اعلام فهرست کتب مرجع علومپزشکی تا بهمنماه/ برنامه ۵ ساله نیروی انسانی کشور در دست تدوین است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در ارتباط مجازی که با نشست منطقه 3 آمایشی کشور برقرار کرد، به الگوی تدوین بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: در این برنامه از تمام اسناد بالادستی مرتبط کشور استفاده شده و در ابتدای دولت دوازدهم با بازبینی اسناد بالادستی کشور، برنامههای کلان کشوری و نظرات دانشگاهها این بستهها بازنگری شده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: هدف از بسته مرجعیت علمی در دانشگاههای کشور این است که ماموریت ملی دانشگاه تعیین شود و اساتید بدانند در چه مسیری باید حرکت کنند. ما میخواهیم دانشگاهها نقشهای ملی و بینالمللی داشته باشند و از منابع خارج از دانشگاه برای اجرای این ماموریتها استفاده کنند.
لاریجانی به اقدامات کمیسیون ملی کتب مرجع اشاره کرد و گفت: فهرست کتب مرجع علوم پزشکی تا بهمن ماه به دانشگاهها اعلام خواهد شد. مهم است که دانشگاهها محیط خود را به صورت فعال رصد کنند و متناسب با نیازهای حال و آینده نظام سلامت و پیشرفت فناوریهای روز دنیا نسبت به گسترش آموزش علوم پزشکی اقدام کنند.
وی از راهاندازی کمیسیون ملی آموزشهای مهارتی نام برد و گفت: دانشگاهها و موسسات خصوصی که آمادگی برگزاری دورههای مهارتی در حوزه علوم پزشکی را دارند میتوانند به این کمیسیون اعلام کنند و نسبت به ارائه این آموزشها با مجوز وزارت بهداشت اقدام کنند.
لاریجانی با اشاره به اینکه برنامه ۵ ساله نیروی انسانی کشور در دست تدوین است، اظهار داشت: مناطق آمایشی میتوانند در برش منطقهای این برنامه نیازهای خود را مدنظر قرار دهند و تفاهمنامههایی با هر یک از مناطق در این زمینه منعقد میشود.
پیروی وزارت علوم و دانشگاه آزاد از طرح آمایش سرزمینی وزارت بهداشت
معاون آموزشی وزارت بهداشت از برنامهریزی این معاونت برای توسعه مهارتهای کسب و کار و کارآفرینی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی علوم پزشکی سخن گفت و افزود: دورههای مجازی کارآفرینی در حال طراحی است و هدف این است که دانشآموختگان تحصیلات تکمیلی ما بتوانند از راه تولید علوم ثروت آفرینی کنند و به سمت دانشگاههای نسل سوم حرکت کنیم.
وی با بیان اینکه هدف از آمایش سرزمینی ایجاد شبکه همکاری بین دانشگاههای کلان منطقه است، گفت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مطرح شد که وزارت علوم و دانشگاه آزاد هم از الگوی آمایش مشابه پیروی کنند تا شبکه تبادلات علمی گسترده در مناطق ایجاد شود.
لاریجانی با تاکید بر لزوم توجه به رشتههای بین رشتهای گفت: تا زمان توسعه الگوی آمایش در تمام نهادهای علمی کشور دانشگاههای علوم پزشکی باید با استفاده از ظرفیتها و گروههای خود نسبت به راهاندازی رشتههای بین رشتهای اقدام کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت بر لزوم توجه به ظرفیت بخش خصوصی در توسعه آموزش عالی سلامت تاکید کرد و گفت: تجارب خوبی در این زمینه در منطقه ۳ آمایشی وجود دارد که لازم است با استفاده از الگوی ابلاغی وزارت بهداشت گسترش یابد.
لاریجانی از گسترش ماموریتگرایی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور سخن گفت و اظهار داشت: اجرای ماموریتها طی همین مدت کم دستاوردهای چشمگیری به همراه داشته و موفقیتهای ملی با اقدامات مناطق در سطح ملی و در زمینههای مثل گسترش علوم پرستاری، ترافیک، دندانپزشکی و ... به دست آمده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت تشکیل کمیتههای اخلاق در آموزش و شورای اخلاق در دانشگاههای علوم پزشکی را از دیگر دستاوردهای بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی برشمرد و اظهار داشت: راهاندازی سامانه Education Iran باعث شده دانشگاهها بتوانند ظرفیتهای خود را در سطح بینالمللی معرفی کنند و امروز دانشگاههای علوم پزشکی کشور بزرگترین برگزارکننده آزمونهای بین المللی هستند.
اتمام اعتباربخشی موسسات و بیمارستانهای آموزشی
وی با اشاره به راهاندازی دانشگاه علوم پزشکی مجازی و ظرفیتهای این دانشگاه گفت: از دانشگاههای علوم پزشکی کشور انتظار میرود از این ظرفیت استفاده کنند و با ساز و کاری، بسترهای ارائه برنامههای درسی به صورت مجازی را فراهم کنند.
لاریجانی همچنین از اتمام اعتباربخشی موسسات و بیمارستانهای آموزشی خبر داد و گفت: نتایج اعتباربخشی در شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی تصویب شده و به دانشگاهها فرصت داده شده تا چنانچه نکتهای در این خصوص وجود دارد منعکس کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به سایر دستاوردهای بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: مرکز پژوهشهای مجلس مطالعهای بر روی اجرای بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی انجام داده که در مجموع ارزیابی مثبتی از این امر داشته است. نتایج این گزارش به زودی به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ و منتشر میشود.
وی با بیان روند بازبینی بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: برنامه اقدام سطوح مختلف نظام آموزش عالی سلامت برای اجرای این بستهها طراحی شده و از دانشگاهها خواسته شده تا دو سطح راهبردی و عملیاتی این برنامه را متناسب با ظرفیتها و نیازهای دانشگاه تکمیل کنند.
لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: هدف این است که تمامی سطوح در ستاد و دانشگاههای علوم پزشکی بدانند چه برنامهای را در حوزه آموزش دنبال کنند و امیدواریم اجرای این اقدامات بسترهای مناسبی برای تحولات بنیادی در حوزه آموزش علوم پزشکی کشور فراهم کند.
انتهای پیام/