صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
سرپرست مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی مطرح کرد:

جزئیات شیوه جدید جذب دانشجو در دانشگاه آزاد

جزئیات شیوه جدید جذب دانشجو از زبان سرپرست مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی تشریح شد.
کد خبر : 243184

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، دکتر امیر رضا شاهانی سرپرست مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی درباره وضعیت فعلی کنکور و آسیب‌هایی که برای دانش‌آموزان، خانواده‌ها و حتی آموزش عالی کشور دارد، گفت: تعداد زیادی از جوانان کشور که از دبیرستانها فارغ التحصیل شده اند، علاقه مند به ادامه تحصیل در دانشگاه ها هستند که این موضوع اتفاق مثبت و مبارکی است. آن چیزی که مهم است شیوه استعدادیابی و هدایت کردن جوانان به سمت آموزش عالی است.


وی با اشاره به گردش مالی موسسات غیرانتفاعی، آموزشگاه‌های کنکور و ... اظهار داشت: وقتی آموزش و پرورش به معنای واقعی اصلاح شد، می‌توانیم امید به حل معضل کنکور داشته باشیم و هم اینکه به علم، بها دهیم و دانش‌آموزان ما علم را یاد بگیرند، نه اینکه چطور تست بزنند.


شاهانی در خصوص نقش مشاوران تحصیلی گفت: افرادی به‌عنوان مشاور تحصیلی در مدارس هستند که مدرک دیپلم دارند و برنامه‌ریزی تحصیلی را برای دانش‌آموزان انجام می‌دهند، به‌گونه‌ای که در تعطیلات تقویمی و نوروز هم عنوان می‌کردند که باید دانش‌آموزان به اردوی مطالعاتی بروند.


سرپرست مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: این قبیل فشارها به دانش‌آموزان و خانواده‌ها، سلامت جوانان به‌خصوص دختران که درصد قبولی آنها در دانشگاه‌ها بیشتر نیز شده تهدید می‌کند، چراکه دختران از لحاظ عاطفی حساس‌تر هستند و سلامت آنها بیشتر در معرض خطر است. علاوه‌بر این، در برخی از این مدارس، این‌گونه نیست که دانش‌آموزان برای همه دروس سر کلاس بروند، به‌طور مثال تاریخ و جغرافیا که سوالی از آنها در کنکور نمی‌آید، 50 سوال به دانش‌آموز می‌دهند و می‌گویند همین 50 سوال را بخوانند.


وی با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش باید هدایت تحصیلی به معنای واقعی را انجام دهد نه کاسبی تحصیلی، گفت: هدایت تحصیلی یعنی اینکه استعدادیابی صورت بگیرد و دانش‌آموزان براساس استعدادهایشان هدایت شوند.


شاهانی در خصوص روش های جایگزین حذف کنکور برای رشته های پرطرفدار، گفت: کنکور را با وضعیت فعلی و وجود رشته‌های پرطرفدار نمی‌توانیم حذف کنیم و باید پیش از آن چند مساله اصلاح شود که برخی از آنها در آموزش و پرورش است، هر چند که برخی تصمیمات نیز در آن تاثیر گذاشته است.


سرپرست مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: قانون مجلس شورای اسلامی این بود که پذیرش دانش‌آموز بر مبنای سوابق تحصیلی صورت بگیرد و آن هم نه‌تنها سوابق سال آخر دانش‌آموز، بلکه سوابق تحصیلی کل دوران دبیرستان باید لحاظ شود و آن هم به این شکل که امتحانات باید به شکل کشوری برگزار شود تا بتوان دانش‌آموزان را با یک ملاک مورد سنجش قرار داد و اگر این کار در آموزش و پرورش عملیاتی شود، می‌توان کنکور را حذف کرد و به جای اینکه فردی چهار ساعت بر سر آزمون بنشیند و بر مبنای آن آینده‌اش تعیین شود، چهار سال امتحان می‌دهد، در دروس مختلف نیز این امتحان گرفته شده است و امتحانات تستی هم نیست و به صورت تشریحی گرفته می‌شود.


وی درباره علت مخالفت ها با حذف کنکور اظهار داشت: یک بخش آن گردش مالی بسیار بالایی است که در بحث کاسبی علم وجود دارد، البته نه‌ تنها در آموزش و پرورش، بلکه موسسات زیادی در حوزه کارشناسی‌ارشد و دکتری داریم، بخش دیگر هم این است که سیستم‌های اداری ما در همه بخش‌های دولتی دچار سکون هستند و بخش دیگر هم این است که وقتی متقاضی برای رشته‌های پزشکی چنین حجم بالایی دارد و در مقابل ظرفیت پذیرش هم بسیار پایین است، دیگر نمی‌توانیم در این حوزه کاری انجام دهیم.


دکتر شاهانی با اشاره به نظام جذب دانشجو در دانشگاه های معتبر گفت: سیستم جذب در مقاطع مختلف متفاوت است؛ در مقاطع تحصیلات تکمیلی و کارشناسی‌ارشد، عمدتا دانشجو به صورت پذیرش جذب می‌شود، البته یک‌سری آزمون‌های GRE و پایه دارند، ولی این آزمون برای همه دانشگاه‌ها الزامی نیست. فرض کنید فردی می‌خواهد در مقطع دکتری و کارشناسی‌ارشد تحصیل کند، با استاد مرتبط مکاتبه می‌کند و سوابق تحصیلی‌اش را برای او می‌فرستد و بعد از بررسی‌ها، در صورت تایید، پذیرش می‌شود.


سرپرست مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی درباره سهم این دانشگاه از دانشجویان بدون آزمون گفت: حدود 85 درصد کل ورودی‌های دانشگاه‌ها چه در مجموعه دولتی و چه در دانشگاه آزاد اسلامی در مقطع کاردانی و کارشناسی بدون آزمون وارد می‌شوند، ولی در دانشگاه آزاد اسلامی 96 درصد ورودی‌های ما در این دو مقطع بدون آزمون هستند.


وی تاکید کرد: نکته اصلی در حذف کنکور این است که ما هر کاری انجام دهیم، بازار مافیایی که وجود دارد، باز در آن نقطه تسلط پیدا می‌کند، مثلا تا الان از طریق روش تست‌زنی برای کنکور پول در می‌آورد، ولی با تغییر شیوه و برگزاری امتحانات مدارس به شکل کشوری روی شیوه جدید متمرکز می‌شود. نکته اصلی این است که امتحانات کشوری ما دیگر به صورت تستی برگزار نمی‌شود، بلکه به صورت تشریحی برگزار می‌شود و این تفاوت بسیار بزرگ و مهمی است.


شاهانی درباره برگزاری چندین کنکور در سال هم اظهار داشت: این همان شیوه GRE است که در برخی کشورهای خارجی وجود دارد و زمانی که کنکور دکتری متمرکز شد در سال 88 یا 89، این بحث هم مطرح شد و قبلا این‌گونه بود که کنکور دکتری توسط هر دانشگاهی برگزار می‌شد و افرادی که بالاترین نمره ار در آزمون کتبی دریافت می‌کردند، مصاحبه حضوری برای آنها داشتیم و بعد پذیرش می‌شد که در این دوره، عنوان شد برای رعایت عدالت، همه آزمون‌های دکتری متمرکز شود و سازمان سنجش نیز آن را برگزار کند که بحث‌های مختلف درباره درصد تاثیرگذاری آزمون کتبی و مصاحبه حضوری مطرح شد. در آن مقطع این ایده مطرح شد. برای مقطع دکتری که ما سالی دو بار یک آزمون را به صورت آزمون عمومی برگزار کنیم و یک کارنامه‌ای به شرکت‌کننده بدهیم و این فرد تا دو سال که آن کارنامه اعتبار دارد، بتواند کارنامه خود را به هر دانشگاهی که می‌خواهد ارائه کند و آن دانشگاه باز هم از آن فرد آزمون بگیرد، حال آن فرد یا پذیرش می‌شود یا نمی‌شود.


سرپرست مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی افزود: چنین کاری برای رشته‌های دکتری تخصصی و کارشناسی بسیار سخت است، چراکه در دکتری محدودیت است و اگر هم قرار باشد این راهکار را انجام دهیم باید از دکتری تخصصی شروع کنیم نه از کارشناسی.


منبع: فرهیختگان


انتهای پیام/

ارسال نظر