صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۴۶ - ۱۳ دی ۱۳۹۶
در واحد تهران مرکزی بررسی شد:

رزق و روزی حلال از منظر قرآن کریم

استاد دروس عمومی دانشکده مدیریت واحد تهران مرکزی اظهار کرد: کسانی که باتقوا و به یاد خداوند متعال هستند و اعمال واجب خود را انجام می‌دهند و برای به دست آوردن رزق معنوی به مستحبات عمل می‌کنند، چنین افرادی دغدغه رزق مادی را ندارند زیرا رزق مادی، خود به سراغ آنها می آید حتی اگر به سراغش نروند. البته این بدین معنا نیست که تلاشی برای رزق مادی انجام ندهند.
کد خبر : 247941

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، سعیده کاظم توری در نشست تخصصی فرهنگی با عنوان «رزق و روزی حلال از منظر قرآن کریم» که به همت اداره دانشجویی و فرهنگی دانشکده مدیریت واحد تهران مرکزی برگزار شد در جمع دانشجویان گفت: رزق در دو بخش است، رزق مادی و رزق معنوی. رزق مادی رزقی است که لازمه زندگی دنیوی است و انسان و تمام موجودات زنده در این جهان برای زنده ماندن و بقائ نسل خود نیازمند به آن هستند.


وی افزود: «رزق مادی بنابر احکام تکلیفی وضعی به پنج قسم تقسیم می‌شودکه عبارتند از: واجب: مانند برآورده کردن نیاز خانواده است، حرام مانند رزقی است که انسان از راه حرام مانند دزدی به دست آورده است، مستحب: مانند رزقی است که انسان تلاش می‌کند آن را برای راحتی زندگی خانواده اش به دست آورد،مکروه: رزقی که به‌دست آوردن آن حرام نیست اما بهتر این است که انسان برای به دست آوردنش تلاش نکند مثل رزقی که از راه قصابی و یا برخی مکاسب مکروه به دست می‌آید و مباح : مانند رزقی که انسان نیاز واجب به آن ندارد همچنین به دست آوردن آن نیز حرام نمی‌باشد مثل کسب و کار روزانه که بطور مباح و بدون احتیاج به آن به دست می‌آید.»


کاظم توری اظهار کرد: «رزق معنوی رزقی است که وجود آن به انسان مفهومی واقعی می‌بخشد و با انجام اعمال نیک مثل عمل به مستحبات به دست می‌آید در حقیقت هر انسانی که به دنبال رزق معنوی برود و برای به دست آوردن این رزق تلاش کند می‌تواند در سرای آخرت در بهشت برین برای خود مکانی مهیا کند.»


وی افزود: «هر دو نوع رزق را می‌توان به فرمایش حضرت علی(ع) تطبیق داد که می‌فرماید: روزى دو قسم است، یکى آن که تو آن را میجویى و دیگر آنکه او تو را میجوید. (نهج البلاغه حکمت 431) پس بنابر این حدیث رزقی که انسان به دنبال آن می‌رود احتمال دارد که هم مادی باشد و هم معنوی و همینطور در رزقی که خود به سراغ انسان می‌آید نیز این احتمال وجود دارد.»


کاظم توری گفت: «اگر انسان فقط به فکر دنیای خود باشد طبیعتا به دنبال رزق مادی می‌رود و کوچک‌ترین توجهی به آخرت خود ندارد، زیرا هدف وی این است که زندگی دنیوی خود را هر روز زیبا‌تر از دیروز گرداند، اما کسی که علاوه بر دنیای مادی به فکر آخرت خود نیز است به جز رزق مادی به دنبال رزق معنوی نیز می‌رود، زیرا هدف وی علاوه بر تامین مخارج زندگی خود این است که در سرای آخرت در بهشت برین برای خودمکانی مهیا کند.»


کاظم توری افزود: « از آنجا که هیچ معلولی در جهان بدون علت و عامل نیست لذا رزق نیز معلول عامل خود یعنی رحمانیّت خداوند متعال است و علاوه بر این عامل،رزق عوامل دیگری نیز دارد که باعث افزایش و یا کاستی آن می‌شوند. اکثر مردم عامل افزایش رزق را تنها زیاد تلاش کردن می‌دانند، اما تلاش تنها عامل نیست بلکه بعد از این عامل، عوامل دیگری نیز وجود دارند که بنابر آنچه از آیات و احادیث به دست می‌آید می‌توان از جمله آنها: تقوا، انفاق، خوش خلقی با خانواده، استغفار از گناهان، ترک حرص، صله رحم، اطعام فقیر را نام برد.»


وی اظهار کرد: «جمله عوامل افزایش رزق و روزی حلال تقوی، انفاق، خوش خلقی با خانواده ،استغفار از گناهان، رعایت حق الله و حق الناس، ترک حرص، صله ارحام و اطعام فقیر است و از عوامل کاهش رزق و روزی حلال زنا، دروغ، حرام خواری، بد خلقی، عدم پرداخت زکات خیانت در امانت است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر