صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۵۰ - ۰۲ دی ۱۳۹۶
در کمیسیون نخبگان بررسی شد:

70درصد فارغ‌التحصیلان استرالیا در بخش خصوصی مشغول می‌شوند

جلسه 75 کمیسیون نخبگان و آینده‌نگاری علم و نوآوری شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
کد خبر : 244544

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در این جلسه که به بحث و بررسی پیرامون موضوع «سیاست‌های اشتغال دانش‌آموختگان» اختصاص داشت، به منظور بررسی تجربه برخی کشورهای موفق در این زمینه، رصد فارغ‌التحصیلان آموزش عالی در کشور استرالیا مورد بررسی قرار گرفت.


در این بررسی، گزارش سال 2015 "موسسه فارغ‌التحصیلان استرالیا "در خصوص آمار اشتغال کل فارغ‌التحصیلان آموزش عالی استرالیا در فاصله زمانی چهار ماه پس از فراغت از تحصیل ارائه شد.


در گزارش مذکور بر این نکته تاکید شده که سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در خصوص اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی براساس آماری است که این موسسه از سال 1972 میلادی تهیه می‌کند و مورد استفاده دولت، بنگاه‌های اقتصادی، دانشگاه‌ها، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان و ... قرار می‌گیرد.


این آمار حاکی است که اشتغال دانش‌آموختگان در مقاطع مختلف تحصیلی متفاوت است و از نظر محل اشتغال، بخش عمده‌ای از فارغ‌التحصیلان (حدود 70 درصد) در بخش‌های خصوصی مشغول به کار می‌شوند و رکودهای اقتصادی بر اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی تاثیر داشته و در این سال‌ها، دانش‌آموختگان تمایل بیشتری به ادامه تحصیل نشان داده‌اند و افزایش مشاغل پاره‌وقت در زمان‌هایی که رکود اقتصادی وجود داشته از راهکارهای جلوگیری از بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی بوده است.


نیاز به تهیه آمار و اطلاعات فارغ‌التحصیلان و اشتغال آن‌ها، لزوم توجه به زیرساخت‌های آموزشی و به کارگیری دانش‌آموختگان، تقویت دوره‌های مهارتی به منظور تربیت نیروی انسانی، نیاز به نگاه ملی و جامع برای هدایت دانشگاه‌های کشور براساس مأموریت‌گرایی در حوزه‌های اولویت‌دار، بازتعریف فرهنگ کار و اشتغال در کشور، توجه به معضل ناکارآمدی فارغ‌التحصیلان در کشور و برنامه‌ریزی ساختارمند در ترسیم برنامه ارتباطی میان دولت- صنعت و دانشگاه از نظرات و پیشنهادهای اعضای جلسه در پایان این گزارش بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر