صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ولایتی در پانزدهمین گردهمایی معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد:

باید شاهد پیشرفت فرهنگ در دانشگاه آزاد به موازات علم باشیم/برخی در خصوص وضعیت آب سیاه‌نمایی می‌کنند

رئیس هیأت امنا و هیأت موسس دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امیدواریم فرهنگ در دانشگاه آزاد به موازات علم پیشرفت کند.
کد خبر : 242442

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر علی‌اکبر ولایتی رئیس هیأت امنا و هیأت موسس دانشگاه آزاد اسلامی، در پانزدهمین گردهمایی معونان پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امیدواریم فرهنگ در دانشگاه آزاد به موازات علم پیشرفت کند. ما متاسفانه خیلی عقب هستیم و باید این عقب‌ماندگی را جبران کنیم.


رئیس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد ادامه داد: فقط پژوهش نباید در علوم دقیقه باشد بلکه باید در علوم انسانی هم پژوهش صورت گیرد. تا چه زمانی باید متون غربی را ترجمه کنیم؟ باید در حوزه علوم انسانی با تاکید بر اسلام و مشرق‌پروری پژوهش کنیم.



ولایتی ادامه داد: معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی باید نقشه راهی برای پژوهش داشته باشد و اینطور نباشد که در یک شهرستان روی یک موضوع کار کنند و بعد شهرستان دیگر هم روی همان موضوع کار کند این برنامه‌ریزی برای تمرکزگرایی نیست، بلکه برای سامان دادن به امور پژوهشی است.


وی تاکید کرد: بسیاری از القائات آمریکایی‌ها به ایران دروغ مطلق است، ما سالانه 400 میلیارد متر مکعب نزولات داریم که 50 درصد آنها هرز می‌رود و 50 درصد آن بهینه مصرف نمی‌شود از این‌رو اگر تنها 25 درصد این نزولات بهینه مصرف شود، بسیاری از مشکلات حوزه آب حل خواهد شد، بسیاری در آب سیاه‌نمایی می‌کنند، اگر مصرف آب بهینه شود می‌توانیم با این سیاه نمایی‌ها مواجهه کنیم، ما رودخانه‌هایی در داخل داریم و باید به فکر مدیریت آب این رودخانه‌ها باشیم تا مشکلات آبی ما حل شود، من در تبریز هم گفته بودم که مشکل دریاچه ارومیه قابل حل است و انشاءالله این دریاچه احیا می‌شود.


رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه بر انجام پژوهش مساله محور تاکید کرد و گفت: باید سیستم ارتباط الکترونیک تعریف شود و پاسخ درخواست‌ها به سرعت صادر شود، همچنین باید متناسب با شرایط اقلیمی تحقیقات صورت گیرد تا به درد حل مشکلات آن منطقه بخورد.


وی به جایزه پژوهشگر نمونه واحد خوراسگان دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه بذر هیبریدی اشاره کرد و گفت: در مهندسی ژنتیک و موضوع تحقیقات تراریخته تاکیدمان این است که حتما سراغ این نوع از پژوهش‌ها نرویم باید کاری کنیم امکانات‌مان از دست نرود، در ایران 8 هزار نوع گیاه داریم که یک چهارم آن دارویی است، نکند که اینها از دست بروند. وقتی بذر هیبریدی تولید می‌شود از آن محصول دیگر نمی‌توان بذر گرفت بلکه برای تولید دوباره آن محصول باید بذر هیبریدی خریداری کرد باید برای این مشکلات فکری شود، تحقیقات در حوزه تراریخته خلاف مسائل ملی است.


ولایتی بیان کرد: در اروپا و آمریکا محصولات ارگانیک چند برابر هستند و مردم آمریکا و اروپا از محصولات ژنتیک استقبال نمی‌کنند و هر کس پول بیشتری دارد محصولات طبیعی و ارگانیک می‌خرد.


وی به خودکفایی در حوزه گندم اشاره کرد و گفت: زمانی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام در این باره بحث‌های طولانی داشتیم. یکی از مسئولان به ژاپن رفت و از یکی از آزمایشگاه‌های برنج در این کشور بازدید کرد. هزینه تمام شده برنج در ژاپن سه تا چهار برابر بیشتر از هزینه تمام شده برنج در تایلند است این مسئول ما از ژاپنی‌ها پرسید با اینکه اینقدر هزینه تمام شده برنج گران است چرا آن را تولید می‌کنید، آنها توضیح دادند که برنج برای‌مان یک موضوع دفاعی است. اگر روزی جنگ شود ما بحران مواد غذایی خواهیم داشت، ژاپن زمین‌های کشاورزی کمی دارد و حدود 80 هزار کیلومتر از این کشور غذای 130 میلیون نفر را تامین می‌کند، در گندم هم ما باید این گونه فکر کنیم الان دولت گندم را گران‌تر از واردات از کشاورزان می‌خرد اگر روزی آمریکا که نه شرم و نه انسانیت دارد ما را تحریم کند ما دچار بحران غذایی خواهیم شد.


وی تاکید کرد: ‌دانشگاه آزاد اسلامی باید در کشاورزی و مصرف بهینه آب کار کند نباید همگی منتظر دولت باشیم محققان دانشگاه آزاد باید کاری کنند که تعاونی‌های کشاورزی برای مصرف آب دستگاه‌های آنها را بخرند.


ولایتی در ادامه گفت: صنعت خودرو صنعت مهمی است، چرا که همه دوست دارند خودرو داشته باشند. ما از سال 46 وارد صنعت خودرو شده‌ایم ولی هنوز اتومبیل ملی نداریم باید در این زمینه کار کنیم، دنیا به سمت خودروهای برقی رفته است ما هم باید در این زمینه فعالیت داشته باشیم.


وی همچنین در ادامه به تحقیقات در حوزه انرژی خورشیدی اشاره کرد و گفت: ما جزء کمتر کشورهایی هستیم که آفتاب زیاد داریم باید دستگاه‌های انرژی برقی با انرژی خورشیدی جایگزین شود.


رئیس هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی به تحقیقات حوزه بهداشتی اشاره کرد و گفت: در این زمینه پیشرفت‌های خوبی را به دست آورده‌ایم باید ساز و کارهای پزشکی بومی شوند تجهیزات پزشکی گران هستند باید به سمت تولید آنها برویم.


ولایتی تاکید کرد: برخی می‌گویند آموزش بر پژوهش غلبه کرده است نباید این گونه فکر کرد هر کس تحقیقی را انجام داده نتیجه‌اش را اعلام کند ما باید نقشه راه درستی داشته باشیم، غصه محدود شدن رشته‌ها و کم شدن بودجه را نخورید خدا بودجه را می‌رساند همچنان سراغ ISI و نوشتن مقالات بین‌المللی بروید چرا که این موضوع مهم است و جایگاه بین‌المللی برای ما دارد هیچ چیزی جای دیگری نباید باشد همین مقالات ISI باعث شدند که رتبه ما در دنیا بهبود پیدا کند.


وی همچنین در پایان در پاسخ به سوال یکی از حضار درباره آینده برجام گفت:‌ آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند که نتیجه مورد قبول برجام را تحت تاثیر قرار دهند و بر خلاف برجام عمل می‌کنند اروپایی‌ها البته این گونه نیستند شاید هم نقش بازی می‌کنند چرا که برخی از آنها می‌گویند که ایران در برجام صادق است اما از تاثیر منطقه‌ای ایران گله می‌کنند، سوال این است که شما در منطقه چه می‌کنید، همسایه‌ای از ما کمک می‌خواهد و ما نیز به او کمک می‌کنیم. آنها می‌خواهند که ما نباشیم ولی خودشان باشند ما باید تلاش خودمان را بکنیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر