وضعیت توسعه استارتاپهای ایرانی در حوزه آیتی/ سهم از بازار جهانی
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، روند رشد و وضعیت توسعه کسبوکارهای نوپای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات برمبنای شاخصهایی چون بلوغ، حوزه فعالیت و محدوده بازار آنها از سوی مرکز توسعه کسبوکارهای نوپای سازمان فناوری اطلاعات اعلام شد.
نیم درصد استارتاپها به بلوغ رسیدند
برمبنای این گزارش که در همایش مدیران وزارت ارتباطات منتشر شد، ۴۹ درصد استارتاپهای ایرانی آماده ورود به بازار هستند و یا وارد بازار شدهاند. اما تنها نیم درصد این استارتاپها به بلوغ رسیدهاند.
درحال حاضر 23/4 درصد استارتاپهای حوزه فناوری اطلاعات به رشد و درآمد رسیده اند و 11/5 درصد استارتاپها نیز در حال گسترش در بازارهای جدید هستند. همچنین 15/6 درصد استارتاپها در حال ارائه نمونه اولیه ایده خود برای شکلگیری در بازار هستند.
خرید و فروش؛ بیشترین حوزه فعالیت استارتاپها
در بخش فعالیت استارتاپهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران نیز 17/8 درصد استارتاپها در حوزه خرید و فروش و به اشتراکگذاری آنلاین کالا فعال هستند، 12/2 درصد در حوزه ارائه خدمات فنی و 10/8 درصد در حوزه مشاوره آموزشی و سرگرمی فعالیت میکنند.
بررسیها نشان میدهد که در حوزه بانک اطلاعاتی از افراد یا کسبوکار، استارتاپها سهم 7/5 درصدی، در حوزه گردشگری سهم 3/8 درصدی، در حوزه حمل و نقل و تحویل کالا و لجستیک سهم 5/6 درصدی و در حوزه خدمات مالی و فین تک سهم 6/6 درصدی دارند.
در همین حال 4/4 درصد استارتاپهای ایرانی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در زمینه تبلیغات و تحقیقات و 7/5 درصد در زمینه اطلاعرسانی و درج آگهی فعالیت میکنند و 3/4 درصد حوزه فعالیت استارتاپها نیز به مقوله سلامت مربوط است.
سهم ۶ دهم درصدی استارتاپهای ایرانی از بازار جهانی
در خصوص محدوده بازار فعالیت استارتاپها نیز بررسیها نشان میدهد که 1/1 درصد استارتاپهای ایرانی دارای بازار منطقهای و شش دهم درصد آنها دارای بازار جهانی هستند. در این میان 51/4 درصد استارتاپها در بازار کشوری و 39/5 درصد در بازار استانی سهم دارند. در همین حال 7/3 درصد استارتاپها دارای بازار محلی هستند.
بررسی از چالشهای محیطی استارتاپها از نگاه این کسب وکارها حاکی از آن است که چالشهای تامین مالی و سرمایهگذاری مخاطره پذیر، مهمترین معضل بر سر راه این کسبوکارها است؛ به نحوی که 32/1 درصد این چالشها را شامل میشود. در همین حال 14/2 درصد چالشهای این بخش به کمبود مهارت و نیروی انسانی متخصص، 14/6 درصد به مسائل حقوقی و قانونی و 11/3 درصد نیز به عدم وجود همکاریهای بین سازمانی مربوط میشود.
از سوی دیگر 10/4 درصد چالش کسبوکارهای نوپا در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مربوط به شرایط نامناسب دسترسی به بازار، 2/3 درصد مربوط به چالش زیرساخت فنی، 5/2 درصد مربوط به مسائل فرهنگی و اجتماعی و 9/9 درصد مربوط به ضعف سیاستگذاریهای دولت است.
منبع: مهر
انتهای پیام/