صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۵۵ - ۲۶ آذر ۱۳۹۶
فاطمه عزیزآبادی فرهانی*

پژوهش مسیری مطمئن به سوی برتری

کد خبر : 242279

در دنیای امروز دانایی مهمترین منبع قدرت و از محورهای اصلی پیشرفت و تعالی جامعه محسوب می‌شود و این در حالی است که معرفت و دانایی جز در سایه پژوهش و حقیقت‌جویی ممکن نخواهد شد و در طول حیات بشری، همواره پژوهش، مسیری مطمئن برای دستیابی به امتیازات و برتری‌‌های گوناگون و پیشرانی منطقی در عرصه‌‌های علمی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بوده است.


امروزه بسیاری از کشورهای پیشرفته در قالب آینده پژوهشی و با اتکا به ظرفیت‌‌های علمی و آموزشی، آینده مطلوب خود را به تصویر کشیده و برای آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. مقام معظم رهبری نیز پیشرفت کشور را نیازمند حرکت علمی بسیار قوی دانسته و بر این نکته تأکید دارند که علم و تحقیق کلید قطعی پیشرفت کشور است. ایشان نوآوری علمی مورد نظر در فرهنگ معارف اسلامی را که از آن به اجتهاد یاد می‌شود، مشروط به دو عامل مهم «قدرت و جرأت علمی» دانسته و بر تلاش پژوهشی و تولید علمی برای جلوگیری از آنارشیسم علمی و مهمل‌گویی توصیه می‌کنند.


متأسفانه تاکنون ابتناء فعالیت‌‌های دانشگاهی صرفاً برای آموزش بوده و بر همین اساس هم محتوای آموزشی دانشگاه‌ها حاصل تقلید علمی و عمدتاً مصرف تولیدات و دستاوردهای علمی و پژوهشی وارداتی بوده است؛ تغییر این وضعیت به منظور حل چالش‌‌های اساسی و تأمین نیازهای راهبردی کشور، جز با غلبه رویکرد پژوهشی در فعالیت‌‌های علمی و توسعه فرهنگ پژوهش در میان دستگاه‌‌ها و نهادهای مختلف ممکن نخواهد بود و البته در این مسیر، مسأله محوری و کاربردی کردن پژوهش‌های علمی ضروری و حیاتی است؛ بالتبع نقش شورآفرین اعضا هیأت علمی دانشگاه‌ها در تهییج و ترغیب دانشجویان همراه با تحقق سیاست‌های کلان و راهبری نظام آموزش عالی کشور در تجاری سازی نظریات جدید ایده‌های نوآورانه برای حدوث رویدادهای علمی و پژوهشی، اثربخش و بی بدیل خواهد بود.


واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با اتکا به ظرفیت‌‌های علمی و فرصت‌‌های پژوهشی خود همواره پژوهش‌‌های مسأله محور و کاربردی را به عنوان مزیتی رقابتی در مجموعه فعالیت‌های آموزشی و رسالت علمی خود، مورد توجه قرار داده و رویکرد ارزش آفرینی هرچه بیشتر در تکمیل زنجیره تولید دانش، افزایش ثروت و پیشرفت همه جانبه را با تمرکز بر زمینه‌های برتری پژوهشی و هدف‌گذاری بر مبنای نقشه جامع علمی کشور و سیاست‌های کلان دانشگاه آزاد اسلامی دنبال می‌کند.


امید است هفته پژوهش، فرصتی مناسب، شوق آفرین و هدفمند برای اهل دانایی و دلاوران عرصه عمل در مسیر پیشرفت و اعتلای کشور باشد.


*معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات


انتهای پیام/

ارسال نظر