مدیریت اماکن مقدس باید سالی یک بار آسیبشناسی شوند
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری آنا به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، حجتالاسلام والمسلمین علی محمدی صبح روز چهارشنبه (ششم دیماه) در پنجمین نشست نمایندگان اعتاب مقدس جهان اسلام که با حضور نمایندگانی از کشورهای ایران و عراق برگزار شد، با بیان اینکه به دو موضوع باید توجه ویژهای داشته باشیم، اظهار کرد: مدیریت اعتاب مقدس باید مورد توجه قرار گیرد و برای زائران باید محتوا و خوراک فکری تهیه شود. این دو امر بسیار مهم است.
وی خاطرنشان کرد: در مسئله مدیریت اعتاب مقدس مدیریت از لحاظ فیزیکی و منابع انسانی که آن مجموعه را اداره میکنند و مدیریت میهمانان و زائران اماکن مقدس باید بررسی و ارزیابی شود.
رفل بیان کرد: مدیریت مناسب اماکن مقدس نیازمند تأمین الزامات آن است و نظافت، پاکیزکی و فراهم کردن مکانی برای استراحت زائران و بهرهبردن از ظرفیتهای فرهنگی و معنوی و عبادی زائران باید در مدیریت مطلوب این اماکن مورد بحث و ارزیابی قرار گیرد و این امور بسیار مهم است.
محمدی بیان کرد: مدیریت اماکن مقدس با سایر مدیریتها مثل مدیریت دانشگاه، مدرسه و... تفاوت دارد. مردم از اقشار مختلف به دلیل محبت به اهل بیت با اختیار و اراده خود به این اماکن مقدس میآیند و این یکی از شاخصههای مهم در اماکن متبرکه و مقدس است.
وی تصریح کرد: در بین زائران، اقشار مختلف مردم با سلیقههای متفاوت وجود دارد بنابراین مدیریت این مجموعهها باید یک مدیریتی خاص باشد و بهتر است حداقل در سال یک بار نوع مدیریت را آسیبشناسی کنیم و در ابتدا باید نوع مدیریت خاص را تعریف کرده و پس از آن این مدیریت را آسیبشناسی کنیم.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: یک برخورد نادرست توسط یک خادم و مدیر تمام زحمات را از بین میبرد، بنابراین مدیریت این اماکن مقدس بسیار مهم است. کسی که در این اماکن حضور پیدا میکند، انتظار دارد که به غیر از زیارت یک ارتباط معنوی با امام معصوم یا امامزاده نیز پیدا کند و معرفتی نیز نسبت به قرآن باید کسب کند.
محمدی یادآور شد: در زمینه مدیریت محتوا باید آسیبشناسی کنیم و در این راستا در صدد رفع کوتاهیها باشیم. اگر بدون محتوا اماکن مقدس را اداره کنیم آسیبهای زیادی بوجود میآید. در زیارت معصومان آنچه ملاک و معیار است زیارت با معرفت است. اجر زیارت به شرطی کسب میشود که زیارت با معرفت باشد و لازمه این معرفت محتوا و خوراک فکری مناسب است.
وی با بیان اینکه شناسایی و نیازهای مخاطبان در موضوع محتوا بسیار مهم است، یادآور شد: به دلیل تنوعی که در بین مخاطبان اماکن مقدس وجود دارد تولید خوراک فکری کار مشکلی است. مشترکاتی در جهان اسلام و تمام کشورهایی که اماکن مقدس دارند، وجود دارد. به طور طبیعی هر بقعهای اقتضائات خاص خود را دارد که باید به آن توجه کنیم.
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه افزود: اماکن مقدس از لحاظ قرآنی و توجه خداوند از ارزش و جایگاه بالایی برخوردارند. فکر و یاد و نام خدا از وظایف زائران است و همیشه حضور در این مکانهای مقدس باید با ذکر و یاد و نام خدا همراه باشد.
انتهای پیام/