صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۰۷ - ۰۵ دی ۱۳۹۶
صدراعظم نوری مطرح کرد:

نمره منفی به مدیریت بحران تهران پس از زلزله

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران از ارائه گزارش در خصوص اقدامات انجام شده از سوی ستاد مدیریت بحران شهر تهران در زلزله اخیر تهران خبر داد و گفت: کمبود تجهیزات در این حادثه به چشم می‌خورد و باید واقعیت‌ها را در نظر بگیریم.
کد خبر : 245701

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، زهرا صدراعظم نوری در جریان سی‌وسومین جلسه شورای شهر تهران در تذکر پیش از دستور جلسه امروز اظهار کرد: سرانجام تهران لرزید و با هر لرزش خود باور ما را تکان داد. آیا مسئولان شهری هم از امکان بروز این حادثه بزرگ ملی به خود لرزیده‌اند؟ آیا به عواقب بسیار تلخ این مانور بزرگ الهی به خود آمده‌اند و یا اینکه این سوالات و هشدارها هم در کنار همه مطالبات از خاطر ما رفت و جای خود را به روزمرگی و توجیهات بی‌شمار و تن دادن به قضا و قدر الهی داد.


رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: هرچند ناگفته پیداست که این بار فرق می‌کند و در صورت بروز زمین‌لرزه شدیدتری در پایتخت اساسا اراده امور دچار اختلال‌ جبران‌ناپذیری خواهد شد و اقدامات غیراصولی و بارگذاری‌های غیرکارشناسی آن هم در صحنه‌های خطرناک که پتانسیل ریسک بالایی دارد، این شهر را آبستن حوادث متعددی کرده است.


نوری با بیان اینکه به صورت نمونه می‌توان به 979 ساختمان بلندمرتبه در تهران اشاره کرد که 480 ساختمان در دهه اخیر ساخته شده است، اضافه کرد: از این تعداد 25 درصد آنها عمدتا در مناطق بافت فرسوده و 95 ساختمان حتی ابتدایی‌ترین تجهیزات ایمنی در حد کپسول آتش‌نشانی هم ندارد و فاجعه ساختمان پلاسکو به عنوان یکی از صدها ساختمان ناایمن در بافت فرسوده شهر گواه خوبی در این مدعا است که به دلیل وسعت فاجعه، آن را از یک حادثه منطقه‌ای به یک حادثه ملی تبدیل کرد.


وی بیان کرد: باید توجه کنیم که زلزله شدید شبیه هیچکدام از زلزله‌ها نظیر زلزله سال 57 طبس، 69 منجیل، 82 بم و 91 ورزقان نخواهد بود و احتمالا تجربه منحصر به فردی خواهد بود.


رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: در مطالعه‌ای که در سال گذشته انجام شده مشخص شده که در منطقه مرکزی بویژه در جنوب غرب و جنوب شرق تهران بالاترین ریسک را شاهد هستیم و براساس بررسی به عمل آمده از سوی جایکا و محققین ژاپنی در سال 2004 در صورت بروز زلزله به طور متوسط بین یک تا 2 میلیون نفر جان خود را از دست خواهند داد.


نوری با اشاره به زلزله صورت گرفته در تهران گفت: علی‌رغم اینکه در همان دقایق و ساعت اولیه و پس از مشخص شدن کانون زلزله توسط کارشناسان، پژوهشگاه زلزله‌شناسی و سایر صاحب‌نظران متخصص مرتبط، تمام لرزه‌زایی گسل مسبب اعلام شد و اینکه عامل زلزله می‌توان گسل ماهدشت یا در ادامه گسل اشتهارد با طول 30 کیلومتر باشد ولی در اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت بحران و سازمان مدیریت بحران شهر تهران از نگرانی مردم کاسته نشد و عملا نحوه اعلام خبر با سطح زلزله رخداده هماهنگ نبود و اخباری که با اعلام هشدار و ناایمن بودن منازل و لزوم جا گرفتن در مراکز امن دائما توصیه شد و با گذشت چند ساعت که در سایت سازمان زمین شناسی، پژوهشگاه زلزله و ... کیفیت زلزله رخ داده معلوم شده بود ولی ادامه اطلاع رسانی کماکان بر پایه ناایمن بودن و حضور در فضای باز و مناطق امن هشدار داده می‌شد که پیامدش آن بود که دیدیم و شنیدیم که سیل صدها هزار خودرو و وسیله نقلیه به سوی جایگاه‌های عرضه بنزین و ترافیک بی‌سابقه در شرایطی که نفس تهران به خاطر آلودگی روزهای اخیر به شماره افتاده بود شاهد بودیم.


وی بیان کرد: متاسفانه در حادثه اخیر به نظر می‌رسید برخی افراد و حتی مسئولین در شبکه اجتماعی تلگرام آتش به اختیار بودند و فقدان یک فرماندهی واحد که هماهنگی کامل بین دستگاه‌های متولی را ایجاد کنند، بسیار محسوس بود و به نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از اقدامات دستگاه‌ها، تنها در حد توصیه به شهروندان سپری شد و لازم است گزارش دقیقی از نوع اقدامات عملی هر یک از تهیه و به شورای شهر ارائه شود.


رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران تصریح کرد: در بخش واکنش اضطراری از چرخه مدیریت بحران عدم آمادگی کامل بین دستگاه‌ها کاملا محسوس بود، برخی مراکز عمومی در صورت اطلاع رسانی بحران باید فضاهای خود را در اختیار شهروندان می‌گذاشتند. در این راستا بسیاری از مدارس، ورزشگاه‌ها، پادگان‌ها، مساجد و فضاهای باز دولتی می‌توانستند به شیوه شایسته و مناسب‌تر ارائه خدمات دهند و پذیرای همشهریان باشند.


نوری ادامه داد: براساس قوانین و دستورالعمل‌های مصوب در خصوص آمادگی برای ارائه خدمات امداد نجات در شرایط زلزله با وجود کمبود تجهیزات، امکانات و آتش‌نشان موظف و داوطلب، آیا ظرفیت ارائه خدمات در سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی با تعداد 130 ایستگاه فعال که در حدود 30 درصد از آنها به دلیل ناایمن بودن ساختمان در زمان زلزله از مدار خارج خواهد شد وجود دارد؟ در شرایطی که از 374 مخزن پیش‌بینی شده در نقاط امن، تنها 2 مخزن آب اضطراری قابل بهره‌برداری است، آیا این مقدار محدود تکاپوی نیاز آب بهداشتی برای بیش از 5.1 میلیون نفر حادثه‌دیده را دارد.


وی افزود: داستان کمبود تجهیزات به موارد بالا ختم نمی‌شود و تراژدی وقتی نگران‌کننده‌تر است که محل درمان آلام و دردهای مسئولین زلزله و مراکز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی با آمار 75 درصد از بیمارستان‌های فرسوده و ناایمن که قدمت بسیاری از آنها بیش از 50 سال است، تا چه حد تاب تحمل زلزله و قابلیت ارائه خدمات را دارد؟


رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: بنا بر پیش‌بینی تعداد تلفات در این خصوص، شهرداری تهران مکلف به تامین زمین آرامستان‌ها، کفن و دفن 500 هزار نفر کشته است و در صورتی که در شرایط فعلی تنها امکان خدمت‌رسانی برای 15 هزار نفر کشته وجود دارد و اقداماتی برای خرید زمین جهت آماده‌سازی 15 هزار قبر جدید در دستور کار است و این در حالی است که این زلزله را تجربه یک مانور علمی فرض کنیم و درس‌هایی که گرفته‌ایم از خلأ‌ها، کمبودها و عدم هماهنگی‌ها و صدها اقدام دیگر را به دور از هرگونه نگاه مغرضانه و در بوته آزمون و ارزیابی قرار داده و برای رفع آن هرچه در توان داریم به کار گیریم.


انتهای پیام/

ارسال نظر