برگزاری اولین همایش آشنایی با کرسیهای نظریهپردازی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اولین همایش آشنایی با کرسیهای نظریهپردازی با حضور حجتالاسلام و المسلمین ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی، حجتالاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام والمسلمین حسن خیری رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاداسلامی، دکترعباسعلی حیدری سرپرست دانشگاه آزاداسلامی استان مرکزی و واحد اراک، روسا، معاونین، مدیران فرهنگی و اعضای هیات علمی دانشگاههای آزاداسلامی استانهای مرکزی، لرستان و همدان در دو نوبت صبح و عصر در تالار فردوسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک برگزار شد.
در ابتدای این همایش دکترعباسعلی حیدری رئیس واحد اراک ضمن خیرمقدم و خوشامدگویی گزارشی از روند برگزاری اولین همایش آشنایی کرسیهای نظریهپردازی ارائه کرد.
سرپرست دانشگاه آزاداسلامی استان مرکزی گفت: «همایش آشنایی با کرسیهای نظریهپردازی، نقد و مناظره از نظر مقام معظم رهبری تایید شده است. در این همایش، با حضور مدیران دانشگاههای آزاد اسلامی سه استان مرکزی، لرستان و همدان روند آشنایی با کرسیها بررسی میشود.»
وی بیان کرد: «این اولین همایش در سطح دانشگاهی است که دراین واحد اراک برگزار میشود.»
سرپرست دانشگاه آزاداسلامی واحد اراک اظهار کرد: «باید در نظر داشت که حضور نخبگان دانشگاهی نقش تاثیرگذاری در عرصههای متفاوت خواهد داشت و حضور پررنگ ایشان در قسمتهای مختلف برای آگاهی دانشگاهها بسیار مهم است، چرا که نقش دانشگاهها و جامعه از یکدیگر جدا نیستند و همچنین این همایش میتواند در حوادثی که امروزه اتفاق میافتد نقش مهم و بسزایی را ایفا کند.»
پس از آن حجتالاسلام والمسلمین حسن خیری در بخشی از سخنان خود در همایش آشنایی با کرسیهای نظریهپردازی، اظهار کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی باید برای بهبود شرایط کرسیها، با دانشگاههای دولتی و حوزههای علمیه همکاری کند و در این زمینه تفاهمنامههایی هم در حال انعقاد است. دانشگاه آزاد میتواند برای تصویب و بازنگری رشتهها و همچنین متونی که در دانشگاه تدریس میشود به شورای عالی انقلاب فرهنگی کمک کند.»
کارآمدی نظام برای نسل جوان تبیین شود
رئیس پژوهشکده علوم اجتماعی و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد با بیان اینکه در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی هستیم عنوان کرد: «باید کارآمدی نظام برای نسل جوان تبیین شود و به نسل جدید منتقل شود که کشور در چه وضعیتی قرار داشت و اکنون چه اتفاقاتی و تحولاتی رخ داده است؟ قرار است همایش هایی در این زمینه برگزار شود کتب مختلفی تدوین شود تا به انتقال هویت انقلاب به نسل جوان کمک کرد. البته در این زمینه تاکنون کاستی هایی شده است. برای کرسیهای آزاد اندیشی دانشجویان٬ برنامه ویژه ای داریم. هیات مرکزی کرسیهای آزاد اندیشی تشکیل و پیش نویس اقدامات پیش رو برای کرسی ها تدوین شده است.»
به گفته خیری، فصلنامه علمی پژوهشی با عنوان «گفتمان علمی اجتماعی انقلاب اسلامی» برای پر کردن خلاء تبیین بررسیهای علوم اجتماعی انقلاب اسلامی منتشر خواهد شد.»
در ادامه عبدالحسین خسروپناه عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخشی از سخنان خود درباره تفاوت کرسیهای نظریهپردازی و آزاداندیشی گفت: کرسی آزاداندیشی کار دانشجویی است، ولی نظریهپردازی کار آکادمیک، علمی و پژوهشی است که اعضای هیات علمی آن را انجام میدهند. آییننامه کرسیهای آزاداندیشی در شورای اسلامی شدن دانشگاهها تصویب میشود ولی آییننامه کرسیهای نظریهپردازی را هیات حمایت از کرسیها تصویب کرده است.
وی افزود: با آمدن دکتر رهبر در دانشگاه آزاد اسلامی بار دیگر با قوت بیش از گذشته کرسیها به صورت ساختارمند پیگیری میشود و 3نظریه از 36 نظریه ثبت شده برای استادان واحد علوم تحقیقات این دانشگاه است.
امتیازات ویژه برای استادانی که نظریاتشان ثبت شود
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به امتیازات استادانی که نظریاتشان ثبت شود تصریح کرد: این استادان به بنیاد ملی نخبگان و جشنواره معرفی میشوند و بدون ارزیابی جایزه جشنواره فارابی دریافت میکنند. برای این فعالیتهای در آییننامه ارتقا استادان امتیازی در نظر گرفته شده است و در نظر داریم شرایطی فراهم شود که با همین نظریات رتبه علمی استاد ارتقا پیدا کند.
کرسیهای نظریهپردازی توسط 5 شورای تخصصی نظارت میشوند، که احیانا دانشگاه درگیر دعواهای بین رشتهها وگرایشها نشوند. پیشنهاد میکنم داوران از یک دانشگاه و یک گرایش نباشند تا حداقل کار علمی با بیطرفی نسبی برگزار شود.»
در نوبت عصر نیز کرسی "تعینات اجتماعی و معرفت دینی با تأکید برعلم فقه" با ارائه دکترمجید کافی و دو نفر نقاد (دکترحسین اژدری زاده و دکترحسین هادوی) و به دبیری حفیظ الله فولادی برگزار شد.
دکتر مجید کافی علاوه بر بیان توضیحاتی در خصوصی تاریخچه جامعهشناسی معرفت و اهمیت این موضوع گفت: «تاثیر عوامل اجتماعی بر شکلگیری جامعهشناسی دارای 4 لایه است و همچنین جامعهشناسی معرفت در شکلگیری علوم مختلف و نظریهها تاثیر به سزایی داشته است.»
مجید کافی در ادامه افزود: «امروزه دنیای معاصر در مقابل یک سری تغییرات و تحولات است و علوم با سرعت بسیار بالایی در حال تحول و رشد هستند و این سوال مطرح میشود که آیا با فقه سادهای که قبلا داشتیم که پاسخگویی نیازهای یک جامعه کشاورزی و نو پا بوده است میتواند پاسخگویی نیاز انسان امروز هم باشد؟»
کافی ضمن بیان مثالهای فقهی که در دنیای امروزه مطرح است در گذشته خبری از آنها نبوده ازجمله :قوانین مضاربه، دیه، تغییر جنسیت و...گفت: «آیا درست است مرجعی طبق فقه گذشته به این مسائل پاسخ دهد؟ وی عوامل مختلف اجتماعی، تاریخی و حتی جغرافیای را در نظرات فقها موثر دانست و در ادامه افزود: سبک زندگی فقیه در استنباط وی موثر است همانطور که نگرش حضرت امام خمینی بر مسائل جامعه بعد از انقلاب با رویکردهای متفاوتی بوده است.»
کافی تصریح کرد: «در واقع علم فقه و مسائل اجتماعی دو سویه است و لزوما بحث ارزشی در این دو مورد صورت نمیگیرد و گاهی این رابطه عادی و گاهی ناآرام است و در نتیجه بحث این است که: علم فقه باید با انواع جوامع متناسب باشد و همانطور که جوامع مختلفی داریم باید فقه الاجتماعات متفاوتی داشته باشیم و همچنین فقیه باید مسائل اجتماعی را عمیق بشناسد.»
در ادامه این همایش منتقدین به نقد بحث مطرح شده پرداختند و دکتر هادوی به عنوان منتقد اول ضمن بیان اینکه رشد زمینههای آزاد اندیشی در دانشگاه وظیفه دولت نیست و کرسیهای آزاد اندیشی به رشد این مسایل کمک میکنند گفت: «آیا فقه و معرفت دینی شهر و تمدن را میسازد و یا شهر و تمدن است که فقه بر مبنای آن شکل میگیرد؟ در واقع وی تکنولوژی را مولد تمدن دانست ودر ادامه گفت: هر علمی زاییده اجتماع است و پدیدههای اجتماعی»
دکتر هادوی ضمن بیان اینکه جامعهشناسان بر این موضوع تاکید دارند که معرفت زاییده عوامل اجتماعی است و عوامل اجتماعی خود حاصل معرفت دینی است گفت: «در واقع ما دو قطب رو به روی هم نداریم و هر دو موضوع یکی هستند و زمانی میتوانیم فقه را پویا کنیم که ازدانش سیاسی استفاده کنیم. در واقع اگر فقه با اندیشهها و حوزههای دیگر توانست گفتگو کند میتواند موثر باشد و اگر بخواهد در عرض سایر مسائل قرار گیرد نا کارآمد است.»
حجتالاسلام والمسلمین دکتر اژدریزاده به عنوان دومین منتقد ضمن بیان ویژگیهای معرفت و اینکه آیا تمام معرفتها ریشه در جامعه دارند گفت: «در واقع تاثیر تحولات اجتماعی بر معرفت بر هیچ کس پوشیده نیست ولی این تاثیر در تمام. بخشهای معرفت وجود ندارد و فقیه متولی تمام مسائل مربوط به زندگی انسان است.»
حجتالاسلام اژدریزاده در ادامه ضمن تاکید بر مراجعه به قرآن و احادیث و نظر ائمه در خصوص مسائل مختلف افزود: «در واقع مسیر حذف مسائل علوم انسانی از فقه درست نیست و ما بیاد به دنبال حل پرسشهای خود به ویسله استنباط از قرآن باشیم و پویای فقه بسیار مهم است و باید الگوهای امروزی و تغییرات زمانه راهم در نظر گرفت.»
در پایان همایش از بین حاضران در سالن هم نظر خواهی شد و موافقان و مخالفان در جمع به طر ح سوالات خود پرداختند.
درحاشیه همایش دکتر کلانتری معاون فرهنگی ودانشجویی دانشگاه آزاداسلامی از نمایشگاه نشریات و دستاوردهای پژوهشی واحد اراک بازدید کردند.
انتهای پیام/