درآمدهای آموزش و پرورش و همچینن تبدیل به احسن کردن فضاهای آموزشی در دستور کار قرار گیرد.


تاجگردون: استیضاح امروز فانی پاسخی به رفتار دولت یازدهم نیست/ چرا برخی‌ها حوزه بهداشت را در مقابل حوزه آموزش قرار می‌دهند


غلامرضا تاجگردون در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: برای انجام یک استیضاح باید سه هدف وجود داشته باشد که حرکت در جهت بهبود وضع موجود یکی از دلایل منطقی این اقدام است. البته استیضاح‌کنندگان فانی از نخست اعلام می کردند که در صورت استیضاح وزیر هیچ اتفاق بهتری در این وزارتخانه رخ نمی دهد.


وی ادامه داد:‌ جلوگیری از حرکت انحرافی وزیر و پاسخ به رفتار یک دولت یکی دیگراز دلایل استیضاح وزراست که قطعا استیضاح امروز فانی هیچ یک از این سه اهداف را ندارد و قطعا در صورت استیضاح شدن وزیر مربوط وضع موجود بهبود پیدا نمی کند.


رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد:‌ در طول تاریخ مجلس بیشترین استیضاح‌ها استیضاح وزیر آموزش و پرورش بوده است. حال این سوال پیش می‌آید که آیا این اقدامات در طول تاریخ وضعیت حوزه آموزش را بهتر کرده است؟ نبود نگاه سیستمی به نظام آموزش و پرورش موجب می‌شود که نگاه سطحی جایگزین آن شود که قطعا این موضوع پاسخ مناسبی به احساسات و دغدغه فرهنگیان نیست. همچنین استیضاح امروز نتیجه نخواستن دیروز و نتوانستن امروز است.


وی ادامه داد: مجلس قطعا همواره در کنار فرهنگیان است، نمایندگان می‌دانند که وضع معیشتی فرهنگیان چگونه است حال با این وضعیت آیا ما به آنها باید بگوییم چون نمی‌توانید وضع را درست کنید بیایید وزیر را استیضاح کنید.








تاجگردون: در وضع کنونی نباید بگوییم که یک گروه مقابل فرهنگیان و یک گروه مدافع فرهنگیان هستند، بلکه باید دولت مطالبه مجلس که همان دغدغه فرهنگیان است را بشنود دولت باید نگرش خود را برای حل مشکلات این جامعه تغییر دهد

تاجگردون گفت: هدف استیضاح وزیر آموزش و پرورش جلوگیری از یک انحراف جدی در عملکرد وی نیست، در این باره این سوال پیش می آید که آیا عملکرد فانی به گونه‌ای بوده که ازجهت اقتصادی، اجتماعی و عملکردی منحرف شده است؟ آیا به وزیر امکانات داده‌ایم که حال آن را جست‌وجو می‌کنیم از این رو قطعا این موضوع باید مطرح شود که ظرف بودجه و امکانات کشور در حوزه آموزش همین است البته فرهنگیان نیز مطالباتی دارند که باید به آن پرداخته شود.


این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: قطعا باید متناسب با سهم وزیر از او سوال کرد حال این سوال پیش می آید که آیا مجلس و دولت نقشی در بهبود این حوزه داشته‌اند؟ سهم وزیر در این حوزه چقدر است؟ در این باره تا آخرین ریال اعتبارات صندوق توسعه ملی را خورده‌ایم و حتی برای بهبود این حوزه سهم آموزش را در بودجه یک درصدبالا برده‌ایم اما متأسفانه هیچ اتفاقی نیافتاده است.


وی ادامه داد:‌ براساس آمارها از صد درصد میزان اعتبارات اختصاصی به وزارت آموزش و پرورش، این وزارتخانه حدود 110 درصد پرداختی داشته است از این رو در وضع کنونی مجلس و دولت باید سعی کنند که این فشارها در حوزه آموزش کمتر شود.


تاجگردون با بیان اینکه استیضاح وزیر آموزش و پرورش در وضع کنونی یک فرصت برای بهبود این حوزه است، تصریح کرد:‌ در وضع کنونی نباید بگوییم که یک گروه مقابل فرهنگیان و یک گروه مدافع فرهنگیان هستند، بلکه باید دولت مطالبه مجلس که همان دغدغه فرهنگیان است را بشنود، دولت باید نگرش خود را برای حل مشکلات این جامعه تغییر دهد.


وی با اشاره به اظهارات مطرح‌شده درباره اعتبارات اختصاصی به حوزه سلامت افزود: چرا برخی‌ها حوزه بهداشت را در مقابل حوزه آموزش قرار می‌دهند البته مجلس در آن دوران با توجه به وضع نامطلوب حوزه سلامت یک در صد از مالیات بر ارزش افزوده را به این بخش اختصاص داد از این رو در وضع کنونی تقابل دو بخش سلامت و آموزش به صلاح کشور نیست.


وی با تأکید بر اینکه استیضاح امروز فانی پاسخی به رفتار دولت یازدهم نیست، گفت: اخیرا مجلس وزیر علوم را استیضاح کرد، مجلس با این اقدام به دنبال ارسال یک علامت به دولت بود همچنان که در دولت احمدی نژاد مجلس وزیر کار این دولت را استیضاح کرد که این اقدام در پاسخ به رویکرد دولت دهم صورت گرفت . این موضوع واضح است که در استیضاح فانی مجلس هیچ بهره‌ای برای پاسخ دادن به دولت نمی‌برد.


تاجگردون افزود: ‌دولت باید با تغییر رفتار خود و با همکاری با مجلس در جهت حل مشکلات فرهنگیان به ویژه در برنامه ششم توسعه و بودجه سال 95 تلاش کند. از طرفی دیگر فانی در عالم امروز که پر از سیاست است یک عیب دارد و آن این است که وی شومن و خالی‌بند نیست حال من خواهش می‌کنم که به خاطر شخصیت وی که رفتار و اخلاق فرهنگی دارد توجه کنیم.


مصباحی‌مقدم: برکناری فانی وارد شدن به معامله باخت-باخت است


غلامرضا مصباحی‌مقدم در نشست علنی امروز -چهارشنبه 3 تیر- مجلس شورای اسلامی در مخالفت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش، اظهار کرد: دکتر فانی یک شخصیت فرهنگی است که حدود 20 سال است بنده او را از نزدیک می‌شناسم.


وی ادامه داد: بنده از سال 75 به عنوان مجتهد آشنا به تعلیم و تربیت سابقه عضویت در شورای عالی آموزش و پرورش را دارم و مسائل این وزارتخانه را می‌‌دانم. باید توجه داشت در زمانی که آقای مظفر وزیر آموزش و پرورش بودند آقای فانی نیز در آموزش و پرورش سمت‌های معاونت، مشاوره وزیر یا مدیریتی در وزارتخانه را داشته‌اند و در دولت یازدهم نیز به مقام وزارت رسیده‌اند. دکتر فانی شخصیت متدین، باسابقه و فرهنگی است.


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آموزش و پرورش از ثبات مدیریتی کمی برخوردار بوده و بیشترین استیضاح‌ها در این وزارتخانه انجام شده که این بی‌ثباتی باعث عدم ساماندهی در امور این وزارتخانه شده است.


وی گفت: آموزش و پرورش یک وزارتخانه بزرگ است و کمتر کسی می‌تواند از عهده مدیریت آن بربیاید، مهم‌ترین وظیفه آموزش و پرورش تعلیم و تربیت است و مقام معظم رهبری تأکید دارد که هزینه در آموزش و پرورش سرمایه‌گذاری است.


وزیر آموزش و پرورش ادامه داد:‌ سند تحول ملی آموزش و پرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و دکتر فانی در تدوین این سند نقش مهمی داشته است بنابراین از شایسته‌ترین افراد در اجرایی کردن این سند مهم می‌تواند باشد.


مصباحی‌مقدم افزود: معلمان حق بزرگی دارند بنابراین باید مجلس و دولت به دغدغه‌های آن‌ها توجه کنند اما نکته مهم این است که معلمان از تبعیض رنج می‌برند و می‌گویند به چه دلیل پرداختی‌های این وزارتخانه از سایر دستگاه‌ها و نهاد‌ها مانند وزارتخانه‌های ورزش و ارشاد و سازمان‌های ثبت احوال و محیط زیست کمتر است. معلمان تبعیض را احساس می‌کنند.


وی گفت: برکناری دکتر فانی وارد شدن به معامله باخت _ باخت است، قانون مدیریت خدمات کشوری که برای یکسانسازی حقوق در مجلس به تصویب رسیده، فراموش شده، البته شنیده‌ایم که دولت در حال اصلاح این قانون برای تمدید مجدد این قانون است بنابراین دولت باید اصلاحیه خود را در این زمینه زودتر ارائه دهد تا تبعیضی در پرداختی کارکنان نباشد و فراموش نکنید معلمان به حق خود راضی هستند.








مصباحی مقدم: اجرای سند ملی آموزش و پرورش به منابع نیاز دارد که البته منابع کافی وجود ندارد. سهم آموزش و پرورش از درآمد ملی کاهش یافته است بنابراین مجلس و دولت برای تقویت بودجه باید تلاش کنند

مصباحی‌مقدم در حمایت از دکتر فانی گفت: وزیر آموزش و پرورش و نهادهای مسئول تلاش کردند بودجه این وزارتخانه 5 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند اما با توجه به بدهی سنگین وزارتخانه بابت حقوق و مزایای معلمان و اختصاص 97 درصد بودجه به موضوع حقوق و مزایا، فرهنگیان مشکلات وجود دارد.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: اجرای سند ملی آموزش و پرورش به منابع نیاز دارد که البته منابع کافی وجود ندارد. سهم آموزش و پرورش از درآمد ملی کاهش یافته بنابراین مجلس و دولت برای تقویت بودجه باید تلاش کنند. البته مجلس شرایط سخت مالی دولت را درک می‌کند اما می‌توان با صرفه‌جویی در سایر دستگاه‌ها به آموزش و پرورش کمک کرد. چنانکه دکتر نوبخت اظهار داشتند قصد دارند 6 هزار میلیارد تومان در بودجه جاری صرفه‌جویی کنند که این قابل تشکر است اما دولت می‌تواند 10 درصد دیگر نیز بین دستگاه‌ها جابه‌جا کند و منابع بیشتری از صرفه‌جویی به دست بیاورد.


مصباحی‌مقدم افزود: بیشتر مشکلات آموزش و پرورش به وزیر ارتباطی ندارد و دکتر فانی با پیگیری‌های خود توانست پاداش بازنشستگان این وزارتخانه را در سال 92 پرداخت کند و پیگیر پرداخت پاداش سال 93 نیز می‌باشد. از معاون اول رئیس جمهور و دکتر نوبخت استدعا دارم که تلاش کند پاداش بازنشستگان باقی مانده نیز پرداخت شود و به تعویق نیفتد، احکام ارتقای رتبه بیش از یکصد هزار بازنشسته آموزش و پرورش که از سال 88 تا 93 مزایای آنان پرداخت نشده اصلاح شده، به افزایش اعتبارات سرانه دانش‌آموزی، مدارس شبانه‌روزی رسیدگی شده است.


وی ادامه داد: به فضاهای آموزشی مناطق محروم توجه شده و در دستور کار آموزش و پرورش این موضوع وجود دارد، طرح نوسازی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی لحاظ شده است.


نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد: مسئله انتصاب‌ها از اختیارات وزیر آموزش و پرورش بوده اما مواردی مورد اعتراض نمایندگان است که اگر دکتر فانی رأی اعتماد مجدد آورد کمیته مشترکی تشکیل شود و به موارد مذکور رسیدگی شود و در جاهایی که به تغییر نیاز است اقدام فرمایید. سؤال و استیضاح حق نماینده است و متأسفم که برخی شخصیت‌ها به مجلس به دلیل تعداد بالای سؤال و استیضاح ایراد می‌گیرند، چرا می‌خواهید مجلس منفعل باشد، مجلس منفعل زیبنده دولت نیست، فرهنگیان برای پرداخت مطالباتشان به نمایندگان مراجعه می‌کنند. البته امیدوارم نمایندگان به ایشان رأی اعتماد مجدد بدهند.








مصباحی مقدم: بهتر است به جای تغییر وزیر کمیسیون مشترکی تشکیل شود تا مسائل را رفع کند و از وزیر قول می‌گیریم که در صورت ابقاء در وزارت عزم جدی برای رفع مشکلات داشته باشد

وی با اشاره به سخنان دکتر مظفر که تجربه مدیریت در آموزش و پرورش را دارد، در حمایت از دکتر فانی گفت: مظفر اظهار داشته آموزش و پرورش گسترده‌ترین نهاد است و وسیع‌ترین حلقه واسطه بین دولت و ملت است و تا درون روستاها و خانواده‌ها جریان دارد. بنابراین مدیریت آموزش و پرورش از همه دستگاه‌ها سخت‌تر و از عهده یک وزیر خارج است و نیاز به کمک و عزم ملی همه دستگاه‌ها را دارد، مشکلات آموزش و پرورش بسیار مزمن و پیچیده است، اگرچه حل مشکلات معیشتی معلمان باید در اولویت قرار گیرد و بر عهده تمامی مسئولان از جمله وزیر آموزش و پرورش است اما شرایط کنونی کشور محدودیت‌هایی را دارد که حل مسائل را مشکل کرده است.


مصباحی‌مقدم افزود:‌ اقدامات دولت و آموزش و پرورش در دو سال اخیر بیشتر از رسیدگی‌های دوره چهار ساله گذشته بوده، دکتر فانی فردی متخصص، علاقه‌مند به نظام و فرزند آموزش و پرورش است و با درک مسائل مشکلات را پیگیری می‌کند. اما مشکل این است کار تبلیغاتی و پوپولیستی و رسانه‌ای نمی‌کند.


وی افزود: بهتر است به جای تغییر وزیر کمیسیون مشترکی تشکیل شود تا مسائل را رفع کند و از وزیر قول می‌گیریم که در صورت ابقای در وزارت عزم جدی برای رفع مشکلات داشته باشد. حتی درباره آقای فانی دکتر حدادعادل اظهار داشت که آموزش و پرورش چنان مشکل دارد که مدیریت آن فوق طاقت یک مدیر است بنابراین شما نباید با استفاده از افراد مسئله‌دار به مشکلات بیفزایید و اگر مجلس به شما رأی داد شما در انتصابات تجدید نظر کنید.


عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به دیدار شب گذشته مسئولان با مقام معظم رهبری افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند باید از دولت حمایت کرد به دلیل اینکه دولت در میدان است و رئیس جمهور نیز در جلسه مشترک مجلس و دولت اظهار داشتند برای حفظ همدلی و همزبانی به استیضاح وزیر آموزش و پرورش رأی ندهید بنابراین تاکید دارم همدلی و همزبانی از سوی دولت وجود داشته باشد و مجلس نیز به دکتر فانی رأی بدهد.


عثمانی: بحران آموزش و پرورش کشور به خط قرمز رسیده است


محمدقسیم عثمانی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش، اظهار کرد:‌ این استیضاح به هیچ‌وجه باندی و جریانی نیست؛ بنده خودم دولت تدبیر و امید را دولتی موفق می‌دانم و حیف است دولت با این همه تلاش در بین فرهنگیان جایگاهش تنزل یابد، از این جهت تغییر در وزارت آموزش و پرورش را نیاز ضروری برای دولت می‌دانم هرچند امروز جریانات مختلف دست به دست هم داده‌اند تا این استیضاح رأی نیاورد. امید است این تلاش در جهت همدلی باشد تا آموزش و پرورش بهبود یابد.


وی ادامه داد: آقای مصباحی مقدم شما یک سال رئیس کمیسیون برنامه و بودجه بودید که امروز مخالف استیضاح صحبت کردید و آقای تاجگردن شما نیز دو سال رئیس این کمیسیون هستید شما می‌گویید وزیر کاره‌ای نیست اگر وزیر و رئیس کمیسیون کاره‌ای نباشد ما باید یقه چه کسی را بگیریم؟


این نماینده مردم در مجلس نهم،‌ تصریح کرد: وزیر بهداشت در نشستی از تعدادی اعضای کمیسیون برنامه و بودجه در خواست کرد تا حضور یابند و در آن جلسه نیز به بهترین شکل وضع بهداشت و درمان را به ما فهماندند و عمق فاجعه حوزه سلامت را ترسیم کرد و این گونه ما را با خود همدل کرد. حال چه زمانی وزیر آموزش و پرورش این اقدامات را انجام داد؟


وی یادآور شد: در آن نشست در کنار وزیر بهداشت، آقای دانش‌جعفری مشاور اقتصادی خوش‌فکر وزیر حضور داشت. حال جای این سوال باقی است که ما در آموزش و پرورش از کدام مختصص مالی بهره گرفتیم چه زمانی توانستیم مشکلات آموزش و پرورش را بیان کنیم؛ این همراهی وزیر بهداشت منجر شد تا این وزارتخانه برندی برای دولت باشد حال چرا تاکنون یک بار وزیر آموزش و پرورش وضعیت معلمان را اینگونه ترسیم نکرد.








عثمانی: نباید نگاه سطحی به آموزش و پرورش داشته باشیم بلکه باید به رفع مشکل این حوزه کمک کنیم

نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: به جای آنکه وزیر آموزش و پرورش می‌گوید که بودجه را رشد داده است، بروید از معلمان بپرسید که آیا فشار کم شده یا بیشتر؛ بودجه را افزایش دادید اما قدرت خرید معلمان را کاهش داده‌اید.


این نماینده مردم در مجلس نهم وضعیت آموزش و پرورش کشور را بحرانی خواند و گفت: آقای رئیس جمهور و آقای جهانگیری این وضع به خط قرمز رسیده است؛ آموزش و تربیت بی‌کیفیت شده است. فردا قرار است این خروجی‌ها آینده‌سازان مملکت شوند و من نگران آینده‌ای هستم که به دانش آموزان امروز با این کیفیت تحصیل سپرده می‌شود.


وی با بیان اینکه نگاه دولت و مجلس باید تغییر کند، گفت: نباید نگاه سطحی به آموزش و پرورش داشته باشیم بلکه باید به رفع مشکل این حوزه کمک کنیم؛ امروز توجه به آموزش و پرورش یعنی پیشگیری از مشکلات آتی و جلوگیری از ناهنجاری فردی و اجتماعی و واکسینه کرد جامعه در برابر مشکلات است.


عثمانی یادآور شد: غیر از وزارت آموزش و پرورش، چه کسی باید توجه مجلس و توجه دولت را به وضعیت اسف‌بار آموزش جلب کند؟ آیا باید از معلم انتظار داشته باشیم وضع آموزش را توصیف کند؟ وزیر باید تحرک داشته باشد و فریاد بزند و یقه مجلسیان را بگیرد. هر قدر وزیر در وضعیت اسف‌بار آموزش دخیل باشد همانقدر نیز مجلسان نیز مقصر هستند اما نباید توپ را به زمین هم پاس دهیم.


نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اگر به آموزش و پرورش رسیدگی نکنیم آینده را از دست می‌دهیم. من رأی فرهنگیان و معلمان را نمی‌خواهم و برای مقاصد شخصی این جا نیامده‌ام بلکه من نگران آینده کشور، نگران فرزندان ایران‌زمین و نگران فرهنگ جامعه هستم و اگر آموزش را اینگونه اداره کنیم آینده را از دست خواهیم داد.


این نماینده مردم در مجلس نهم تأکید کرد:‌ مشکلات آموزش از گذشته انبار شده و امروز سرریز شده است. وضع معیشتی فرهنگیان نمایش نیست، این قشر نمی‌توانند با این وضع تمرکز داشته باشند و معلمی کنند و باید به مشاغلی پناه ببرند که دون شأن معلم است.








عثمانی: غیر از وزارت آموزش و پرورش، چه کسی باید توجه مجلس و توجه دولت را به وضعیت اسف‌بار آموزش جلب کند؟ آیا باید از معلم انتظار داشته باشیم وضع آموزش را توصیف کند؟ وزیر باید تحرک داشته باشد و فریاد بزند و یقه مجلسیان را بگیرد

وی با تأکید بر اینکه «معلمان شاغل با شغل معلمی نمی‌توانند زندگی کنند»، افزود: آموزش ساقه نیست بلکه ریشه است و اگر به آن نرسیم درخت نظام خشک می شود، من برای آینده دانش‌آموزانی آمده‌ام که اگر فکری برای اصلاح سیستم آموزشی آن نشود آینده آنان تیره و تار می‌شود. من علی رغم ارادت به دولت یازدهم اما قسم یاد کرده‌ام که مدافع حقوق ملت باشم و خیانت است اگر در مقابل این سستی‌ها بی‌تفاوت باشم چراکه من وظیفه خود می‌دانم از حقوق دانش‌آموزان دفاع کنم.


نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: جای تأسف است که فردی دارای فوق لیسانس ادبیات فارسی است اما در نوشتن نامه‌ای به بنده،‌ دارای دو غلط املایی است،‌ بدون‌شک زمانی که خروجی آموزش و پرورش این باشد معلوم است خروجی دانشگاه بهتر از آن نیست.


وی با تأکید بر اینکه «امروزه مردم با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند»،‌ افزود: مگر قرار نیست آموزش رایگان تا سطح متوسطه فراهم شود پس چرا مدیری برای کمک والدین دانش‌آموزان به مدرسه،‌ از ثبت‌نام و ارایه کارنامه خودداری می‌کند و زمانی هم که علت را از مدیر جویا می‌شویم عنوان می‌کند که سرانه مدرسه به آنها ارائه نشده است. آموزش و پرورش دارای هزینه جاری نیست،‌ هر هزینه در این حوزه، منافع آتی دارد و فضایی که دارای منالع آتی باشد لبریز از ثروت و سرمایه است. این وزیر است که باید تلاش کند تا این ثروت محسوس شود.


نقوی حسینی: استیضاح فانی به هیچ عنوان سیاسی نیست


سید حسین نقوی حسینی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در موافقت با استیضاح وزیر آموزش و پرورش، گفت: شهید رجایی به مدیرکل وقت تربیت معلم در ملاقاتی که با وی داشتند گفته بود که اگر جای شما بودم، کت نوی خود را می‌فروختم و خرج تربیت معلم می‌کردم.


وی افزود: بنای آموزش و پرورش کشور بر تربیت معلم استوار است. جایی که امروز رئیس دانشگاه فرهنگیان کسی است که اولاً تحصیل‌کرده آمریکاست و در تریبون رسمی در حضور نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی که اتفاقاً اینجا حاضر هستند، از آموزش و پرورش ایالات متحده در حضور معلمان و دانشجویانی که فردا معلم خواهند شد، تمجید می‌کند. این دلیل اصلی استیضاح فانی است.


نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی افزود: حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد که در آن جلسه حضور داشتند، به پشت تریبون رفته و پاسخ رئیس مرکز تربیت معلم را می‌دهند که این‌گونه نیست؛ در این آموزش و پرورشی که شما از آن تمجید می‌کنید، 99 درصد دانش‌آموزان قبل از فارغ‌التحصیلی مورد تجاوز واقع می‌شوند. این رئیس دانشگاه فرهنگیان که می‌خواهد برای فرزندان این سرزمین معلم تربیت کند، این‌گونه در تمجید از آمریکا موضع‌گیری می‌کند و این دلیل استیضاح وزیر آموزش و پرورش است.










نقوی حسینی: فرزند معلم در مدرسه خجالت می‌کشد که بگوید فرزند معلم هستم، دانش آموزان در مدرسه به آنها می‌گویند که روز گذشته مطالبات شما را پرداخت کردند. چرا وقتی حق مردم را پرداخت می‌کنید، مصاحبه می‌کنید؟




وی گفت: آن چیزی که در بودجه وزارت آموزش و پرورش رخ داد هنر مجلس بود، هنر کمیسیون تلفیق بود، در مجلس بودجه آموزش و پرورش افزایش یافت. در ایام بودجه معاون پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش 10 روز سفر خارج از کشور بود. در ایام بودجه وزیر آموزش و پرورش سفر خارج از کشور بود، ما به این وضع ایراد داریم. ما آقای فانی را دوست داریم، معلم واقعی هستند، شخصیت خوبی دارند، انسان مومنی هستند، ولی بحث ما کارکرد ایشان است و استیضاح ما به هیچ عنوان سیاسی نیست.


وی در ادامه گفت:‌ سعی نکنید استیضاح را سیاسی کنید؛ اگر استیضاح سیاسی بود، سخنان اکرمی در جمع معلمان برای استیضاح فانی بود. اکرمی در جمع معلمان می‌گوید که معلمان باید زمینه آزادی سرانه فتنه را فراهم کنید، چرا اینجا نشسته اید؛ ما سیاسی استیضاح نمی‌کنیم. ما اگر می‌خواستیم سیاسی استیضاح کنیم، سخنان آقای کفاش در استان کرمان کافی بود. ما سیاسی استیضاح نمی‌کنیم،‌ وگرنه نمودار انتصاب‌ها که اغلب آنها اعضای حزب منحله مشارکت یا فتنه‌گر هستند برای استیضاح کافی بود. این استیضاح صنفی و برای معلمان است.


نقوی حسینی گفت: نمایندگان آزاد هستند، هر رای که خواستند بدهند. شما بنده را می‌شناسید، من وکیل‌الدوله نیستم و وکیل ملت هستم. بنده با حرف فراکسیون بشین و پاشو نمی‌کنم. اینکه فراکسیون جمع بشود که رای بدهید یا رای ندهید، ما هم بگوییم چشم فراکسیون؛ نه خیر این‌گونه نیست. ما نماینده ملت هستیم و قسم خوردیم که تشخیص خود را رای بدهیم. نمایندگان آزادهستند، هر رای که خواستند بدهند. من 28 سال معلم بودم و همین حالا هفته‌ای 2 مدرسه می‌روم و حرف آنها را می‌شنوم و اکنون بعضی سخنان معلمان را بیان می‌کنم.


وی در ادامه افزود: پول چای معلمان از جیب آنها گرفته می‌شود، به چه کسی باید گلایه کنیم؟ کدام اداره، کدام سازمان و ارگان پول چای زنگ تفریح معلمان را از خود آنها می‌گیرد. آقای وزیر آموزش و پرورش بنده 3 مرتبه به شما گفتم که اگر به معلم پرداختی کردید، حقوقی دادید یا مطالبه آنها را پرداختید در رسانه ملی بیان نکنید، مصاحبه نکنید. با شأن معلم بازی نکنید و شأن خانوادگی فرهنگیان را له نکنید.


نقوی حسینی ادامه داد: فرزند معلم در مدرسه خجالت می‌کشد که بگوید فرزند معلم هستم، دانش آموزان در مدرسه به آنها می‌گویند که روز گذشته مطالبات شما را پرداخت کردند. چرا وقتی حق مردم را پرداخت می‌کنید، مصاحبه می‌کنید؟








نقوی حسینی: خودتان را جای معلمان بگذارید. حق‌‌الزحمه امتحانات آنها هر 2سال یک‌بار پرداخت می‌شود. معلمان ابتدایی پس از 20 سال خدمت، 2ساعت از خدمت آنها کاسته می‌شود

نماینده مردم ورامین و پیشوا با قدردانی از فعالیت‌های تاجگردون و مصباحی مقدم در زمان تصویب بودجه گفت: از تلاش کمیسیون تلفیق تشکر می‌کنیم. شما زحمت می‌کشید، دولت توجه می‌کند، مجلس توجه می‌کند ولی سوال این است که این بودجه چگونه هزینه می‌شود؟ آقای وزیر آموزش و پرورش مگر شما برای خریدخدمت هر دانش‌آموز در مدارس غیرانتفاعی 600 هزار تومان نمی‌پردازید. ما در کمیسیون تلفیق و دولت به شما 2میلیون تومان می‌پردازیم. یک میلیون و 400 هزارتومان این بودجه کجا می‌رود؟ 26 هزار میلیاردتومان در جمع کجا هزینه‌می‌شود؟ چرا بخش خصوصی با 600هزارتومان به بهترین شکل همان دانش‌آموز را تربیت می‌کند؟ چرا شما با 2 میلیون تومان نمی‌توانید؟ ما می‌گوییم که آموزش و پرورش مشکل مدیریت دارد.


وی با بیان اینکه حق‌التدریس معلمان گاهی 9 ماه بعد پرداخت می‌شود، گفت: خودتان را جای معلمان بگذارید. حق‌‌الزحمه امتحانات آنها هر دو سال یک‌بار پرداخت می‌شود. معلمان ابتدایی پس از 20 سال خدمت، 2ساعت از خدمت آنها کاسته می‌شود. آموزش و پرورش این 2ساعت را به صورت حق التدریس محاسبه می‌کرد. دولت این رقم را صرفه‌جویی کرد و از پرداخت آن طفره رفت. چطور افراد صندوق ذخیره فرهنگیان ده‌ها میلیون‌تومان پاداش دریافت می‌کنند ولی حقوق معلمان را ندارید؟


نقوی حسینی در انتها با تاکید بر ایراد مدیریتی آموزش و پرورش گفت: فانی شخصیت پاک‌دستی است. آدم باتقوایی است. معلم است و دلش برای آموزش و پرورش می‌سوزد ولی آموزش و پرورش تعارف‌بردار نیست. خانواده بزرگ فرهنگیان در مظلومیت فرو رفته است. آقای فانی افرادی در اطراف شما به گسترش بحران آموزش و پرورش کمک می‌کنند، سخنرانی و هدایت می‌کنند. خودتان و آموزش و پرورش را نجات دهید.


انتهای پیام/

ارسال نظر