صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۱۵ - ۲۸ آذر ۱۳۹۶

صنعت و دانشگاه چگونه آشتی می‌کنند؟

مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در اولین نشست سالانه به بررسی چالش‌ها و معضلات ارتباط بین این دو نهاد پرداختند.
کد خبر : 243410

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها با حضور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدت و تجارت و معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت و شماری از مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها برگزار شد.


ارتباط صنعت با دانشگاه زنجیره چندمولفه‌ای است


مدیر‌کل ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در این نشست به چالش‌های مختلف این حوزه اشاره کرد و گفت: تمرکز دانشگاه‌ها بر آموزش، ناهمخوانی برنامه‌ها و متون درسی دانشگاه‌ها با مقتضیات صنعت و بازار کار، زمان‌بر بودن تحقیقات دانشگاهی و نبود مهارت از جمله مشکلات این زمینه است.


محمدسعید سیف راهکارها را این گونه برشمرد و افزود: بهبود ساختار پژوهشی، افزایش توان علمی و رویکرد به فناوری‌های نانو از جمله راهکارها برای بهبود رابطه صنعت و دانشگاه است.


سیف در ادامه زنجیره ارتباط این دو نهاد را زنجیره‌ای چندمولفه‌ای دانست و اضافه کرد: قسمت‌های مختلف باید درست اقدام کنند تا ارتباط به خوبی برقرار شود.


وی همچنین ساماندهی اکوسیستم ارتباط دانشگاه با صنعت را مهم دانست و یادآور شد: استفاده از ظرفیت‌هایی مانند کارآموزی و کارورزی، پایان‌نامه‌ها، تغییر نظام پذیرش دانشجو، آیین‌نامه استخدام و ارتقا می‌تواند به بهبود زیست‌بوم کمک کند.


سیف با درخواست برای تشکیل کارگروه‌های تخصصی در دفاتر ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها ادامه داد: این کارگروه‌ها می‌توانند با صنایع و دستگاه‌های اجرایی ارتباط برقرار کنند.


فاصله در درک مشترک از نیازهای دو طرف


معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این نشست به اختلافات موجود در درک نیازهای صنعت و دانشگاه پرداخت و گفت: صنعت، دانشگاه را غیرحرفه‌ای می‌داند و معتقد است مستندات را به خوبی ارائه نمی‌دهند و دانشگاه، صنعت را رقابت‌پذیر نمی‌داند و زود جواب می‌خواهد در حالیکه پروژه‌های دانشگاهی زمان بر هستند.


مسعود برومند یادآور شد: عمده اقتصاد ما دولتی است و به همین دلیل نگاه دانشگاه در طرح‌های تحقیق و توسعه‌ای به بخش‌های دولتی است.


وی با اشاره به خالی‌بودن جای صنعتگران بخش خصوصی در نشست گفت: سال آینده اینطور نخواهد بود و هنر در ارائه خدمات تحقیق و توسعه به بخش خصوصی و ارتباط با صنعت در این بخش است.


مفهوم ارتباط صنعت با دانشگاه به سمت مدل‌های عملی برود


معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت نیز با ارائه گزارشی از همکاری این وزارتخانه با دانشگاه‌ها گفت: ۹ قرارداد همکاری با دانشگاه‌های معتبر کشور با هدف افزایش ضریب برداشت از مخازن نفت و گاز امضا و همین امر به تاسیس ۱۲ انستیتوی تخصصی پایین دستی منجر شده است.


حبیب‌الله بیطرف با اشاره به مدت ۵ و ۱۰ ساله این قراردادها در صنایع پایین دستی و بالادستی ادامه داد: این کار دشواری است زیرا برای اولین بار انجام می‌شود و دو طرف باید مشکلات زیادی را از پیش رو بردارند.


وی تاکید کرد: از سال ۹۲ تاکنون در مجموع ۳۷۰ فقره قرارداد با ۶۶ دانشگاه منعقد شده است و برای مدیریت و راهبری بحث تحقیق و توسعه نظام‌نامه پژوهش و فناوری وزارتخانه را بازنگری می‌کنیم.


بیطرف با اشاره به حمایت از سه هزار پایان‌نامه مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکتری ادامه داد: اساتید می‌توانند دانشجویان را به انتخاب و انجام پایان‌نامه‌هایی ترغیب کنند که جزء نیازهای پژوهشی وزارتخانه باشد.


معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت اضافه کرد: مفهوم ارتباط صنعت با دانشگاه باید به سمت مدل‌های عملی برود؛ روش‌هایی که این ارتباط را به محصول و ثروت تبدیل کند.


وی گفت: دانشگاه باید پارادایم جدید را بپذیرند و صنایع نیز ظرفیت‌های دانشگاهی را باور و استفاده کنند.


باید برای انقلاب صنعتی چهارم آماده شویم


معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در اظهارات خود بر عوامل موثر بر ایجاد رابطه دو طرف اشاره کرد و گفت: توجه به باز بودن سیستم دانشگاهی به روی تحقیقات پایه و صنعتی، حمایت مالی از پژوهش‌های دانشگاهی، نیاز دانشگاه‌ها به استفاده از منابع جدید برای تامین بودجه، اعطای مدرک معتبر در مقابل کار تحقیقاتی دانشجویان در صنعت می‌توانند در بهبود این رابطه کمک کنند.


برات قبادیان افزود: انقلاب صنعتی دنیای دیگری است که مولفه‌های مختلف از جمله اینترنت اشیا، خانه‌های هوشمند، شهر هوشمند، داروهای نسل چهارم و... را دارد.


وی اضافه کرد: دانشگاه نسل سوم و انقلای صنعتی چهارم محصولات جدید و متنوع را پدید می‌آورند، رقابت‌پذیری و زمان عرضه محصولات را کاهش داده و ایجاد مدل کسب و کار جدید و افزایش بهره‌وری را ممکن می‌کنند.


معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت گفت: با وجود اهمیت پژوهش در توسعه صنعت و نوآوری هر زمان بودجه‌ای کم می‌شود، پژوهش را حذف می‌کنند.


وی با گله‌گذاری از استقبال نکردن دانشگاهیان از طرح فرصت مطالعاتی در صنعت گفت: در این طرح صنعت ۱۳۰ مورد پیشنهاد داده است اما تنها ۳۰ مورد توسط دانشگاهیان استقبال شده و ۲ مورد به عقد قرارداد رسیده است.


قبادیان همچنین به طرح وزارت صنعت برای بهبود رابطه صنعت و دانشگاه اشاره کرد و ادامه داد: طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار (تاپ) طرح تحولی در راستای انقلاب چهارم صنعتی و دانشگاه نسل سوم است.


وی گفت: یکی از مهم‌ترین مولفه‌های این طرح منابع انسانی است و به عنوان یکی از بندها دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری بعد از تحصیل باید دوره‌هایی را در صنایع بگذرانند.


قبادیان از مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها خواست دانشجویان و اعضای هیات علمی را برای مشارکت در این طرح ترغیب کنند.


انتهای پیام/

ارسال نظر