صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۵۶ - ۰۲ تير ۱۳۹۴
دبیر مرجع ملی کنوانسیون‌های شیمیایی وزارت امور خارجه خبر داد

عدم پرداخت بودجه GEF به پروژه‌های ایران بر اثر تحریم‌ها

دبیر مرجع ملی کنوانسیون‌های شیمیایی وزارت امور خارجه گفت: متاسفانه دبیرخانه کنوانسیون‌های مواد شیمیایی بودجه لازم را برای انجام پروژه‌ها به ایران پرداخت نمی‌کند.
کد خبر : 24749

<span line-height:="" style="" font-size:"="">به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، هادی فرج‌وند در نشست خبری اصحاب رسانه با معاون انسانی سازمان محیط زیست گفت: ما در قالب سه کنوانسیون بازل، استکهلم و رتردام از نظر حقوقی و سیاسی چند ماموریت ویژه داریم.


فرج‌وند افزود: یکی اینکه در برخورد با این کنوانسیون‌ها مفادی گنجانده شده که کشورهای توسعه یافته متعهد شده‌اند آنها را در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار دهند از جمله اینکه کمک و تامین بودجه برای ورود تکنولوژی جدید برای امحاء پسماندهای خطرناک است.


وی افزود: دبیر‌خانه مربوط به این کنوانسیون‌ها به نام (جف - GEF*)‌ این مبلغ را باید در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار دهد و ظیفه ما درخواست برای استفاده از این امکان است.


دبیر مرجع ملی کنوانسیون‌های شیمیایی وزارت امور خارجه کشور در ادامه شفاف کردن تعهدات و پایبند کردن کشورهای توسعه یافته به کمک‌ها را از اقدامات دیگری نام برد که در این مرجع انجام می‌شود و ابراز تاسف کرد که متاسفانه انجام فعالیت این کنوانسیون‌ها به دور از تحولات سیاسی نیست.








سه سال است پروژه‌ای را به جف ارائه کرده‌ایم که بر اساس آن بتوانیم گزارشی برای امحاء روغن‌های PCV داشته باشیم اما متاسفانه این بودجه در اختیار ما قرار داده نمی‌شود.

فرج‌وند گفت: سه سال است پروژه‌ای را به جف ارائه کرده‌ایم که بر اساس آن بتوانیم گزارشی برای امحاء روغن‌های PCV داشته باشیم اما متاسفانه این بودجه در اختیار ما قرار داده نمی‌شود.


وی افزود: به این علت که ما در کشورمان می‌توانیم PCVهایی را امحاء کنیم که تا 7 هزار ppm هستند اما بیشتر از آن را نمی‌توانیم امحاء کنیم و بر همین اساس پروژه‌ای ارائه داده‌ایم تا بتوانیم کمک‌های مالی را برای امحاء این روغن‌ها جذب کنیم.


در ادامه این نشست دبیر مرجع ملی کنوانسیون های شیمیایی وزارت امور خارجه کشور با بیان اینکه تلاش دیگر این مرجع این بوده که ماده جدیدی به مفاد کنوانسیون ها اضافه نشود افزود: تنها در صورتی چنین موافقتی می کنیم که جایگزینی برای این مواد تعیین شود.


وی گفت: موضوع دیگری که از نظر حقوقی دنبال می‌کنیم تعهداتی است که در کنوانسیون بازل دارای مکانیزم پایبندی است اما کنوانسیون استکهلم و رتردام این پایبندی را ندارند بر همین اساس از آنجاکه ممکن است سیاسی کاری شود اجازه نمی‌دهیم. این مکانیزم برای ما تصویب شود خوشبختانه با وجود فشارهای زیادی که تا کنون وجود داشته موفق شده‌ایم زیر بار این مکانیزم نرویم.


*GEF نهادی بین المللی است که بودجه مورد نیاز کشورهای توسعه یافته را برای دستیابی به اهداف کنوانسیون های بین المللی محیط زیستی تامین می کند. جی ای اف مکانیسم مالی 5 کنوانسیون را تحت هدایت خود دارد. همچنین حمایت از برنامه های گوناگون سازمان ملل متحد درباره محیط زیست برعهده جی ای اف است.


انتهای پیام/

ارسال نظر