صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۱۵ - ۰۳ دی ۱۳۹۶
عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران:

توسعه مهارت‌های فردی و اجتماعی در گرو سواد اطلاعاتی شهروندان

عضو هیات‌علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران گفت: سواد اطلاعاتی توان شهروندان برای پیشتازی در توسعه مهارت‌های فردی و اجتماعی را مضاعف ساخته و بهره‌وری آنان در واحد زمان را به صورت تصاعدی رشد می‌دهد.
کد خبر : 244884

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر فاطمه فهیم‌نیا در آستانه برگزاری سومین کنفرانس ملی شهر سایبری اظهار داشت: در کارگروه کارکردها و فرآیندها محورهای سلامت، کسب و کار، نهادهای قدرت رایاشهر، آموزش شهروندی مجازی، سود اطلاعاتی شهروندان، آموزش مجازی در خدمت نهادهای شهری، مدیریت فرآیندهای خدمت در شهر الکترونیک، ابعاد و کارکردهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مورد بحث و داوری قرار می‌گیرد.


وی با بیان اینکه سواد اطلاعاتی رایاشهر شهروندان، الزام اول و بسترساز دیگر فرآیندها خواهد بود، افزود: شهروندان باید به ابزار لازم برای بهره‌مندی از سلامت، کسب‌وکار مناسب، آموزش مادام‌العمر و توانمندسازی شخصی، ارتباط با نهادها و ساختارهای مدنی مجازی و دیگر امکانات رایاشهر مجهز شوند.


عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران تاکید کرد: سو.اد اطلاعاتی توان شهروندان برای پیشتازی در توسعه مهارت‌های فردی و اجتماعی را مضاعف ساخته و بهره‌وری آنان در واحد زمان را به صورت تصاعدی رشد می‌دهد.


فهیم‌نیا با اشاره به اینکه در دهه‌های اخیر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات مفهوم سواد را متحول کرده است، اضافه کرد: در بسیاری از نوشتارها در باب سواد، به انواع مختلف سواد، از سواد رایانه‌ای، سواد اطلاعاتی و سواد دیجیتالی تا سواد چندرسانه‌ای، چندسوادی، فراسواد، سواد چندحالتی، سواد چند فرهنگی، سواد چندزبانی و سواد انتقادی اشاره شده است و به نظر می‌رسد که این فهرست نام‌گذاری پدیده سواد به قولی تمامی نداشته باشد.


وی عنوان کرد: از سوی دیگر مفاهیم سواد و انواع سواد نیز در حال پیچیده‌تر شدن است و هر مفهوم در بافت و چارچوب خاص خود معنی پیدا کرده است که به نظر می‌رسد با پیچیده‌تر شدن جهان و تغییرات مداوم آن، نیاز به آگاهی دقیق از ماهیت سواد و طبقه‌بندی آن که دربرگیرنده تمامی این تغییرات باشد و دیدگاه جامع‌تری به این مقوله دهد.


عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران به نقل قولی از جانسون و وبر (2003 به نقل از اسدی، 1395) اشاره کرد و بیان داشت: «سواد اطلاعاتی اقتباسی از رفتار اطلاعاتی مناسب، برای به دست آوردن اطلاعات از هر مجرایی یا رسانه‌ای، اطلاعاتی که با نیاز اطلاعاتی منطبق است، بوده و همراه با ارزیابی منتقدانه اطلاعات و استفاده عاقلانه و اخلاقی از اطلاعات در جامعه است.»


فهیم‌نیا گفت: همچنین آنها چهار هدف اصلی سواد اطلاعاتی را در جامعه، سواد اطلاعاتی را برای شهروندان، شامل آزادی دسترسی و استفاده انتقادی از داده و اطلاعات؛ سواد اطلاعاتی برای رشد اقتصادی که با استفاده خلاقانه و عمیق از اطلاعات و دانش موجب توسعه شرکت‌های موجود و جدید می‌شود؛ سواد اطلاعاتی برای کارآمدی و سواد اطلاعاتی برای خلاقیت و رشد فردی که به تحقق تمام اهداف بالا کمک می‌کند، شناسایی کردند.


گفتنی است، سومین کنفرانس ملی شهر سایبری پنجم و ششم دی‌ماه سال‌جاری در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار می‌شود.


انتهای پیام/

برچسب ها: دانشگاه تهران
ارسال نظر