الگوبرداری از سیره مقاومت اقتصادی پیامبر (ص) راه حل مشکلات جامعه است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از بافت، دکتر ابراهیم خراسانی پاریزی گفت: «درباره پیامبر اعظم (ص) نقل شده که ایشان خفیفالمؤونه و کثیرالمعونه بودند یعنی پر کار و کم خرج بودند، بنابراین همانطور که خداوند بزرگ در قرآن مجید، رسول خدا (ص) را بهترین اسوه معرفی میکند ایشان بهترین نمونه اقتصاد مقاومتی نیز هست.»
این پژوهشگر ادامه داد: «رسول گرامی (ص) برای رفاه اقتصادی مردم، اقداماتی انجام داد و برنامه توسعه اقتصادی مدونی برای شکوفایی اقتصاد مسلمانان پی ریزی کرد. پیامبراکرم (ص) با اجرای عدالت و مساوات زمینه توازن اقتصادی جامعه را فراهم کرد و تلاش وسیعی را برای نابودی فقر و برقراری رفاه عمومی آغاز کرد.»
وی خاطرنشان کرد: «ایشان برای جلوگیری از گرانی، حل مشکل بیکاری، تشویق به کار و تولید، ترغیب به ارزانفروشی و تعیین محل مناسبی برای بازار، توجه به اشتغال زنان، اصلاح الگوی مصرف و توصیه به قناعت و قرض الحسنه و دیگر شاخصهای اقتصاد مقاومتی، دستورها و راهکارهایی ارائه دادهاند که در این کتاب به آن پرداخته میشود.»
این سخنران با تاکید براینکه در نگاهی کلی میتوان هر اقدام پیامبر در ترویج اخلاق اسلامی و تنظیم روابط حقوقی میان مسلمانان را در راستای تقویت بنیۀ اقتصادی تفسیر کرد،ادامه داد: «ابعاد اقتصادی را بهراحتی و بهدقت نمیتوان از دیگر حوزههای اجتماعی و فرهنگی و سیاسی تفکیک کرد. بااینحال برخی از اقدامات ایشان که بیشتر جنبۀ اقتصادی دارد و برای ما ملموستر و فهمپذیرتر است در راستای مقاومسازی اقتصاد جامعه ذکر می شود.»
خراسانی پاریزی تصریح کرد: «البته برشمردن این موارد به معنای انحصار اقدامات در این موارد نیست و چه بسا با مداقۀ بیشتر بتوان مصادیق دیگری از مستحکمسازی اقتصاد را در سیرۀ ایشان یافت.»
این پژوهشگر خاطرنشان کرد: «محورهای فراوانی از اقتصاد در سیره رسول الله (ص) شایسته تحقیق است از جمله تبیین اهداف نظام اقتصادی، تعیین مبانی و چارچوب های نظام اقتصادی، تشریع قوانین و حقوق اقتصادی، سیاستگذاری های اقتصادی و اصول حاکم بر آنها.»
وی مقاومت و تدبیر مقابل محاصره اقتصادی را یکی از اقدامات اقتصاد مقاومتی پیامبر (ص) ذکر کرد و گفت:« همانطور که مشهور است همه فشارهای دشمن برای تسلیم شدن پیامبر اسلام (ص) و پیروان ایشان به نتیجه نرسید ازجمله سه سال در شعب ابیطالب سختی ها ، فشار و گرسنگی را تحمل کردند و در نهایت موفق و پیروز شدند.»
این سخنران توسعه کشاورزی و دامداری را اقدامی دیگر از پیامبر دانست و گفت:« در صدر اسلام زمینها بهندرت تحت مالکیت خصوصی بود و اکثر زمینهایی که در اختیار مسلمانان قرار داشت یا جزء انفال بود یا جزء اموال عمومی. یکی از روشهای بهرهبرداری از زمینهای انفال، یعنی زمینهای موات و معادن، احیا است. پیامبر اکرم برای تشویق مسلمانان به آبادکردن زمین و تولید ثروت، اجازه داد هر کس که زمینی را آباد کند مالک آن شود. البته این مالکیت تا زمانی بود که آن فرد به آبادکردن آن زمین بپردازد و اگر او آن زمین را رها میکرد و تا سه سال هیچگونه بهرهبرداری از آن نمیکرد مالکیت او خودبهخود لغو میشد.»
رئیس واحد بافت ابراز کرد: «سیره و سنت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بر این بود که اگر جامعه ای بخواهد مستقل و قدرتمند به حیات اجتماعی و سیاسی خود ادامه بدهد، ناچار به اشتغال زایی و مبارزه با بیکاری و تن پروری است و به همین دلیل برای رسیدن به این هدف مهم بر اشتغال زایی و فعالیت افراد در جامعه تاکید می کرد و خود نیز برای ایجاد کار برای جوانان تلاش می کرد.»
خراسانی پاریزی برقراری عقد اخوت بین مهاجران و انصار، بستن قرارداد مساقات و مزارعه میان آنان، ترویج و گسترش تجارت و بازرگانی، رعایت ارزش ها در مصرف و اصلاح الگوی مصرف و مصرف کالاهای داخلی را از دیگر اقدامات اقتصاد مقاومتی پیامبر(ص) دانست.
وی درباره استفاده از همه ظرفیت ها در تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: «سیره رسول خدا صلی الله علیه و آله بر این بود که از تمام ظرفیت های که جامعه به خوبی استفاده کند تا یک کار به سرانجام برسد ، از ثروت حضرت خدیجه سلام الله علیها گرفته تا درایت امیرالمؤمنین علیه السلام و مشورت با افراد متعهد و متخصص از جمله اقدامات پیامبر اعظم در این راستا بوده است.»
این پژوهشگر تصریح کرد: خلاصه کلام آنکه جامعه ای می تواند به عزت و سربلندی برسد که اولا استعدادهای درونی خود را کاملا بشناسد و ثانیا با اعتماد به نفس و توکل به خدای متعال از تمام ظرفیت های خود در راستای عملی شدن اقتصاد مقاومتی بهره ببرد.»
وی ادامه داد:« طی ده سال در مکه، پیامبر اعظم پایههای اعتقادی، حقوقی و اخلاقی جامعهای متعالی را بنیان نهاد بهگونهایکه پس از هجرت به مدینه، توانست از مردمی با فرهنگ منحط جاهلیت قبل از اسلام، جامعهای پویا و متعالی ایجاد کند. تعالیم و تربیتهای پیامبر در مکه، منجربه شکلدهی رفتار مسلمانان از جمله رفتارهای اقتصادی آنان در مدینه شد؛ جایی که حکومت اسلامی تأسیس و گسترش یافت. پیامبر(ص) در هرحال به برنامه داشتن وبرنامه ریزی عمل می کرد.»
خراسانی پاریزی تصریح کرد:«سامان دادن به مناسبات اقتصادی و تدارک منابع درآمد برای دولت، نیازمند شناسایی و تقویت توانایی استخراجی دولت از منابع اقتصادی و توانایی توزیعی منابع و امکانات در میان مردم است. بدون سیاستگذاریهای روشن امکان برقراری نظام عادلانه اقتصادی ممکن نیست. همین امر میتواند تعادل نظام سیاسی و اجتماعی را بر هم زند؛ همانگونه که سخنان پیامبر اسلام مؤید آن است، آنجا که میفرماید: "کاد الفقر ان یکون کفراً" یا "من لا معاش له لا معادله".»
این پژوهشگر اتخاذ سیستمهای مالیاتی برای تنظیم مناسبات مالی جدید را از ضرورتهایی دانست که پیامبر اسلام با تکیه بر اوامر الهی به آن مبادرت ورزید و گفت:« گرفتن زکات و خمس که مهمترین منبع درآمد دولت در زمان پیامبر(ص) به شمار میآمد، مبنای شکلگیری بیتالمال و خزانه مالی دولت شد. نحوه دریافت و مصرف این منابع مالی که به طور دقیق و قاعدهمند در دستورهای وحی به پیامبر صلی الله علیه وآله ابلاغ شد، به خوبی آشکار میساخت که پیامبر قصد بر هم زدن ساختار و ترکیب اقتصادی جامعه مدینه را دارد.»
انتهای پیام/